EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ І УПРАВЛІННЯ МЕДИЧНИМ ЗАКЛАДОМ ПІДВИЩЕНОЇ КОМФОРТНОСТІ ТА ЯКОСТІ НАДАННЯ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ
М. О. Щербак, О. О. Кравченко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.101

УДК: 351

М. О. Щербак, О. О. Кравченко

ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ І УПРАВЛІННЯ МЕДИЧНИМ ЗАКЛАДОМ ПІДВИЩЕНОЇ КОМФОРТНОСТІ ТА ЯКОСТІ НАДАННЯ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ

Анотація

У статті висвітлено сутність понять "публічне адміністрування", "публічне управління", "медичний заклад підвищеної комфортності", "поліпшене сервісне обслуговування", "публічне управління медичним закладом підвищеної комфортності", "якість медичних послуг". Визначено, що сучасні процеси децентралізації та реформування місцевого самоврядування висунули нові вимоги до якості та результативності діяльності закладів охорони здоров'я, яка безпосередньо позначається на рівні соціально-економічного розвитку як окремих медичних установ, так і мережі загалом. У сучасних умовах пандемії все більш гостро ставиться питання про найбільш ефективне управління медичним закладом підвищеної комфортності (МЗПК) і використанні його ресурсів в умовах жорсткої конкуренції. Зазначено основні напрями, за якими необхідно вирішувати проблеми вітчизняних МЗПК. Зауважено, що державні органи, заклади охорони здоров'я, у т.ч. МЗПК, зобов'язані сприяти реалізації права громадян на участь в управлінні охороною здоров'я, тобто підвищується значення медичних професійних асоціацій. На нашу думку, професійні і громадянські позиції медичних працівників, об'єднаних у спостережну раду, будуть сприяти більш результативному діалогу з органами державної влади з питань удосконалення МЗПК в Україні. Однак варто додати необхідність стимулювання активності суспільних об'єднань громадян і пацієнтів, оскільки від кожної окремої людини залежить підвищення відповідальності за стан свого здоров'я, ведення здорового способу життя, або так звана самозбережувальна поведінка. Зазначено умови, яких необхідно дотримуватись з метою формування системи публічного адміністрування і управління МЗПК. Визначено етапи оцінки рівня якості надання медичних послуг закладом підвищеної комфортності. Наведено принципи удосконалення системи управління сучасним процесом медичного обслуговування ЗПК: гнучка пропорційність системи гарантованих і платних медичних послуг; різноманітність методів управління (економічні, директивні, програмно-цільові та соціально-психологічні) для підвищення ефективності функціонування служб охорони здоров'я населення в умовах реформування системи охорони здоров'я України; підвищення і постійне вдосконалення професійного рівня і матеріальної зацікавленості медичних працівників у досягненні високих кінцевих результатів праці; розвиток принципів самоврядування, підвищення економічної самостійності ЗПК, орієнтація їх на досягнення високих кінцевих результатів. Запропоновано систему публічного управління якістю надання медичних послуг ЗПК.

Ключові слова: держава; суспільство; публічне адміністрування; публічне управління; медичний заклад підвищеної комфортності; поліпшене сервісне обслуговування; публічне управління медичним закладом підвищеної комфортності.

