EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НЕЧІТКО-МНОЖИННА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ ТА ПОСИЛЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БРЕНДУ РОБОТОДАВЦЯ
В. Г. Балан, К. І. Петрова

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.4.67

УДК: 331.58:331.445:331.108.2

В. Г. Балан, К. І. Петрова

НЕЧІТКО-МНОЖИННА МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ ТА ПОСИЛЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ БРЕНДУ РОБОТОДАВЦЯ

Анотація

У статті представлено методичний підхід до оцінювання конкурентоспроможності бренду роботодавця на основі застосування інструментарію нечітко-множинної теорії. З цією метою запропоновано систему узагальнених та часткових атрибутів. У роботі застосовуються семирівнева терм-множина для лінгвістичного оцінювання та нечіткі методи багатокритерійного аналізу, зокрема Fuzzy SAW та Fuzzy TOPSIS. Для представлення лінгвістичних оцінок експертів використовуються нечіткі числа в триангулярній формі з трикутними функціями належності. Для практичного застосування запропонованого алгоритму модель реалізована у вигляді фреймворку в Excel. На основі одержаних нечітких значень рівня зовнішньої і внутрішньої оцінок конкурентоспроможності бренду роботодавця побудовано EIEBC-матрицю (External, Internal Employer Brand Competitiveness), яка дає змогу сформувати перелік стратегічних рекомендацій і заходів для посилення конкурентоспроможності бренду роботодавця. Для підвищення ефективності застосування запропонованого методичного підходу також розроблено сіткову PERT-модель (підхід вузол-робота). Методичний підхід може бути використано у стратегічному управлінні персоналом, у стратегічному плануванні діяльності підприємств.

Ключові слова: конкурентоспроможності бренду роботодавця; нечітко-множинна теорія; Fuzzy SAW; Fuzzy TOPSIS; EIEBC-матриця; сіткова PERT-модель.

Література

1. Кадровий портал work.ua. URL: https://www.work.ua/articles/career/2541/ (дата звернення: 13.02.2021).
2. Консалтингова компанія Reputation Institute (RI). URL: https://www.reptrak.com/ (дата звернення: 13.02.2021).
3. Мансуров Р.Е. HR-брендинг. Как повысить эффективность персонала. Санкт-Петербург: БХВ-Петербург, 2011. 224 с.
4. Міжнародна консалтингова компанія Ernst & Young Global Limited в Україні). URL: https://www.ey.com/ (дата звернення: 13.02.2021).
5. Міжнародний кадровий портал grc.ua. URL: https://grc.ua/ (дата звернення: 5.02.2021).
6. Осовицкая Н., Бруковская О. Как построить HR-Бренд вашей компании. 53 способа повысить привлекательность компании-работодателя. Питер, 2010. 288 с.
7. Ambler T., Barrow S. The employer brand. Journal of Brand Management, 1996. Vol. 4. P. 185—206.
8. Backhaus K., Tikoo S. Conceptualizing and researching employer branding. Career Development International. 2004. Vol. 9. № 5. P. 501—517.
9. Chen C.T. Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment. Fuzzy Sets and Systems. 2000. Vol. 114. P. 1—9.
10. Harris F., De Chernatony L. Corporate branding and corporate brand performance. European Journal of Marketing. 2001. Vol. 35. № 3—4. P. 441—456.
11. Ind N. The corporate brand. NYU Press. 1997. 184 с.
12. Knox S., Freeman C. Measuring and managing employer brand image in the service industry. Journal of Marketing Management. 2006. № 22. P. 695—716.
13. Maxwell R., Knox S. Motivating employees to "live the brand": a comparative case study of employer brand attractiveness within the firm. Journal of Marketing Management. 2009. Vol. 25. № 9—10. Pp. 893—907.
14. Miller R., Rogers P., Craib B. How to measure the impact of employer branding. HCI executive summary. — Mode of access: http://www.jwtinside.com/docs/measure_impact_of_employer_branding.pdf
15. Mosley R. Customer experience, organizational culture and the employer brand. Brand Management. 2007. Vol. 15. № 2. Pp. 123—134.
16. Wilden R., Gudergan S., Lings I. Employer branding: strategic implications for staff recruitment. Journal of Marketing Management. 2010. Vol. 26. № 1—2. Pp. 56—73.
17. Zadeh L.A. Fuzzy Sets as a Basis for a Theory of Possibility. Fuzzy Sets and Systems. 1978. Vol. 1. № 1. Pp. 89—100.

