ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ВІДХОДІВ ЯК ДЖЕРЕЛА ВІДНОВЛЮВАНОЇ ЕНЕРГІЇ
К. Ю. Редько, Д. О. Аленіна
DOI: 10.32702/2306-6814.2021.11.108
УДК: 330.522.4
К. Ю. Редько, Д. О. Аленіна
ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ВІДХОДІВ ЯК ДЖЕРЕЛА ВІДНОВЛЮВАНОЇ ЕНЕРГІЇ
Анотація
Було проведено порівняння іноземних та вітчизняних практик, а також досліджено співпрацю України зі скандинавськими країнами у сфері відновлюваної енергетики. Порівнювати практику використання енергії сміття у Швеції з українською аналогічною практикою не було сенсу, адже по факту українська практика знаходиться на папері. А порівнюючи законодавство та діяльність органів влади, було визначено, що в Україні останні не виконують свої зобов'язання та плани передбачені в законах, стратегіях та концепціях. Було зосереджено увагу на співпраці країн та можливих шляхах імплементації швецького досвіду. Доведено, що досвід Швеції, Данії та Фінляндії є цікавим для України, особливо щодо енергетичної утилізації сміття. Досліджено зацікавленість у розбудові галузі відновлюваної енергетики та співпраці з іноземними державами. Розроблено певні рекомендації для подальшого більш ефективного та безперешкодного впровадження практик використання відновлюваних джерел енергетики: по-перше, необхідну закінчити розробку актуального законодавства, котре буде відповідати європейським стандартам; по-друге, необхідно створити необхідні державні органи, котрі б спеціалізувалися на окремому джерелі відновлюваної енергетики, скоординувати роботу вже наявних органів влади таким чином, щоб вони виконували свої обов'язки та плани передбачені законодавством; по-третє, для реалізації Стратегії та Концепції стосовно управління відходів необхідно запроваджувати заходи та публікувати відкриті дані про результати. Для реалізації усіх передбачених заходів та проектів в галузі відновлюваної енергетики необхідні чималі кошти, котрих наш бюджет не має. Вважаємо, що варто покладатися на програми фінансування та співробітництва, а також на окремих інвесторів. Продемонстровано, що хоча й зараз Україна має незадовільний стан відновлюваної енергетики та сфери управління відходами, вона робить значні кроки до змін, адже перспективи нашої держави дійсно є великими. Позитивним, на нашу думку, також є таке активне співробітництво з європейськими, зокрема скандинавськими, країнами, що значно пришвидшує розвиток відновлюваної енергетики в Україні.
Ключові слова: відновлювані джерела енергії; відновлювана енергетика; управління відходами; переробка сміття; європейський досвід.
Література
1. Про відходи: Закон України від 05.03.1998 р. № 187/98-ВР. Дата оновлення: 16.10.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/187/98-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 3.04.2021).
2. Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року: Розпорядження Кабінету Мністрів України від 08.11.2017 р. № 820-р. Дата оновлення: 17.09.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/820-2017-%D1%80#Text (дата звернення: 3.04.2021).
3. Проект Стратегії поводження з твердими побутовими відходами. Європейський Банк Реконструкції та Розвитку, 2017. URL: http://publications.chamber.ua/2017/F_B/WMStrategy_ukr.pdf (дата звернення: 3.04.2021).
4. Створення умов для енергетичної утилізації побутових відходів в Україні: концепція законодавчих змін. Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України, 2019. URL: https://saee.gov.ua/sites/default/files/SAEE_waste_to_energy_concept.pdf (дата звернення: 3.04.2021).
5. Україна та Швеція активізують політичний діалог та поглиблюють енергетичну співпрацю. Міністерство закордонних справ України, 2020. URL: https://mfa.gov.ua/news/ukrayina-ta-shveciya-aktivizuyut-politichnij-dialog-ta-pogliblyuyut-energetichnu-spivpracyu (дата звернення: 22.04.2021).
6. Чи працює національна стратегія управління відходами? Екологія права людини: веб-сайт. URL: http://epl.org.ua/announces/chy-pratsyuye-natsionalna-strategiya-upravlinnya-vidhodamy/ (дата звернення: 3.04.2021).
7. Affordable and Clean Energy. Swedish Energy Agency, 2021. URL: http://www.energimyndigheten.se/en/about-us/ (дата звернення: 15.03.2021).
8. Energy Policies of IEA Countries — Sweden 2019 Review. International Energy Agency, 2019. URL: https://www.connaissancedesenergies.org/sites/default/files/pdf-actualites/Energy_Policies_of_IEA_Countries_Sweden_2019_Review.pdf (дата звернення: 15.03.2021).
9. Innovative solutions for 100% renewable power in Sweden: rewiev. International Renewable Energy Agency, 2020. URL: https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2020/Jan/IRENA_Sweden_Innovative_power_2020.pdf (дата звернення: 15.03.2021).
10.Renewable Energy. Swedish Cleantech. URL: https://swedishcleantech.com/cleantech-sectors/renewable-energy/ (дата звернення: 15.03.2021).