Література

1. Вялков А.И., Кучеренко В.З., Райзберг Б.А. Управление и экономика здравоохранения: учеб. пособие; 3-е изд., доп. Москва: ГРАНТЪ, 2013. 257 с.
2. ВООЗ. URL: https://www.who.int/ru (дата звернення: 27.09.2021).
3. Горачук В. Функції управління в системі менеджменту якості медичної допомоги. Практика управління медичним закладом. 2016. № 3. С. 8—13.
4. Заика В. Медицинский менеджмент. Практика управління медичним закладом. 2017. № 1. С. 52—57.
5. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров'я: Закон України від 06.04.2017 №2002-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2002-19#Text (дата звернення: 29.09.2021).
6. Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення: Закон України від 19.10.2017 №2168-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19 (дата звернення: 29.09.2021).
7. Про застосування поняття "поліпшене сервісне обслуговування у медичних закладах" для платників ПДВ. URL: http://chp.com.ua/all-news/item/65198-pro-zastosuvannya-ponyattya-polipshene-servisne-obslugovuvannya-u-medichnikh-zakladakh-dlya-platnikiv-pdv (дата звернення: 29.09.2021).
8. Про схвалення Концепції реформи фінансування системи охорони здоров'я: розпорядження Кабінет Міністрів України від 30.11.2016 № 1013-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1013-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 29.09.2021).
9. Короленко В. Використання клінічних індикаторів якості медичної допомоги. Практика управління медичним закладом. 2017. № 3. С.60—68.
10. Соколов Е.В., Костырин Е.В. Функциональная модель системы управления медицинскими диагностическими услугами. Наука и образование: электронное научно-техническое издание. 2009. № 3.
11. Соколов Е.В., Костырин Е.В. Экономико-математические модели управления прибылью лечебно-профилактического учреждения. Экономика здравоохранения. 2009. № 5—6. С. 43—48.
12. Чабан О., Бойко О. Формулювання засад для розроблення методики оцінювання якості медичних послуг. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/3684/vtm75st10.pdf (дата звернення: 27.09.2021).
13. Шевченко О.В., Романова В.В., Жаліло Я.А. та ін. Децентралізація і формування політики регіонального розвитку в Україні / за ред. Я.А. Жаліла. Київ: НІСД, 2020. 153 с.
14. Lippi G., Banfi G., Church S., Zaninotto M., Simundic A.-M. Preanalytical quality improvement in pursuit of harmony, on behalf of European Federation for Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (EFLM) Working group for Preanalytical Phase (WG-PRE). Clinical Chemistry and Laboratory Medicine. 2015. № 53 (3). P. 357—370.

M. Shcherbak, O. Kravchenko

PUBLIC ADMINISTRATION AND MANAGEMENT OF THE MEDICAL INSTITUTION OF INCREASED COMFORT AND QUALITY OF PROVISION OF MEDICAL SERVICES

Summary

The article highlights the essence of the concepts "public administration", "public administration", "medical institution of increased comfort", "improved service", "public management of medical institution of increased comfort", "quality of medical services". It is determined that modern processes of decentralization and reform of local self-government have put forward new requirements for the quality and effectiveness of health care facilities, which directly affects the level of socio-economic development of individual medical institutions and the network as a whole. In the current conditions of the pandemic, the question of the most effective management of a medical institution of increased comfort (MZPK) and the use of its resources in conditions of fierce competition is increasingly acute. The main directions in which it is necessary to solve the problems of domestic MZPK are indicated. It is noted that government agencies, health care facilities, including MZPK, are obliged to promote the realization of the right of citizens to participate in the management of health care, ie the importance of medical professional associations increases. In our opinion, the professional and civic positions of medical workers united in the supervisory board will contribute to a more effective dialogue with public authorities on improving the MZPK in Ukraine. However, it is necessary to add the need to stimulate the activity of public associations of citizens and patients, because each individual depends on increasing responsibility for their health, leading a healthy lifestyle, or so-called self-preserving behavior. The conditions that must be met in order to form a system of public administration and management MZPK. The stages of assessing the level of quality of medical services provided by the institution of increased comfort are determined. The principles of improving the management system of the modern process of medical care ZPK are given: flexible proportionality of the system of guaranteed and paid medical services; a variety of management methods (economic, policy, program-target and socio-psychological) to improve the efficiency of public health services in terms of reforming the health care system of Ukraine; increase and constant improvement of the professional level and material interest of medical workers in achieving high end results; development of principles of self-government, increase of economic independence of ZPK, their orientation on achievement of high final results. A system of public quality management of medical services ZPK is proposed.

Keywords: state; society; public administration; public administration; medical institution of the increased comfort; the improved service; public management of the medical institution of the increased comfort.

