DOI: 10.32702/2306-6814.2021.8.16
УДК: 338.517.2
Д. В. Шиян, Ю. С. Герасименко, В. О. Велієва, Р. М. Остапенко
ПРОГНОЗУВАННЯ ПОПИТУ НА ОРГАНІЧНУ ПРОДУКЦІЮ У ДОМОГОСПОДАРСТВ ІЗ РІЗНИМ РІВНЕМ ДОХОДУ
Анотація
Досліджуються проблеми прогнозування ринку органічної продукції на хлібопродукти та борошно в Україні. Підкреслюється, що споживачі в Україні можуть бути прихильні до вибору органічної продукції з точки зору її ціни та споживчих якостей. Однак значний рівень витрат на продукти харчування в структурі витрат населення значно обмежує коло потенційних споживачів. Водночас ринок органічної продукції в Україні має тенденції до зростання.
Метою дослідження є прогнозування та оцінка ринків органічної продукції на хліб та хлібобулочні вироби виходячи з ціни на таку продукцію та доходів домогосподарств. В якості методів дослідження було використано моделювання та прогнозування залежностей з допомогою регресійного аналізу. Об'єктом дослідження виступили результати опитування домогосподарств відносно рівня доходів та витрат на продукти харчування. Статистичне опитування охопило 8051 домогосподарства. Використовувались також дані по цінах на органічні хлібобулочні вироби та борошно в Україні.
Було встановлено, що в середньому ціна на органічне продукцію по обраній групі товарів перевищувала ціни на звичайну продукцію у 3,05 рази. Відмічається, що цей факт суттєво обмежує ринок даної продукції. Виходячи із встановленої залежності між доходами домогосподарств та середніми цінами споживання хлібопродуктів та борошна, було здійснено моделювання можливої зміни кількості потенційних споживачів. При питомій вазі органічних хлібопродуктів та борошна у структурі споживання на рівні 10% кількість потенційних споживачів буде коливатись по домогосподарствам з різним рівнем доходу від 24,4% до 15,7% від загальної чисельності. При ситуації, коли питома вага цього виду продукції досягне 50%, у структурі споживання кількість потенційних споживачів ще більш скоротиться у різних групах домогосподарств від 2,7% до 0,5%. Підкреслюється, що активізація цього ринку є неможливою без зміни цінової політики. Суттєва різниця в цінах значно обмежує розширення кола споживачів органічних хлібопродуктів та борошна.
Ключові слова: органічна продукція; прогнозування ринку; хлібобулочна продукція; доходи домогосподарств; витрати домогосподарств; ціна органічної продукції; моделювання залежностей.
Література
1. Magruk A. (2011), "Innovative classification of technology foresight methods". Technological and Economic Development of Economy. № 17 (4). pр. 700—715. URL: https://doi.org/10.3846/20294913.2011.649912.
2. Peter F. Christoffersen, Francis X. Diebold. (2006), Financial Asset Returns, Direction-of-Change Forecasting, and Volatility Dynamics. Management Science, INFORMS. № 52 (8). pp. 1273—1287, August. URL: https://doi.org 10.1287/mnsc.1060.0520.
3. Lai Yufeng, Yue Chengyan. (2020), "Consumer Willingness to Pay for Organic and Animal Welfare Product Attributes: Do Experimental Results Align with Market Data?", Journal of Agricultural and Resource Economics, Western Agricultural Economics Association. № 45 (3). pp. 462—483. September. DOI: 10.22004/ag.econ.303605
4. Krystallis A., Chryssohoidis G. (2005), Consumers' willingness to pay for organic food: Factors that affect it and variation per organic product type. British Food Journal. № 107 (5). pp. 320—343. URL: https://doi.org/10.1108/00070700510596901.
5. AertsensJoris, Mondelaers Koen, Verbeke Wim, Buysse Jeroen, Van Huylenbroeck Guido. (2011), The influence of subjective and objective knowledge on attitude, motivations and consumption of organic food. British Food Journal. №113. pp. 1353—1378. 10.1108/00070701111179988
6. Bunte F.H.J., van Galen, M.A., Kuiper, W.E. et al. (2010), Limits to Growth in Organic Sales. De Economist. № 158. pp. 387—410. URL: https://doi.org/10.1007/s10645-010-9152-3
7. Padel S., Foster C. (2005), Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal. № 107 (8). pp. 606—625. URL: https://doi.org/10.1108/00070700510611002
8. Tarkiainen A., Sundqvist S. (2005), Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food. British Food Journal. № 107 (11). pp. 808—822. URL: https://doi.org/10.1108/00070700510629760
9. Bahorka M. (2019), Formation of the ecological-economical management of ecologization of agrarian production. Agricultural and Resource Economics. vol. 5. no. 1. pp. 5—18. URL: https://doi.org/10.22004/ag.econ.287138
10. Bazylevych V., Kupalova G., Goncharenko N., Murovana T., Grynchuk Y. (2017), Improvement of the effectiveness of organic farming in Ukraine. Problems and perspectives in management. vol. 15. Is. 3. pp. 64—75. URL: https://doi.org/10.21511/ppm.15(3).2017.06
11. Дорожкіна К. В. Сучасний стан органічного ринку в Україні: переваги та недоліки. Збалансоване природокористування. 2019. № 2. С. 88—96.
