EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНСТРУМЕНТИ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ МІЖ ОРГАНАМИ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ГРОМАДЯНАМИ
Д. В. Гринь

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.10.137

УДК: 351.865

Д. В. Гринь

ІНСТРУМЕНТИ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЗАЄМОДІЇ МІЖ ОРГАНАМИ ПУБЛІЧНОЇ ВЛАДИ ТА ГРОМАДЯНАМИ

Анотація

Сучасна організаційна перебудова публічної влади в Україні створює відповідні виклики для самої країни, бізнесу та окремо взятого громадянина, особливо це стосується питання ефективної та перманентної їх взаємодії. У статті досліджено особливості функціонування та основні напрями застосування технологій соціальних мереж у публічному управлінні. Виокремлено дві форми забезпечення участі громадян в публічно-управлінській діяльності: інформування органів влади про місцеві проблеми (пасивна участь) та участь у їх безпосередньому вирішенні (активна участь). Проведено критичний аналіз існуючих у закордонній та вітчизняній практиці інструментів взаємодії органів публічної влади і громадян, а також розмежовано особливості їх застосування. Обгрунтовано особливості та специфічні характеристики Participation 2.0 як технології, спрямованої на використання соціальних мереж у публічному секторі під час вирішення різних проблем як на державному, так і на місцевому рівнях. На основі вказаних висновків проведеного аналізу досліджено види участі громадськості в прийнятті публічно-управлінських рішень у межах певних додатків.

Ключові слова: соціальні мережі; органи публічної влади; зв'язки з громадськістю; відкриті інноваційні платформи; краудсорсинг.

Література

1. Якимчук О. Онлайнові соціальні мережі: перспективи розвитку // Релігія та соціум. Міжнар. часопис. 2011. № 2 (6). С. 199—205.
2. Mergel Ines (2012) Social Media in the Public Sector: A Guide to Participation, Collaboration and Transparency in The Networked World. San Francisco, Creative Commons License. CA. 320 p.
3. O'Reilly T. What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1 (дата звернення: 19.03.2021).

D. Hryn

TOOLS FOR IMPROVING THE INTERACTION BETWEEN PUBLIC AUTHORITIES AND CITIZENS

Summary

The current organizational restructuring of public authorities in Ukraine creates appropriate challenges for the country itself, business and individual citizen, especially with regard to their effective and permanent interaction. The use of social networks is slowly growing and evolving in government, but all too often social networks are still taken lightly. When social networks are implemented, their drivers are ease of use, public feedback and possibility of social behavior appearance in response to dialogue.
The article examines the features of functioning and main directions of application of social network technologies in public administration. The purpose of the article is to analyze the possibilities of Participation 2.0 as a tool to improve the interaction between public authorities and citizens.
As practice shows, most citizens want the authorities to hear them and take their views into account in the management decision-making process. A significant (most active) part of the citizens want to participate directly in solving local problems. Therefore, this article focuses on two forms of ensuring citizens participation in public administration: informing the authorities about local problems (passive participation), as well as participation in problems direct solution (active participation).
The critical analysis of foreign and domestic practice tools of public authorities and citizens interaction is carried out, and also features of their application are distinguished. The specifics of new open innovation platforms, in particular SeeClickFix (it helps public authorities can take a crowdsourcing approach and openly appeal to a large, sometimes uncertain group of people), are analyzed. Such platform helps to summarize the contribution made by citizens (or application developers, knowledge experts, companies etc.) through social media channels. In general, it is noted that the analysis and information generalization that citizens and civil servants share on social networks in the public sector is one of the most difficult tasks facing public authorities in the era of Government 2.0.
It was found that "Participation 2.0" technology can be divided into the following components: information, counseling, inclusion, cooperation and empowerment. Peculiarities and specific characteristics of Participation 2.0 as a technology aimed at the use of social networks in public sector in solving various problems at both state and local levels are substantiated. Based on these analysis conclusions, the types of public participation in public administration decisions within certain applications are investigated.

Keywords: social networks; public authorities; public relations; open innovation platforms; crowd sourcing.

References

1. Yakymchuk, O. (2011), "Online social networks: prospects for development", Relihiia ta sotsium. Mizhnar. Chasopys, vol. 2 (6), рр. 199—205.
2. Mergel, I. (2012), Social Media in the Public Sector: A Guide to Participation, Collaboration and Transparency in The Networked World, Creative Commons License. CA, San Francisco, USA.
3. O'Reilly, T. (2005), "What Is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software", available at: https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1 (Accessed 19 March 2021).

№ 10 2021, стор. 137 - 141

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-06-01

Кількість переглядів: 471

Відомості про авторів

Д. В. Гринь

аспірант кафедри політології та філософії, Харківський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України, м. Харків

D. Hryn

Postgraduate student of the Department of Political Science and Philosophy, Kharkiv Regional Institute of Public Administration of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, Kharkiv

ORCID:

0000-0003-1687-6923

Як цитувати статтю

Гринь Д. В. Інструменти удосконалення взаємодії між органами публічної влади та громадянами. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 10. С. 137–141. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.10.137

Hryn, D. (2021), “Tools for improving the interaction between public authorities and citizens”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 10, pp. 137–141. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.10.137

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.