References

1. Vialkov, A.Y. Kucherenko, V.Z. and Rajzberh, B.A. (2013), Upravlenye y ekonomyka zdravookhranenyia [Management and economics of health care], HRANT', Moscow, Russia.
2. WHO (2021), available at: https://www.who.int/ru (Accessed 27 Sept 2021).
3. Horachuk, V. (2016), "Management functions in the quality management system of medical care", Praktyka upravlinnia medychnym zakladom, vol. 3, pp. 8—13.
4. Zayka, V. (2017), "Medical management", Praktyka upravlinnia medychnym zakladom, vol. 1, pp. 52—57.
5. Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine "On amendments to some legislative acts of Ukraine to improve the legislation on the activities of health care institutions", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2002-19#Text (Accessed 29 Sept 2021).
6. Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine "About the state financial guarantees of medical service of the population", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2168-19 (data zvernennia: 29.09.2021).
7. State Fiscal Service of Ukraine (2020), "On the application of the concept of "improved service in medical institutions" for VAT payers", available at: http://chp.com.ua/all-news/item/65198-pro-zastosuvannya-ponyattya-polipshene-servisne-obslugovuvannya-u-medichnikh-zakladakh-dlya-platnikiv-pdv (Accessed 29 Sept 2021).
8. Cabinet of Ministers of Ukraine (2016), Resolution "On approval of the Concept of health care financing reform", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1013-2016-%D1%80#Text (Accessed 29 Sept 2021).
9. Korolenko, V. (2017), "Use of clinical indicators of quality of medical care", Praktyka upravlinnia medychnym zakladom, vol. 3, pp. 60—68.
10. Sokolov, E.V. and Kostyryn, E.V. (2009), "Functional model of the medical diagnostic services management system", Nauka y obrazovanye: elektronnoe nauchno-tekhnycheskoe yzdanye, vol. 3.
11. Sokolov, E.V. and Kostyryn, E.V. (2009), "Economic and mathematical models of profit management of a medical institution", Ekonomyka zdravookhranenyia, vol. 5—6, pp. 43—48.
12. Chaban, O. and Bojko, O. (2017), "Formulation of bases for development of a technique of an estimation of quality of medical services", available at: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/3684/vtm75st10.pdf (Accessed 27 Sept 2021).
13. Shevchenko, O.V. Romanova, V.V. and Zhalilo, Ya.A. (2020), Detsentralizatsiia i formuvannia polityky rehional'noho rozvytku v Ukraini [Decentralization and policy development of regional development in Ukraine], NISD, Kyiv, Ukraine.
14. Lippi, G. Banfi, G. Church, S. Zaninotto, M. and Simundic, A.-M. (2015), "Preanalytical quality improvement in pursuit of harmony, on behalf of European Federation for Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (EFLM) Working group for Preanalytical Phase (WG-PRE)", Clinical Chemistry and Laboratory Medicine, vol. 53 (3), pp. 357—370.

№ 20 2021, стор. 101 - 108

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-10-30

Кількість переглядів: 700

Відомості про авторів

М. О. Щербак

здобувач магістратури кафедри управління охороною здоров'я та публічного адміністрування, Національний університет охорони здоров'я України імені П. Л. Шупика

M. Shcherbak

Master's student of the Department of Healthcare Management and Public Administration, Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-9473-3840


О. О. Кравченко

к. ю. н., доцент кафедри управління охороною здоров'я та публічного адміністрування,Національний університет охорони здоров'я України імені П. Л. Шупика

O. Kravchenko

PhD in Law, Associate Professor of the Department of Healthcare Management and Public Administration, Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-8561-7426

Як цитувати статтю

Щербак М. О., Кравченко О. О. Публічне адміністрування і управління медичним закладом підвищеної комфортності та якості надання медичних послуг. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 20. С. 101–108. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.101

Shcherbak, M. and Kravchenko, O. (2021), “Public administration and management of the medical institution of increased comfort and quality of provision of medical services”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 101–108. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.101

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.