12. Kucher A. (2020), Soil fertility, financial support, and sustainable competitiveness: evidence from Ukraine. Agricultural and Resource Economics. № 6. (2). pp. 5—23. URL: https://doi.org/10.51599/are.2020.06.02.01
13. Кучер А. Вплив балансу органічного вуглецю в грунті на формування сталої конкурентоспроможності аграрних підприємств. Agricultural and Resource Economics. 2019. № 5 (4). С.111—136. URL: https://doi.org/10.22004/ag.econ.300035
14. Khalep Y., Moskalenko A., Shapovaliuk M., Arabska E. Еколого-економічне значення сидерації для органічних агроценозів Полісся. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 2021. № 7 (1). С. 211—231. URL: https://doi.org/10.51599/are.2021.07.01.11
15. Khalep Yu., Moskalenko A. (2020), Ecological and economic aspects of the efficiency of Polissia organic plant models. Agricultural and Resource Economics. №. 6. (4). pp. 5—19. URL: https://doi.org/10.51599/are.2020.06.04.01
16. Халеп Ю.М., Волкогон В.В., Москаленко А.М. Прогнозування удобрювального потенціалу в моделях органічного виробництва. Вісник аграрної науки. 2015. № 8. C. 45—49. URL: https://doi.org/10.31073/agrovisnyk201508-09
17. Ostapenko R., Herasymenko Y., Nitsenko V., Koliadenko S., Balezentis T., Streimikiene D. (2020), Analysis of production and sales of organic products in Ukrainian agricultural enterprises. Sustainability. № 12 (8). 3416. URL: https://doi.org/10.3390/su12083416
18. Шарий Г.І., Тимошевський О.А., Максименко В.В. Охорона грунтів: екологічна рента як стимул органічного землеробства. 2019. Економіка АПК. 2019. № 10. С. 26—33. URL: DOI: https://doi.org/10.32317/2221-1055.201910026
19. Анонімні мікродані за основними показниками щодо доходів, витрат та умов життя домогосподарств". URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
20. Купуй органік в Україні. Organic Ukraine Business Hub. Промоцій на спільнота виробників та експортерів української органічної продукції. Купити органічну продукцію. URL: https://buyorganic.in.ua/#products.
21. NOVUSDRIVE. URL: https://novus.zakaz.ua/uk/
22. Valencia V., Wittman H., Blesh J. Structuring (2019), Markets for Resilient Farming Systems. Agronomy for Sustainable Development. №39 (25). URL: https://doi.org/10.1007/s13593-019-0572-4
D. Shyian, Y. Нerasymenko, V. Velieva, R. Ostapenko
DEMAND FORECASTING FOR ORGANIC PRODUCTS IN HOUSEHOLDS WITH DIFFERENT INCOME LEVELS
Summary
The paper analyses the problems of forecasting the market of organic products for bakery products and flour in Ukraine. It emphasizes that Ukrainian consumers may be favorable to the choice of organic products in terms of price and consumer qualities. However, a significant level of expenditure on food in the structure of public expenditure limits the number of potential consumers. At the same time, the market for organic products in Ukraine increases.
The primary goal of the paper is to forecast and evaluate the markets for organic products for bread and bakery products based on the price of these products and household income. Modeling and predicting dependencies using regression analysis were used as research methods. The object of the study was the results of a survey of households regarding the level of income and expenditure on food. The statistical survey covered 8051 households. Data on prices for organic bakery products and flour in Ukraine were also used.
It has been found that, on average, the price for organic products for the selected group of products exceeded the prices for conventional products by 3.05 times. The results show that this significantly limits the market for this product. Based on the established relationship between household incomes and average prices for consumption of bakery products and flour, the modeling of a possible change in the number of potential consumers was carried out. With the share of organic bakery products and flour in the consumption structure at 10%, the number of potential consumers will fluctuate in households with different income levels from 24.4% to 15.7% of the total. In a situation where the share of this type of product reaches 50% in the consumption structure, the number of potential consumers will decrease even more for various groups of households from 2.7% to 0.5%. It is emphasized that the activation of this market is impossible without a change in pricing policy. The significant difference in prices substantially limits the expansion of the range of consumers of organic bakery products and flour.
Keywords: organic products; market forecasting; bakery products; household income; household expenditures; price of organic products; dependency modeling.
References
1. Magruk, A. (2011), "Innovative classification of technology foresight methods", Technological and Economic Development of Economy, vol. 17 (4), pp. 700—715. https://doi.org/10.3846/20294913.2011.649912
2. Christoffersen, P. F. and Diebold, F. X. (2006), "Financial Asset Returns, Direction-of-Change Forecasting, and Volatility Dynamics", Management Science, INFORMS, vol. 52 (8), pp. 1273—1287. DOI: 10.1287/mnsc.1060.0520
3. Lai, Yufeng and Chengyan, Yue (2020), "Consumer Willingness to Pay for Organic and Animal Welfare Product Attributes: Do Experimental Results Align with Market Data?", Journal of Agricultural and Resource Economics, Western Agricultural Economics Association, vol. 45 (3). pp. 462—483. DOI: 10.22004/ag.econ.303605.
