EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІНСТИТУЦІОНАЛЬНО-МАТРИЧНА КЛАСТЕРИЗАЦІЯ В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНОЮ ЕКОНОМІКОЮ В УМОВАХ ЗМІНИ СПОЖИВЧИХ ПЕРЕВАГ, ГЛОБАЛІЗАЦІЇ, ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ, ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СУСПІЛЬСТВА ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ
З. Б. Живко, В. А. Кредісов, І. А. Гнатенко, С. С. Гальонкін

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.37

УДК: 330.341.2:338.242.2

З. Б. Живко, В. А. Кредісов, І. А. Гнатенко, С. С. Гальонкін

ІНСТИТУЦІОНАЛЬНО-МАТРИЧНА КЛАСТЕРИЗАЦІЯ В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНОЮ ЕКОНОМІКОЮ В УМОВАХ ЗМІНИ СПОЖИВЧИХ ПЕРЕВАГ, ГЛОБАЛІЗАЦІЇ, ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ, ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ СУСПІЛЬСТВА ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Анотація

У статті розглянуто інституціонально-матрична кластеризація в системі стратегічного управління інноваційною економікою в умовах зміни споживчих переваг, глобалізації, діджиталізації, формування економічної культури суспільства та сталого розвитку. Формування кластеризації як системи відбувається за рахунок залучення її учасників до певного утворення, накопичення та акумуляцію вмінь та навиків для найліпшої реалізації інноваційної діяльності. Кластерні ініціативи за дирижистської моделі кластерізації — це чітко сплановані та організовані зусилля держави зі створення кластерної політики, яка складається зі стратегічних дій, пов'язаних з формуванням місії, цілей, завдань та пріоритетів кластерного розвитку на усіх рівнях економіки, а також формування ресурсної підтримки зазначеної політики. Реалізація ініціативи державою повинна розподілятися вертикально зверху до низу, з урахуванням соціально-економічних умов, ресурсного потенціалу територій, а також адмініструватися представниками бізнесу або новоствореного кластерного центру. Такий кластерний центр повинен поставати як приватний або державний орган, що забезпечує реалізацію кластерних ініціатив, державної стратегії та забезпечувати зміцнення взаємовигідного співробітництва держави та бізнесу, через організацію мережево-стійких комунікативних каналів зі стимулювання інноваційної діяльності в умовах сталого розвитку.

Ключові слова: інституціонально-матрична кластеризація; система стратегічного управління; інноваційна економіка; зміна споживчих переваг; глобалізація; діджиталізація; економічна культура суспільства; сталий розвиток.

Література

1. Гнатенко І. А. Визначення інновацій як інструментарію національного підприємництва. Науковий вісник Одеського національного університету імені І.І. Мечникова. Серія "Економіка". 2018. Т. 23. Вип. 5 (70). С. 38—42.
2. Гнатенко І. Вплив національного інноваційного підприємництва на сталий розвиток ринку праці. Вісник Херсонського державного університету. 2018. № 32. С. 69—72.
3. Гнатенко І.А. Методологічні основи інституціонального аналізу національної системи інноваційного підприємництва. Науковий журнал "Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії". 2018. № 6 (18). С. 70–74.
4. Brockova K., Rossokha V., Chaban V., Zos-Kior M., Hnatenko I., Rubezhanska V. Economic mechanism of optimizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2021. Vol. 43. № 1. P. 129—135.
5. Gryshchenko I., Ganushchak-Efimenko L., Shcherbak V., Nifatova О., Zos-Kior М., Hnatenko I., Martynova L., Martynov A. Making Use of Competitive Advantages of a University Education Innovation Cluster in the Educational Services Market. European Journal of Sustainable Development. 2021. Vol. 10. № 1. Р. 571—583.
6. Lozhachevska O., Navrotska T., Melnyk O., Kapinus L., Zos-Kior M., Hnatenko I. Management of logistics and marketing behavior of innovation clusters in territorial communities in the context of digitalization of society and the online market. Laplage in Journal. 2021. Vol. 7 (3). Р. 315—323.
7. Mykhailichenko M., Lozhachevska O., Smagin V., Krasnoshtan O., Zos-Kior M., Hnatenko I. Competitive strategies of personnel management in business processes of agricultural enterprises focused on digitalization. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2021. Vol. 43 (3). Р. 403—414.
8. Rakhmetulina Z., Pokataieva O., Trokhymets O., Hnatenko I., Rubezhanska V. Optimization of the structure of an innovative cluster on a competitive basis in a free market. Financial and credit activities: problems of theory and practice. 2020. Vol. 4. № 35. P. 238—247.
9. Zherdetska L., Diatlova Y., Diatlova V., Derkach J., Goncharenko A. Zos-Kior M. Digital banking in the marketing mix and human resource management: improving the approach to the assessment as an innovative component. Laplage in Journal. 2021. Vol. 7 (3A). Р.111—119.
10. Zos-Kior M., Hnatenko I., Isai O., Shtuler I., Samborskyi O., Rubezhanska V. Management of Efficiency of the Energy and Resource Saving Innovative Projects at the Processing Enterprises. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development. 2020. Vol. 42. № 4. P. 504—515.

