DOI: 10.32702/2306-6814.2021.18.19
УДК: 338.48
А. А. Шуканова, О. А. Федій, П. В. Шуканов
ОСОБЛИВОСТІ ПРИСТОСУВАННЯ ДО УМОВ ПАНДЕМІЇ СУБ'ЄКТІВ ТУРИСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті розкрито особливості пристосування суб'єктів туристичної діяльності до умов пандемії. Розглянуто заходи державної підтримки та регулювання суб'єктів сфери туризму, які проводяться в Україні та зарубіжних країнах. Доведено, що туристичні та готельні бренди мають бути більш гнучкими і продемонструвати величезну гнучкість та винахідливість, щоб піклуватися про своїх співробітників у поточній ситуації роботи під час й після пандемії, одночасно задовольняючи швидко мінливі потреби своїх клієнтів. Обгрунтовано, що гнучку політику відмов, перегляд програм лояльності, стратегії збереження персоналу та переорієнтацію основних заходів самозбереження можуть застосовувати суб'єкти туристичної діяльності. Визначено, що дуже суттєвою рисою відновлення туристичного бізнесу є усвідомлення того, що відновлення повинно починатись із місцевого рівня та плавно поширюватись на регіональні, національні та глобальні етапи.
Ключові слова: туризм; суб'єкти туристичної діяльності; пандемія; адаптація; державна підтримка.
Література
1. Дишкантюк О.В., Потьомкін Л.М., Власюк К.В. Індустрія гостинності та туризму в умовах COVID-19: світова практика та українські реалії. Причорноморські економічні студії. 2021. Вип. 61. С. 11—17.
2. Рудніченко Є.М., Гавловська Н.І., Живко З.Б., Лісовський І.В. Теоретичний базис стратегічної адаптації системи менеджменту туристичних підприємств до трансформаційних процесів зовнішнього середовища. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2020. № 6. С. 194—198.
3. Фурдак М. М. Шляхи розвитку туристичної галузі України в умовах викликів. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 3 (20). С. 134—142.
4. Rivera M.A. Hitting the reset button for hospitality research in times of crisis: Covid19 and beyond. International Journal of Hospitality Management. 2020. № 87. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102528
5. Wondirad A., Kebete Y., Li Y. Culinary tourism as a driver of regional economic development and socio-cultural revitalization: Evidence from Amhara National Regional State, Ethiopia. Journal of Destination Marketing & Management. 19. 2021. №19. URL: https://doi.org/10.1016/j.crbeha.2021.100033
6. Brouder P. Reset redux: Possible evolutionary pathways towards the transformation of tourism in a COVID-19 world. Tourism Geographies. 2020. URL: https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1760928
7. Ioannides D., Gyim'othy S. The COVID-19 crisis as an opportunity for escaping the unsustainable global tourism path. Tourism Geographies. 2020. URL: https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1763445
8. Жаліло Я.А., Ковалівська C.В., Филипенко А.О., Химинець В.В., Головка А.А. Щодо розвитку туризму в Україні в умовах підвищених епідемічних ризиків: Аналітична записка Національного інституту стратегічних досліджень. Київ, 2019. 29 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf
9. OEDC. Tourism Policy Responses to the coronavirus (COVID-19). URL: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/tourism-policy-responses-to-the-coronavirus-covid-19-6466aa20/#section-d1e216
10. Національна туристична організація України. Пандемія COVID-19 та її наслідки у сфері туризму в Україні. Оновлення до документу "Дорожня карта конкурентоспроможного розвитку сфери туризму в Україні". URL: http://www.ntoukraine.org/assets/files/EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf
11. Карантин. Як світ рятує туристичну галузь. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/3090351-karantin-ak-svit-ratue-turisticnu-galuz.html
12. Hao F., Xiao Q., Chon K. COVID-19 and China's Hotel Industry: Impacts, a Disaster Management Framework, and Post-Pandemic Agenda. Int J Hosp Manag. 2020. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32834356/
13. Zhao Y., Liu B. The evolution and new trends of China's tourism industry. National Accounting Review. 2020. Volume2, Issue 4. 337 353. URL: https://www.aimspress.com/article/doi/10.3934/NAR.2020020?viewType=HTML
14. Choi J. Is cleanliness really a reason for consumers to revisit a hotel? Journal of Environmental Health. 2019. № 82 (5). P. 16 22. URL: https://www.neha.org/node/61149
A. Shukanova, O. Fediy, P. Shukanov
FEATURES OF ADAPTATION TO THE CONDITIONS OF THE PANDEMIC OF TOURISM ACTIVITIES
Summary
The article considers the main problems of survival of subjects in the tourist ecosystem, which is under threat without constant state support. Theoretical and practical provisions aimed at adapting tourism entities to the conditions of the pandemic are presented. It is established that the governments of the states, in particular the government of Ukraine, have taken a number of measures to mitigate the impact of the pandemic on tourism, to minimize job losses. The presented research is formed in the context of two aspects: 1) the analysis of the state support of subjects of tourist branch in some countries of the world, in particular and in Ukraine; 2) consideration of strategies resorted to by tourism entities. It is determined that the key priorities of tourism policy should include: 1) restoring the confidence of travelers; 2) support for travel companies in adaptation and survival; 3) promoting the development of domestic tourism and supporting the safe return of international tourism; 4) providing clear information to travelers and companies and limiting uncertainty (as far as possible); 5) development of response measures to support gaps and targeted support; 6) strengthening tourism cooperation within and between countries; 7) creating more sustainable conditions for the development and support of tourism. It was found that the developed countries of the world have provided timely and large-scale assistance to tourism. It has been proven that the pandemic has significantly changed the trends of the tourism industry, including issues such as hygiene and safety, consumers in the domestic market and in neighboring countries, tours and virtual reality technologies in tourism. It is determined that under the influence of the pandemic, some tourism entities managed to reorient in time and not go bankrupt. Due to large-scale vaccination, the tourism business is gradually recovering. Businesses that can make the most of technology and optimize costs will be in the best position to meet future challenges and achieve long-term success. It was found that the liquidity of the tourism and hospitality industries can be maintained and strengthened by meeting a variety of consumer needs and taking measures to turn barriers into opportunities.
