EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ГЕНЕЗА РОЗВИТКУ ЗМІННОГО (ГНУЧКОГО) ТОРГОВОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА
А. І. Поневач

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.40

УДК: 330.8:330.341

А. І. Поневач

ГЕНЕЗА РОЗВИТКУ ЗМІННОГО (ГНУЧКОГО) ТОРГОВОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА

Анотація

У статті висвітлено особливості виникнення та еволюція торгового підприємництва у новому форматі, який сформований специфічним впливом інформаційних технологій. У результаті впливу окреслених технологій торгові підприємці все частіше поєднують продаж гуртових партій товарів та товарів кінцевим споживачам, все більше орієнтуючись на змінність та гнучкість (яка у певних формах проявляла себе ще в античному світі (до 500-х років). Метою статті є вивчення генези розвитку змінного (гнучкого) торгового підприємництва та його зв'язку із інформаційними технологіями. У межах дослідження використані внутрішньо дисциплінарні методи теоретичного та емпіричного дослідження, за результатами застосування яких реалізоване вирішення таких дослідницьких завдань: виділення та характеристика етапів розвитку змінного (гнучкого) торгового підприємництва; конкретизація категорії комерційної діяльності та її концептів (через призму багаторівневості); визначення категорії змінне (гнучке) торгове підприємництво. При цьому зроблено висновок, що розвиток інформаційних технологій для формалізації знань та онлайн-продажів є каналом збуту "за замовчуванням", а сучасний торговий обіг формують все більш гнучкі структури, що зорієнтовані на змінні правила, стандарти, система взаємодії.

Ключові слова: торгівельне підприємництво; торгівля; моделі; суб'єкти; інформаційні технології.

Література

1. Господарський кодекс України, № 436-IV, поточна редакція від 14.08.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
2. Економіка торгівлі: навч. пос. / Н.О. Власова, В.А. Гросул, Н.С. Краснокутська, О.А. Круглова, М.В. Чорна, О.М. Филипенко. — Х.: Світ Книг, 2015. — 473 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/343952494.pdf
3. Лысенко М.В., Таипова Э.Х., Лысенко Ю.В. Экономика предприятия торговли и общественного питания. СПб, Питер. 2013.
4. П'янкова О.В. Основні етапи становлення та розвитку брендінгу у світі / Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2009. № 24. URL: http://library.nuft.edu.ua/ebook/file/pyankovaO.pdf
5. Римське право. Юридична енциклопедія / ред. кол. Ю.С. Шемшученко. К.: Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана, 2003.Т. 5. С. 322.
6. Словник української мови: в 11 т. К.: Наукова думка, 1970—1980.
7. Тимочко Н.О. Економічна історія України: навч. посіб. — К.: КНЕУ, 2005. 204 с.
8. Davud Rostam-Afschar. Entry regulation and entrepreneurship: a natural experiment in German craftsmanship. Empirical Economics. 2014-11. Vol. 47, iss. 3. P. 1067—1101.
9. Keith Roberts. Trade, Manufacturing and Retail. The Origins of Business, Money, and Markets. Columbia University Press, 2011. P. 76. 368 p.
10. Monahan Erika. The Merchants of Siberia: Trade in Early Modern Eurasia. Ithaca, NY: Cornell University Press, 2016. С. 424.