11. Share of energy from renewable sources: statistics. Eurostat. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_ind_ren/default/bar?lang=en (дата звернення: 15.03.2021).
12. Swedish Waste Management 2019. Avfall Sverige, 2019. URL: https://www.avfallsverige.se/fileadmin/user_upload/Publikationer/SAH_2019_publ20_eng.pdf (дата звернення: 15.03.2021).
K. Redko, D. Alenina
EXPERIENCE OF USING WASTE AS SOURCES OF RENEWABLE ENERGY
Summary
A comparison of foreign and domestic practices was made, as well as Ukraine's cooperation with the Scandinavian countries in the field of renewable energy was studied. It made little sense to compare the practice of using waste energy in Sweden with similar Ukrainian practice, because in fact the Ukrainian practice is on paper. In addition, comparing the legislation and the activities of the authorities, it was determined that in Ukraine the latter do not fulfill their obligations and plans provided for in laws, strategies and concepts. The focus was on cooperation between countries and possible ways to implement the Swedish experience. We proved that the experience of Sweden, Denmark and Finland is interesting for Ukraine, especially in terms of energy recycling. Interest in the development of the renewable energy sector and cooperation with foreign countries has been studied. It has developed certain recommendations for further more efficient and unhindered implementation of renewable energy practices: first, it's necessary to complete the development of current legislation that will meet European standards; second, it's necessary to create the necessary state bodies that would specialize in a particular source of renewable energy, to coordinate the work of existing authorities so that they fulfill their responsibilities and plans provided by law; third, in order to implement the Waste Management Strategy and Concept, it is necessary to implement measures and publish open data on the results. To implement all the planned measures and projects in the field of renewable energy requires significant funds, which our budget does not have. We believe we should rely on funding and cooperation programs, as well as on individual investors. It has been shown that although Ukraine still has an unsatisfactory state of renewable energy and waste management, it is taking significant steps towards change, because the prospects of our country are really great. Such active cooperation with European, in particular Scandinavian countries, is also positive, which significantly speeds up the development of renewable energy in Ukraine.
Keywords: enewable energy sources; renewable energy; waste management; waste recycling; European experience.
References
1. The Verkhovna Rada of Ukraine (1998), The Law of Ukraine "About waste", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/187/98-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 3.04.2021).
2. Cabinet of Ministers of Ukraine (2017), Order "On approval of the National Waste Management Strategy in Ukraine until 2030", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/820-2017-%D1%80#Text (Accessed 3.04.2021).
3. European Bank for Reconstruction and Development (2017), "Draft Solid Waste Management Strategy", available at: http://publications.chamber.ua/2017/F_B/WMStrategy_ukr.pdf (Accessed 3.04.2021).
4. State Agency for Energy Efficiency and Energy Saving of Ukraine (2019), "Creating conditions for energy utilization of household waste in Ukraine: the concept of legislative changes", available at: https://saee.gov.ua/sites/default/files/SAEE_waste_to_energy_concept.pdf (Accessed 3.04.2021).
5. Ministry of Foreign Affairs of Ukraine (2020), "Ukraine and Sweden are stepping up political dialogue and deepening energy cooperation", available at: https://mfa.gov.ua/news/ukrayina-ta-shveciya-aktivizuyut-politichnij-dialog-ta-pogliblyuyut-energetichnu-spivpracyu (Accessed 22.04.2021).
6. Ecology of human rights (2021), "Does the national waste management strategy work?", available at: http://epl.org.ua/announces/chy-pratsyuye-natsionalna-strategiya-upravlinnya-vidhodamy/ (Accessed 3.04.2021).
7. Swedish Energy Agency (2021), "Affordable and Clean Energy", available at: http://www.energimyndigheten.se/en/about-us/ (Accessed 15.03.2021).
8. International Energy Agency (2019), "Energy Policies of IEA Countries - Sweden 2019", available at: https://www.connaissancedesenergies.org/sites/default/files/pdf-actualites/Energy_Policies_of_IEA_Countries_Sweden_2019_Review.pdf (Accessed 15.03.2021).
9. International Renewable Energy Agency (2020), "Innovative solutions for 100% renewable power in Sweden: rewiev", available at: https://www.irena.org/-/media/Files/IRENA/Agency/Publication/2020/Jan/IRENA_Sweden_Innovative_power_2020.pdf (Accessed 15.03.2021).
10. Renewable Energy (2021), "Swedish Cleantech", available at: https://swedishcleantech.com/cleantech-sectors/renewable-energy/ (Accessed 15.03.2021).
11. Eurostat (2021), "Share of energy from renewable sources: statistics" available at: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/nrg_ind_ren/default/bar?lang=en (Accessed 15.03.2021).
12. Avfall Sverige (2019), "Swedish Waste Management", available at: https://www.avfallsverige.se/fileadmin/user_upload/Publikationer/SAH_2019_publ20_eng.pdf (Accessed 15.03.2021).
№ 11 2021, стор. 108 - 114
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2021-06-15
Кількість переглядів: 928