Keywords: tourism; tourism entities; pandemic; adaptation; government support.
References
1. Dyshkantiuk, O.V., Pot'omkin, L.M. and Vlasiuk, K. V. (2021), "Hospitality and tourism industry in the conditions of COVID-19: world practice and Ukrainian realities", Prychornomors'ki ekonomichni studii, vol. 61, pp. 11—17.
2. Rudnichenko, Ye.M., Havlovs'ka, N.I., Zhyvko, Z.B. and Lisovs'kyj, I.V. (2020), "Theoretical basis of strategic adaptation of the management system of tourist enterprises to the transformation processes of the external environment", Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu. Ekonomichni nauky, vol. 6, pp. 194—198.
3. Furdak, M.M. (2020), "Ways of development of the tourist industry of Ukraine in the conditions of challenges", Prychornomors'ki ekonomichni studii, vol. 3 (20), pp. 134—142.
4. Rivera, M.A. (2020), "Hitting the reset button for hospitality research in times of crisis: Covid19 and beyond", International Journal of Hospitality Management, [Online], vol. 87, available at: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102528 (Accessed 30 Aug 2021).
5. Wondirad, A., Kebete, Y. and Li, Y. (2021), "Culinary tourism as a driver of regional economic development and socio-cultural revitalization: Evidence from Amhara National Regional State, Ethiopia", Journal of Destination Marketing & Management, [Online] №19, available at: https://doi.org/10.1016/j.crbeha.2021.100033 (Accessed 30 Aug 2021).
6. Brouder, P. (2020), "Reset redux: Possible evolutionary pathways towards the transformation of tourism in a COVID-19 world", Tourism Geographies [Online], available at: https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1760928 (Accessed 30 Aug 2021).
7. Ioannides, D. and Gyim'othy, S. (2020), "The COVID-19 crisis as an opportunity for escaping the unsustainable global tourism path", Tourism Geographies, [Online], available at: https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1763445 (Accessed 30 Aug 2021).
8. Zhalilo, Ya.A., Kovalivs'ka, C.V., Fylypenko, A.O., Khymynets', V.V. and Holovka, A.A. (2019), "Regarding the development of tourism in Ukraine in conditions of increased epidemic risks", NISS, [Online], available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-06/turyzm-v-ukraini.pdf (Accessed 30 Aug 2021).
9. OEDC (2020), "Tourism Policy Responses to the coronavirus (COVID-19)", available at: https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/tourism-policy-responses-to-the-coronavirus-covid-19-6466aa20/#section-d1e216 (Accessed 30 Aug 2021).
10. Natsional'na turystychna orhanizatsiia Ukrainy (2020), "The COVID-19 pandemic and its consequences in the field of tourism in Ukraine. Update to the document "Roadmap for competitive development of tourism in Ukraine", available at: http://www.ntoukraine.org/assets/files/EBRD-COVID19-Report-UKR.pdf (Accessed 30 Aug 2021).
11. Ukrinform (2021), "Quarantine. How the world saves the tourism industry", available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/3090351-karantin-ak-svit-ratue-turisticnu-galuz.html (Accessed 30 Aug 2021).
12. Hao, F., Xiao, Q. and Chon, K. (2020), "COVID-19 and China's Hotel Industry: Impacts, a Disaster Management Framework, and Post-Pandemic Agenda", Int J Hosp Manag, [Online], available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32834356/ (Accessed 30 Aug 2021).
13. Zhao, Y. and, Liu, B. (2020), "The evolution and new trends of China's tourism industry", National Accounting Review [Online], vol. 2(4). 337 353, available at: https://www.aimspress.com/article/doi/10.3934/NAR.2020020?viewType=HTML (Accessed 30 Aug 2021).
14. Choi, J. (2019), "Is cleanliness really a reason for consumers to revisit a hotel?", Journal of Environmental Health, [Online], vol. 82(5), 16 22, available at: https://www.neha.org/node/61149 (Accessed 30 Aug 2021).
№ 18 2021, стор. 19 - 24
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2021-10-01
Кількість переглядів: 727