4. Krystallis, A. and Chryssohoidis, G. (2005), "Consumers' willingness to pay for organic food: Factors that affect it and variation per organic product type", British Food Journal, vol. 107 (5), pp. 320—343. https://doi.org/10.1108/00070700510596901
5. Aertsens, J. Mondelaers, K. V. Wim B. J. and Van Huylenbroeck, G. (2011), "The influence of subjective and objective knowledge on attitude, motivations and consumption of organic food", British Food Journal. vol.113, pp.1353—1378. https://doi.org/10.1108/00070701111179988
6. Bunte, F.H.J. van Galen, M.A. and Kuiper, W.E. (2010), "Limits to Growth in Organic Sales", De Economist, vol. 158, pp. 387—410. https://doi.org/10.1007/s10645-010-9152-3
7. Padel, S. and Foster, C. (2005), "Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food", British Food Journal, vol. 107, no. 8, pp. 606—625. https://doi.org/10.1108/00070700510611002
8. Tarkiainen, A. and Sundqvist, S. (2005), "Subjective norms, attitudes and intentions of Finnish consumers in buying organic food", British Food Journal, vol. 107, no. 11, pp. 808—822. https://doi.org/10.1108/00070700510629760
9. Bahorka, M. (2019), "Formation of the ecological-economical management of ecologization of agrarian production", Agricultural and Resource Economics, vol. 5, no. 1, pp. 5—18. https://doi.org/10.22004/ag.econ.287138
10. Bazylevych, V. Kupalova, G. Goncharenko, N. Murovana, T. and Grynchuk, Y. (2017), "Improvement of the effectiveness of organic farming in Ukraine", Problems and perspectives in management, vol. 15, no. 3, pp. 64—75. https://doi.org/10.21511/ppm.15(3).2017.06.
11. Dorozhkina, K. V. (2019), "The current state of the organic market in Ukraine: advantages and disadvantages", Zbalansovane pryrodokorystuvannia, vol. 2. pp. 88—96.
12. Kucher, A. (2020), "Soil fertility, financial support, and sustainable competitiveness: evidence from Ukraine", Agricultural and Resource Economics, vol. 6, no. 2, pp. 5—23. https://doi.org/10.51599/are.2020.06.02.01
13. Kucher, A. (2019), "The impact of the balance of organic carbon in the soil on the formation of sustainable competitiveness of agricultural enterprises", Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, vol. 5 (4), pp.111—136. https://doi.org/10.22004/ag.econ.300035
14. Khalep, Y. Moskalenko, A. Shapovaliuk, M. and Arabska, E. (2021), "Ecological and economic significance of greening for organic agrocenoses of Polissya", Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, vol. 7 (1), pp. 211—231. https://doi.org/10.51599/are.2021.07.01.11
15. Khalep, Yu. and Moskalenko, A. (2020), "Ecological and economic aspects of the efficiency of Polissia organic plant models", Agricultural and Resource Economics, vol. 6, no. 4, pp. 5—19. https://doi.org/10.51599/are.2020.06.04.01
16. Khalep, Yu. M. Volkohon, V. V. and Moskalenko, A. M. (2015), "Forecasting of fertilizer potential in models of organic production", Visnyk ahrarnoinauky, vol. 8, pp. 45—49. https://doi.org/10.31073/agrovisnyk201508-09
17.Ostapenko, R. Herasymenko, Y. Nitsenko, V. Koliadenko, S. Balezentis, T. and Streimikiene, D. (2020), "Analysis of production and sales of organic products in Ukrainian agricultural enterprises", Sustainability, vol. 12 (8). 3416. https://doi.org/10.3390/su12083416
18. Sharyi, H. I. Tymoshevskyi, V. V. and Maksymenko, O. A. (2019), "Soil protection: ecological rent as an incentive for organic farming", Ekonomika APK, vol.10, pp. 26—33. https://doi.org/10.32317/2221-1055.201910026
19. State Statistics Service of Ukraine (2021), "Anonymous microdata on key indicators of household income, expenditure and living conditions", available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (Accessed 15 March 2021).
20. Organic Ukraine Business Hub (2021), available at: https://buyorganic.in.ua/#products (Accessed 15 March 2021).
21. NOVUSDRIVE (2021), available at: https://novus.zakaz.ua/uk/ (Accessed 15 March 2021).
22. Valencia, V. Wittman, H. and Blesh, J. (2019), "Structuring Markets for Resilient Farming Systems", Agronomy for Sustainable Development, vol. 39 (25), available at: https://doi.org/10.1007/s13593-019-0572-4
№ 8 2021, стор. 16 - 23
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2021-04-30
Кількість переглядів: 611