DOI: 10.32702/2306-6814.2021.15.12
УДК: 339.7
О. М. Юркевич, В. П. Залізнюк, О. В. Субочев
ІСТОРИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ ІСЛАМСЬКИХ ФІНАНСІВ ЯК СКЛАДОВОГО СЕГМЕНТУ СУЧАСНОЇ МІЖНАРОДНОЇ ФІНАНСОВОЇ СИСТЕМИ
Анотація
Протягом XV—XVII ст. у Європі відбулись події, що визначили появу нових інститутів, які зрештою обумовили радикально інший шлях соціального та економічного розвитку європейського континенту, на відміну від Близького Сходу. До цих важливих подій можна віднести: появу банку як фінансового інституту; Реформацію; Вестфальський мир. Саме вони значною мірою створили передумови подальших європейських буржуазних революцій, історичною роллю яких було усунення перешкод для побудови капіталістичних відносин, а результатом стало — трансформація аграрних суспільств в індустріальні, перехід від монархій до буржуазних республік, стрімке зростання продуктивності праці на базі мануфактур та крупної машинної індустрії, що зрештою призвело до стрімкого економічного зростання та динамічної трансформації всієї системи суспільних відносин.
Ключові слова: ісламська економічна доктрина; ісламські фінанси; міжнародна фінансова система; соціально-економічні інститути; Близький Схід.
Література
1. International Bulletin of Missionary Research. Vol. 39, No. 1. Christianity 2015: Religious Diversity and Personal Contact [Електронний ресурс]/ — Режим доступу: https://www.researchgate.net/publication/308361629_Status_of_Global_Christianity_2015_in_the_Context_of_1900-2050
2. A. F. L. Beeston: Studies in the History of Arabia. Vol. II, Pre-Islamic Arabia. Proceedings of the 2nd International Symposium on Studies of Arabia, 13th-19th April 1979. Riyad 1984.
3. Пиотровский М.Б. Ханиф // Ислам: энциклопедический словарь / Отв. ред. С.М. Прозоров. — М.: Наука, ГРВЛ, 1991. — 315 с.
4. Али Мухаммад ас-Салляби. Умар ибн аль-Хаттаб. Второй праведный халиф / Пер. с араб., прим., комм. Е. Сорокоумовой. — М.: Умма, 2011. — 496 с. — (История Халифата).
5. Subhi Y. Labib (1969), "Capitalism in Medieval Islam", The Journal of Economic History. vol. 29 (1). Рp. 79—96.
6. Robert Sabatino Lopez, Irving Woodworth Raymond, Olivia Remie Constable. "Medieval Trade in the Mediterranean World: Illustrative Documents", Columbia University Press. 2001. 472 p.
7. Timur Kuran (2005), "The Absence of the Corporation in Islamic Law: Origins and Persistence", American Journal of Comparative Law 53, pp. 785—834.
8. Ochsenweld, William. The Middle East: A History / William Ochsenweld, Sydney Nettleton Fisher. — 6th. — New York: McGraw Hill, 2004.
9. Liber Abaci, "The Book of Calculation" [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/Liber_Abaci
10. Щетников А.И. Лука Пачоли и его трактат "О божественной пропорции". Математическое образование. № 1 (41). 2007. C. 33—44.
11. Niall Ferguson. The Ascent of Money: A Financial History of the World: 10th Anniversary Edition. Penguin Books USA. 2009. 496 p.
12. John Monfasani. Renaissance Humanism, from the Middle Ages to Modern Times. Variorum Collected Studies. Routledge; 1 edition (2016). 330 pages.
13. Веджвуд С. В. Тридцатилетняя война. — Москва: АСТ, 2013. — С. 533.