A. Ponevach

GENESIS OF DEVELOPMENT REPLACEMENT (FLEXIBLE) TRADE ENTERPRISE

Summary

The article considers the peculiarities of the emergence and evolution of trade entrepreneurship in a new format, which is formed by the specific influence of information technologies. As a result of the impact of certain technologies, traders are increasingly combining the sale of wholesale consignments of goods and goods to end-users, with an increased focus on volatility and flexibility (which, in certain forms, has manifested itself in the ancient world (up to 500 years). The purpose of the article is to study the genesis of the development of variable (flexible) commercial enterprises and their relationship to information technologies. The study used internal disciplinary methods of theoretical and empirical research, resulting in the following research objectives: Identification and characterization of the stages of development of a variable (flexible) Trade entrepreneurship; Specification of the category of business activity and its conceptions from a multi-level perspective; Definition of a variable (flexible) trade enterprise. At the same time, it is concluded that the development of information technologies for the formalization of knowledge and online sales has become a sales channel "by default", modern trade turnover forms more and more flexible structures, oriented on the changeable rules and standards, a system of interaction. Trade entrepreneurship is taking shape with a focus on new trade formats; broad trade communications; interfaces in an Omni channel format; and service expectations with wide availability of goods. A regular variable (flexible) trade enterprise is formed according to the concept of customer expectations, and provides for: waiting for service in an Omni channel format with a perfect service; non-inclusive rules and standards of interaction that take into account environmental and social responsibility; the expectation of continual renewal and personalization of the product mix; the social consciousness of consumption orient on the relevance of the brand and other factors; the expectations on maximum availability of goods. The prospects for further research in this area are to use the results in modeling the impact of information technology on the transformation of the business model.

Keywords: trade entrepreneurship; trade; models; actors; information technology.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2003), "The Commercial Code of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (Accessed 20 Sept 2021).
2. Vlasova, N.O. Hrosul, V.A. Krasnokuts'ka, N.S. Kruhlova, O.A. Chorna, M.V. and Fylypenko, O.M. (2015), Ekonomika torhivli [Economics of trade], Svit Knyh, Kharkiv, Ukraine, available at: https://core.ac.uk/download/pdf/343952494.pdf (Accessed 20 Sept 2021).
3. Lysenko, M.V. Taypova, E.Kh. and Lysenko, Yu.V. (2013), Ekonomyka predpryiatyia torhovly y obschestvennoho pytanyia [Economy of a trade and public catering enterprise], Pyter, St.Petersburg, Russia.
4. P'iankova, O.V. (2009), "The main stages of formation and development of branding in the world", Zbirnyk naukovykh prats' Cherkas'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 24, available at: http://library.nuft.edu.ua/ebook/file/pyankovaO.pdf (Accessed 20 Sept 2021).
5. Shemshuchenko, Yu.S. (2003), "Roman law", Yurydychna entsyklopediia [Legal encyclopedia], vol. 5, Ukrains'ka entsyklopediia im. M. P. Bazhana, Kyiv, Ukraine.
6. Naukova dumka (1970-1980), Slovnyk ukrains'koi movy [Dictionary of the Ukrainian language] Naukova dumka, Kyiv, Ukraine.
7. Tymochko, N.O. (2005), Ekonomichna istoriia Ukrainy [Economic history of Ukraine], KNEU, Kyiv, Ukraine.
8. Rostam-Afschar. D. (2014), ""Entry regulation and entrepreneurship: a natural experiment in German craftsmanship, Empirical Economics, vol. 47, no. 3, pp. 1067—1101.
9. Roberts, K. (2011), Trade, Manufacturing and Retail. The Origins of Business, Money, and Markets, Columbia University Press, NY, USA.
10. Monahan, E. (2016), The Merchants of Siberia: Trade in Early Modern Eurasia, Cornell University Press, Ithaca, NY.

№ 19 2021, стор. 40 - 44

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-10-13

Кількість переглядів: 10

Відомості про авторів

А. І. Поневач

аспірант кафедри обліку та оподаткування і маркетингу, Мукачівський державний університет

A. Ponevach

Postgraduate student of the Department of Аccounting, Taxation and Marketing, Mukachevo State University

ORCID:

0000-0001-5766-8886

Як цитувати статтю

Поневач А. І. Генеза розвитку змінного (гнучкого) торгового підприємництва. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 19. С. 40–44. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.40

Ponevach, A. (2021), “Genesis of development replacement (flexible) trade enterprise”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 19, pp. 40–44. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.40

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.