V. Balan, K. Petrova

FUZZY SET MODEL OF EVALUATING AND INCREASING EMPLOYER BRAND COMPETITIVENESS

Summary

The article presents a methodical approach to the assessment of employer brand competitiveness based on the application of fuzzy-multiple theory tools. For this purpose a system of generalized and partial attributes is proposed. The definition of the employer's brand and the types of values that an employee receives from work in the company are considered. Provides a list of JWT Inside tools that measure the effectiveness of a company's branding as an employer. Also, the criteria for assessing the competitiveness of the employer's brand are analyzed and their own system of generalized and partial attributes is proposed to achieve the set goals. Seven-level term set for linguistic evaluation and fuzzy methods of multicriteria analysis, in particular Fuzzy SAW and Fuzzy TOPSIS are used in this paper. Fuzzy numbers in triangular form with triangular membership functions are used to represent the linguistic evaluations of experts. For the practical application of the proposed algorithm, the model is implemented as a framework in Excel. The design scheme contains blocks for inputting information received from experts in the form of linguistic evaluations of the evaluation criteria and the employer's brand according to particular criteria, a block for transforming these evaluations into fuzzy numbers written in triangular form with the corresponding membership functions, a block for aggregating fuzzy values, a block for calculating integral fuzzy values, a block defuzzifying these values. It also makes it possible to carry out simulation modeling depending on the modification of the list of certain partial criteria and the correction of experts' considerations. Based on the obtained fuzzy values of the external and internal assessments of the employer brand competitiveness the EIEBC-matrix (External, Internal Employer Brand Competitiveness) was built. It allows to form a list of strategic recommendations and measures to enhance the competitiveness of the employer brand. The network PERT-model (node-work approach) was also developed to increase the effectiveness of the proposed methodical approach. The network model is implemented in the project management system (Microsoft Project) and makes it possible to calculate the expected duration of a project, its variance, standard deviation and build Gantt charts and resource allocation diagrams. The methodical approach can be used in strategic personnel management, in strategic planning of enterprises' activities.

Keywords: employer brand competitiveness; fuzzy set theory; Fuzzy SAW; Fuzzy TOPSIS; EIEBC-matrix; network PERT-model.

References

1. work.ua (2021), "Research methodology of the project "Best HR brand in Ukraine", available at: https://www.work.ua/articles/career/2541/ (Accessed 10 Feb 2021).
2. Consulting company Reputation Institute (RI) (2021), available at: https://www.reptrak.com/ (Accessed 10 Feb 2021).
3. Mansyrov, R.E. (2011), Kak povysit effektivnost personala [HR-branding. How to Increase Efficiency of personnel], BKHV-Peterburg, St.-Peterburg, Russia, 224 p.
4. International consulting company Ernst & Young Global Limited (2021), available at: https://www.ey.com/ (Accessed 10 Feb 2021).
5. International personnel portal grc.ua (2021), available at: https://grc.ua/ (Accessed 10 Feb 2021).
6. Osovitskaya, N. and Brykovskaya, О. (2010), Kak postroit HR-Brend vashey kompanii. 53 sposoba povysit privlekatelnost kompanii-rabotodatelya [How to build a HR-Brand of your company. 53 ways to increase the attractiveness of the employing company], Piter, St.-Peterburg, Russia,
7. Ambler, T. and Barrow, S. (1996), "The employer brand", Journal of Brand Management, vol. 4, pp. 185—206.
8. Backhaus, K. and Tikoo, S. (2004), "Conceptualizing and researching employer branding", Career Development International, vol. 9, no. 5, pp. 501—517.
9. Chen, C.T. (2000), "Extensions of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment", Fuzzy Sets and Systems, vol. 114, pp. 1—9.
10. Harris, F. and De Chernatony, L. (2001), "Corporate branding and corporate brand performance", European Journal of Marketing, vol. 35, no. 3—4, pp. 441—456.
11. Ind N. (1997), The corporate brand, NYU Press, NY, USA.
12. Knox, S. and Freeman, C. (2006), "Measuring and managing employer brand image in the service industry", Journal of Marketing Management, vol. 22, pp. 695—716.
13. Maxwell, R. and Knox, S. (2009), "Motivating employees to "live the brand": a comparative case study of employer brand attractiveness within the firm", Journal of Marketing Management, vol. 25, no 9—10, pp. 893—907.
14. Miller, R. Rogers, P. and Craib, B. (2006), "How to measure the impact of employer branding. HCI executive summary", available at: http://www.jwtinside.com/docs/measure_impact_of_employer_branding.pdf (Accessed 10 Feb 2021).
15. Mosley, R. (2007), "Customer experience, organizational culture and the employer brand", Brand Management, vol. 15, no. 2, pp. 123—134.
16. Wilden, R. Gudergan, S. and Lings, I. (2010), "Employer branding: strategic implications for staff recruitmen", Journal of Marketing Management, vol. 26, no. 1—2, pp. 56—73.
17. Zadeh, L.A. (1978), "Fuzzy Sets as a Basis for a Theory of Possibility", Fuzzy Sets and Systems, vol. 1, no. 1, pp. 89—100.

№ 4 2021, стор. 67 - 76

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-03-02

Кількість переглядів: 192

Відомості про авторів

В. Г. Балан

к. ф.-м. н., доцент, доцент кафедри менеджменту інноваційної та інвестиційної діяльності, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

V. Balan

PhD in Physico-Mathematical Sciences, Аssociate Рrofessor, Аssociate Рrofessor of the Department of Management of Innovation and Investment, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0002-1577-0636


К. І. Петрова

студентка, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

K. Petrova

Student, Taras Shevchenko National University of Kyiv

ORCID:

0000-0001-5356-8749

Як цитувати статтю

Балан В. Г., Петрова К. І. Нечітко-множинна модель оцінювання та посилення конкурентоспроможності бренду роботодавця. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 4. С. 67–76. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.4.67

Balan, V. and Petrova, K. (2021), “Fuzzy set model of evaluating and increasing employer brand competitiveness”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 67–76. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.4.67

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.