O. Yurkevich, V. Zalizniuk, О. Subochev
HISTORICAL PREREQUISITES FOR THE EMERGENCE OF ISLAMIC FINANCE AS A COMPONENT SEGMENT OF THE MODERN INTERNATIONAL FINANCIAL SYSTEM
Summary
The aim of the paper is to identify the preconditions for evolving of Islamic economic doctrine. During the XV—XVII centuries, in Europe particular events took place that eventually determined emergence of new institutions, which ultimately led to a radically different path of social and economic development of the European continent, in contrast to the Middle East. These important events included: 1) emergence of the bank as financial institution, 2) Reformation, 3) Peace of Westphalia. It was the events that largely created the preconditions for further European bourgeois revolutions, which historical role was to remove obstacles preventing capitalist relations. The result was — fast transformation of agrarian societies into industrial ones, transition from monarchies to bourgeois republics, rapid growth of labor productivity on the basis of manufactories and large machine industry, which ultimately led to rapid economic growth and dynamic transformation of the entire social-economic system.
At the same time, unlike Europe, the Middle East and North Africa were under the rule of the Ottoman Empire (1299—1922), which in the XVI century becomes a feudal theocratic Muslim state. At the beginning of the destruction of feudal relations in Europe, the Ottoman Empire reached the highest point of its influence (XVI—XVII centuries).
Throughout the Middle East, under the control of the Ottoman Empire, there was a relatively slow pace of social development and the domination of religious form of social consciousness. Muslim legal system thought in those days became very dogmatic and was limited mere to private law. Under such conditions, the Muslim socio-economic institutions formed in the early middle Ages (VII—X centuries) had not changed, being more or less in line with their social purpose.
It was the inviolability of the dogmas of the Islamic faith and de facto immobility of Muslim jurisprudence that prompted the agents of economic relations to circumvent numerous prohibitions by introducing specific instruments.
Keywords: Islamic economic doctrine; Islamic finance; international financial system; socio-economic institutions; the Middle East.
References
1. Johnson, T. Hickman, A. and Zurlo, G. (2015), "Status of Global Christianity, 2015, in the Context of 1900-2050", International Bulletin of Missionary Research, [Online], Vol. 39, No. 1, available at: https://www.researchgate.net/publication/308361629_Status_of_Global_Christianity_2015_in_the_Context_of_1900-2050 (Accessed 17 July 2021).
2. Beeston, A. (1979), "Pre-Islamic Arabia", Proceedings of the 2nd International Symposium on Studies of Arabia, 13th-19th April 1979, Riyad, pp. 11—14.
3. Piotrovsky, M.B. (1991), Islam: entsiklopedicheskiy slovar' [Islam: an encyclopedic dictionary], Nauka, Moscow, Russia.
4. Ali Mukhammad as-Sallyabi (2011), Umar ibn al'-Khattab. Vtoroy pravednyy khalif, [Umar ibn al-Khattab. Second righteous caliph], Ummah, Moscow, Russia.
5. Subhi Y. Labib (1969), "Capitalism in Medieval Islam", The Journal of Economic History, vol. 29 (1), pp. 79—96.
6. Lopez, R. Raymond, I. and Constable, O. (2001), Medieval Trade in the Mediterranean World: Illustrative Documents, Columbia University Press, NY, USA.
7. Kuran, T. (2005), "The Absence of the Corporation in Islamic Law: Origins and Persistence", American Journal of Comparative Law, vol. 53, pp. 785—834.
8. Ochsenweld, W. (2004), The Middle East: A History, 6th ed, McGraw Hill, NY, USA.
9. Wikipedia (2021), "Liber Abaci", available at: https://en.wikipedia.org/wiki/Liber_Abaci (Accessed 17 July 2021).
10. Shchetnikov, A. (2007), "Luca Pacioli and his treatise "On Divine Proportion", Matematicheskoye obrazovaniye, vol. 1 (41), pp. 33—44.
11. Ferguson, N. (2009), The Ascent of Money: A Financial History of the World, 10th ed, Penguin Books, London, GB.
12. Monfasani, Jh. (2016), "Renaissance Humanism, from the Middle Ages to Modern Times", 1st ed, Routledge, London, GB.
13. Wedgwood, S. (2013), Tridtsatiletnyaya voyna [Thirty Years' War], ACT, Moscow, Russia.
№ 15 2021, стор. 12 - 18
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2021-08-19
Кількість переглядів: 639