EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОЇ МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ
О. В. Банар

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.7.32

УДК: 353.2

О. В. Банар

КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ ДЕРЖАВНОЇ МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ

Анотація

У цій статті розглядаються основні теоретичні підходи до визначення поняття державної молодіжної політики. Автором обгрунтовується висновок про те, що державна молодіжна політика має правову природу, а її вміст визначається конституційно-правовими нормами. Конституція України розглядається як фундамент законодавства, регулюючого взаємовідношення держави і суспільства з молоддю. Конституційні характеристики української держави, конституційне закріплення системи органів законодавчої, виконавчої і судової гілок влади і визначення їх компетенції певною мірою є юридичними межами впливу держави на молодь і реалізацію державної молодіжної політики. Роль держави в процесі реалізації молодіжної політики є визначальною, оскільки на органи державної влади покладена велика кількість різносторонніх функцій: розробку необхідного законодавства, впровадження новітніх технологій роботи з молоддю через мережу державних установ освітнього, соціального і культурно-мистецького характеру, підготовку і залучення фахівців, створення сприятливого середовища.

Ключові слова: державна молодіжна політика; правова природа; конституційно-правові основи.

Література

1. Головатий М.Ф. Молодіжна політика в Україні: проблеми оновлення. Київ: Наукова Думка. № 3. 2015. C. 236.
2. Про загальні засади державної молодіжної політики в Україні: Декларація від 15 грудня 1992 р. № 2859-ХІІ // Відомості Верховної Ради Україні. 1993. № 16. С. 409.
3. Головатий М.Ф. Соціологія молоді: курс лекцій: МАУП, 2016. 2-ге вид., переробл. і допов. 304 с.
4. Скробов А.П. Про деякі нові підходи до молодіжної політики в умовах реформ. Соціально-політичний журнал. 2018. № 3. С. 129—140.
5. Скробов А.П. Про деякі нові підходи до молодіжної політики в умовах реформ [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.xserver.ru/user/oimpm
6. Ільїнський І.М. Молодь і молодіжна політика. Філософія. Історія. Теорія. Голос. 2019. №3. 696 с.
7. Чирун С.Н. Молодіжна політика України в сучасному методологічному дискурсі. Вісник ЧДТУ. 2019. № 5. С.136—140.
8. Лощихін О.М. Конституція України та принципи соціальної держави. Альманах права. Основоположні принципи права як його ціннісні виміри. Науково-практичний юридичний журнал. Вип. 3: Ін-т держави і права ім. М. Корецького НАН України. 2018. С. 72—76.
9. Пищуліна О.М. Соціальна політика як інтегральна функція соціальної держави. Стратегічні пріоритети. 2019. № 2 (19). С.110—114.

О. Banar

CONSTITUTIONAL AND LEGAL ANALYSIS OF STATE YOUTH POLICY

Summary

This article discusses the main theoretical approaches to defining the concept of state youth policy. The author substantiates the conclusion that the state youth policy has a legal nature, and its content is determined by constitutional and legal norms. The Constitution of Ukraine is considered as the foundation of the legislation regulating the relationship between the state and society and youth. The constitutional characteristics of the Ukrainian state, the constitutional consolidation of the system of legislative, executive and judicial branches of government and the definition of their competence are to some extent the legal limits of the state's influence on youth and the implementation of state youth policy. The role of the state in the implementation of youth policy is crucial, as public authorities are entrusted with a large number of diverse functions: development of necessary legislation, introduction of new technologies for working with youth through a network of public educational, social and cultural institutions, training and involvement of specialists. favorable environment. But all these actions will not succeed if the main object of influence — the youth — remains at the level of a passive observer. The state policy of supporting socially vulnerable groups of the population, which includes young people, should be implemented taking into account the specifics of each of these groups.
Support for the disabled, such as pensioners, is based on the establishment of benefits, compensations, subsidies (paternalism), but such an approach to solving youth problems and supporting young people does not contribute to its formation as a resource for social progress.
Youth policy is a very dynamic system that changes both under the influence of external factors (socio-economic, political changes and the like) and internal (change of values, interests, orientations of the youth itself). Undoubtedly, this should influence the implementation of the state youth policy in the direction of increasing mobility. Each young generation has its own characteristics, needs and, accordingly, needs a constant reorientation of the state. State youth policy cannot be implemented once and for all — it must be a permanent and systematic activity of the state.

Keywords: state youth policy; legal nature; constitutional and legal bases.

References

1. Golovaty, M.F. (2015), "Youth policy in Ukraine: problems of renewal", Naukova dumka, vol. 3, p. 236.
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (1993), The Declaration of Ukraine " On the general principles of state youth policy in Ukraine", available at: http:// https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2859-12#Text (Accessed 20 March 2021).
3. Golovaty, M.F. (2016), Sotsiolohiia molodi: kurs lektsij [Sociology of youth: a course of lectures], MAUP, Kyiv, Ukraine.
4. Skrobov, A.P. (2018), "About some new approaches to youth policy in the context of reforms", Sotsial'no-politychnyj zhurnal, vol. 3, pp. 129—140.
5. Skrobov, A.P. (2019), "About some new approaches to youth policy in the context of reforms". Xserver, [Online], available at: http://www.xserver.ru/user/oimpm (Accessed 20 March 2021).
6. Ilyinsky, I.M. (2019), "Youth and youth policy", Filosofiia. Istoriia. Teoriia. Holos, vol. 3, p. 696.
7. Chirun, S.N. (2019), "Youth policy of Ukraine in modern methodological discourse", Visnyk Cherkas'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu, vol. 5, pp. 136—140.
8. Loshchikhin, O.M., (2018), "The Constitution of Ukraine and the principles of the welfare state. Almanac of Law. Fundamental principles of law as its value dimensions", Visnyk Instytutu derzhavy i prava im. V.M. Korets'koho NAN Ukrainy, vol. 3, pp. 72—76.
9. Pishchulina, О.М. (2019), "Social policy as an integral function of the welfare state", Stratehichni priorytety, vol. 2 (19), pp. 110—114.

№ 7 2021, стор. 32 - 36

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-04-15

Кількість переглядів: 518

Відомості про авторів

О. В. Банар

д. е. н., професор, доцент кафедри публічного управління та адміністрування, Уманський університет садівництва

О. Banar

Doctor of Economic Sciences, Professor, Associate Professor of the Department of Public Management and Administration of Uman University of Horticulture

ORCID:

0000-0002-5331-2513

Як цитувати статтю

Банар О. В. Конституційно-правовий аналіз державної молодіжної політики. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 7. С. 32–36. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.7.32

Banar, О. (2021), “Constitutional and legal analysis of state youth policy”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 7, pp. 32–36. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.7.32

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.