EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ НАДАННЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ
К. С. Палажченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.149

УДК: 351.72+346.3

К. С. Палажченко

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ НАДАННЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ

Анотація

У статті досліджено сутність державно-приватних відносин на базі державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг на підставі положень вітчизняного законодавства, наукових та навчальних ресурсів, літературних джерел вітчизняних і зарубіжних фахівців. Розглянуто сучасний стан реалізації державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг. Охарактеризовано принципи державно-приватного партнерства. Визначено нормативну базу державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг. Здійснено аналіз системи нормативно-правових засад державно-приватного партнерства в Україні. Проаналізовано профільний закон щодо реалізації державно-приватного партнерства, розглянуто його переваги та виокремлено недоліки, які потребують реінжинірингу та окреслено пропозиції щодо їх вирішення. Зокрема, визначено та проаналізовано інші моделі забезпечення та розвитку державно-приватного партнерства із врахуванням позитивного ефекту для всіх учасників партнерства та збільшення інвестиційної привабливості освітньої сфери.

Ключові слова: державно-приватне партнерство; нормативно-правове забезпечення; сфера надання освітніх послуг; освітнє середовище; інвестиційна привабливість.

Література

1. Про державно-приватне партнерство: Закон України від 01.07.2010 № 2404-VI. Дата оновлення: 25.10.2020. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (дата звернення: 09.11.2020).
2. Нормативно-правова база державно-приватного партнерства. Офіційний сайт Міністерства економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=1dea6858-d3ce-4b5e-8b19-71866909721d&title=NormativnopravovaBaza&isSpecial=true (дата звернення: 01.11.2020).
3. Schwab K., Salаi-Martin X. The Global Competitiveness Report 2020. World Economic Forum 2020. URL: https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020 (дата звернення: 06.11.2020).
4. Дубок І.П. Нормативно-правове забезпечення державноприватного партнерства в сфері культури України. Ефективність державного управління: зб. наук. пр., Львів, 2016. Вип. 1—2 (1). С. 257—265.
5. Конституція України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 08.12.2020).
6. Про затвердження Порядку заміни приватного партнера (концесіонера) за договором, укладеним в рамках державно-приватного партнерства (концесійним договором): Постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 № 541. Офіційний вісник України. 2020. № 55. С. 924.
7. Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року: Указ Президента України від 25.06.2013 № 344/2013. Офіційний вісник Президента України. 2013. № 17. С. 31.
8. Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення регуляторних бар'єрів для розвитку державно-приватного партнерства та стимулювання інвестицій в Україні: Закон України від 24.11.2015 № 817-VIII. Дата оновлення 01.02.2020. URL: zakon.rada.gov.ua/laws/show/817-19/ (дата звернення: 22.12.2020).
9. Ефективне впровадження державно-приватного партнерства забезпечить мультиплікаційний ефект для економіки. Офіційний сайт міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=0cabba35-0588-40a0-8655202c165ef557&title=EfektivneVprovadzhenniaDerzhavnoprivatnogoPartnerstvaZabezpechitMultiplikatsiiniiEfektDliaEkonomiki-Petrashko (дата звернення: 22.12.2020).

K. Palazhchenko

REGULATORY AND LEGAL CHARACTERISTICS OF PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIP IN THE FIELD OF EDUCATIONAL SERVICES

Summary

The article examines the essence of public-private relations on the basis of public-private partnership in the field of educational services based on the provisions of domestic legislation, scientific and educational resources. Considered the current state of implementation of public-private partnership in the field of educational services. Described the principles of public-private partnership. Determined the normative base of public-private partnership in the field of providing educational services. Carried out the analysis of the system of normative-legal bases of public-private partnership in Ukraine. The profile law on the implementation of public-private partnership is analyzed, its advantages are considered and the shortcomings that need reengineering are highlighted and proposals for their solution are outlined. In particular, other opportunities for the ensuring the implementation and development of public-private partnership with the provision of a positive effect for all participants in the partnership and increase the investment attractiveness of the educational sphere have been identified. It will be reflected in a number of positive transformations for the educational environment in the future, in particular: reduction of the burden on the budget; improving the content and practical orientation of educational programs; improving the logistics of higher education institutions; increasing the prestige of public educational institutions.The positive effect for society from the implementation of public-private partnership is manifested in a number of factors: improving the quality and accessibility of educational services; improving logistics (which today is a significant gap in education and in the future will provide services given the innovative developments and demands of the labor market); improving the level and quality of human potential in terms of local and international competition; attracting additional funds (leads to an increase in the primary effect due to repeated use of appropriate measures); helping to overcome unemployment by creating additional jobs; affects the return of leading positions in educational institutions (will increase the rate of employees in the field of education); application of transparent mechanisms of interaction between the public and private sectors; promoting the reduction of the shadow component of the purchase of equipment and services.

Keywords: public-private partnership; normative-legal provision; sphere of providing educational services; educational environment.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), The Law of Ukraine "On public-private partnership", available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2404-17 (Accessed 15 Sept 2021).
2. Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine (2020), "Regulatory framework of public-private partnership", available at: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=1dea6858-d3ce-4b5e-8b19-71866909721d&title=NormativnopravovaBaza&isSpecial=true (Accessed 15 Sept 2021).
3. Schwab, K. and Zahidi, S. (2020), "The Global Competitiveness Report 2020", World Economic Forum 2020. available at: https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020 (Accessed 15 Sept 2021).
4. Dubok, I. P. (2016), "Regulatory support of the public-private partnership in the culture sector in Ukraine", Efficiency of public administration, vol. 1—2, no 1, pp. 257—265.
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (1996), "Constitution of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (Accessed 15 Sept 2021).
6. Cabinet of Ministers of Ukraine (2020), Resolution "On approval of the Procedure for replacement of a private partner (concessionaire) under an agreement concluded within the framework of a public-private partnership (concession agreement)", Оfitsiinyi visnyk Ukrainy, vol. 55, p. 924.
7. The President of Ukraine (2013), Decree "on the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021", Ofitsiinyi visnyk Prezydenta Ukrainy, vol. 17, p. 31.
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), The Law of Ukraine "On Amendments to Certain Laws of Ukraine on Elimination of Regulatory Barriers to the Development of Public-Private Partnerships and Stimulation of Investments in Ukraine", available at: zakon.rada.gov.ua/laws/show/817-19/ (Аccessed 15 Sept 2021).
9. Ministry of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine (2020), "Effective implementation of public-private partnership will provide a multiplier effect for the economy", available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=0cabba35-0588-40a0-8655202c165ef557&title=EfektivneVprovadzhenniaDerzhavnoprivatnogoPartnerstvaZabezpechitMultiplikatsiiniiEfektDliaEkonomiki-Petrashko (Accessed 15 Sept 2021).

№ 19 2021, стор. 149 - 154

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-10-13

Кількість переглядів: 419

Відомості про авторів

К. С. Палажченко

аспірант кафедри теорії та практики управління, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

K. Palazhchenko

Postgraduate student of the Department of Theory and Practice of Management,The National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute"

ORCID:

0000-0003-3055-9529

Як цитувати статтю

Палажченко К. С. Нормативно-правова характеристика державно-приватного партнерства у сфері надання освітніх послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 19. С. 149–154. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.149

Palazhchenko, K. (2021), “Regulatory and legal characteristics of public-private partnership in the field of educational services”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 19, pp. 149–154. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.19.149

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.