Z. Zhyvko, V. Kredisov, I. Hnatenko, S. Galonkin

INSTITUTIONAL-MATRIX CLUSTERING IN THE SYSTEM OF STRATEGIC MANAGEMENT OF INNOVATIVE ECONOMY IN THE CONDITIONS OF CHANGE OF CONSUMER PREFERENCES, GLOBALIZATION, DIGITALIZATION, FORMATION OF ECONOMIC CULTURE OF SOCIETY AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT

Summary

The article considers the institutional-matrix clustering in the system of strategic management of innovative economy in the conditions of changing consumer preferences, globalization, digitalization, formation of economic culture of society and sustainable development. This feature implements the dialectical principle of the transition of quantitative changes within clustering to qualitative. The formation of clustering as a system is due to the involvement of its participants in a certain education, accumulation and accumulation of skills and abilities for the best implementation of innovation. With the increase of mutual trust in the production process there is a transition to the development of more effective innovation projects, effective pooling of resources, the formation of new production and research structures, the introduction of new forms of innovation management. In addition, there is an increase in the level of internal competition, aimed not at destroying competitors, but at improving their own management processes and improving production. The implementation of institutional-matrix clustering should be based on cluster initiatives. Cluster initiatives under the conductor model of clustering are clearly planned and organized efforts of the state to create a cluster policy, which consists of strategic actions related to the formation of the mission, goals, objectives and priorities of cluster development at all levels of the economy. policy. The implementation of the initiative by the state should be distributed vertically from top to bottom, taking into account the socio-economic conditions, resource potential of the territories, as well as administered by representatives of business or the newly created cluster center. Such a cluster center should act as a private or public body that ensures the implementation of cluster initiatives, state strategy and strengthens mutually beneficial cooperation between government and business, through the organization of network-stable communication channels to stimulate innovation in sustainable development.

Keywords: institutional-matrix clustering; system of strategic management; innovative economy; change of consumer preferences; globalization; digitalization; economic culture of society; sustainable development.

References

1. Hnatenko, I. (2018), "Definition of innovations as tools of national entrepreneurship", Naukovyy visnyk Odes'koho natsional'noho universytetu imeni I. I. Mechnykova. Seriya "Ekonomika", vol. 23, 5 (70), pp. 38—42.
2. Hnatenko, I. (2018), "The Impact of National Innovative Entrepreneurship on Sustainable Development of the Labor Market", Visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu-Bulletin of the Kherson State University, vol. 32, pp. 69—72.
3. Hnatenko, I. (2018), "Methodological bases of institutional analysis of the national system of innovative entrepreneurship", Ekonomichnyj visnyk Zaporizjkoji derzhavnoji inzhenernoji akademiji-Economic Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy, vol. 6 (18), pp. 70—74.
4. Brockova, K., Rossokha, V., Chaban, V., Zos-Kior, M., Hnatenko, I. and Rubezhanska, V. (2021), "Economic mechanism of optimizing the innovation investment program of the development of agro-industrial production", Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 43.1, pp. 129—135.
5. Gryshchenko, I., Ganushchak-Efimenko, L., Shcherbak, V., Nifatova, О., Zos-Kior, М., Hnatenko, I., Martynova, L., Martynov, A. (2021). "Making Use of Competitive Advantages of a University Education Innovation Cluster in the Educational Services Market", European Journal of Sustainable Development. vol. 10.1, рр. 571—583.
6. Lozhachevska, O., Navrotska, T., Melnyk, O., Kapinus, L., Zos-Kior, M., Hnatenko, I. (2021). "Management of logistics and marketing behavior of innovation clusters in territorial communities in the context of digitalization of society and the online market", Laplage in Journal, 7 (3), p. 315—323.
7. Mykhailichenko, M., Lozhachevska, O., Smagin, V., Krasnoshtan, O., Zos-Kior, M., Hnatenko, I. (2021). "Competitive strategies of personnel management in business processes of agricultural enterprises focused on digitalization", Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 43 (3), рр. 403—414.
8. Rakhmetulina, Z., Pokataieva, O., Trokhymets, O., Hnatenko, I. and Rubezhanska, V. (2020), "Optimization of the structure of an innovative cluster on a competitive basis in a free market", Financial and credit activities: problems of theory and practice, vol. 4.35, pp. 238—247.
9. Zherdetska, L., Diatlova, Y., Diatlova, V., Derkach, J., Goncharenko, A., Zos-Kior, M. (2021), "Digital banking in the marketing mix and human resource management: improving the approach to the assessment as an innovative component", Laplage in Journal, vol. 7 (3A), pр. 111—119.
10. Zos-Kior, M., Hnatenko, I., Isai, O., Shtuler, I., Samborskyi, O. and Rubezhanska, V. (2020), "Management of Efficiency of the Energy and Resource Saving Innovative Projects at the Processing Enterprises", Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 42.4, pp. 504—515.

№ 21 2021, стор. 37 - 43

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-11-18

Кількість переглядів: 404

Відомості про авторів

З. Б. Живко

д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів, Україна

Z. Zhyvko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of the Department of Management, Lviv State University of Internal Affairs, Lviv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-4045-669X


В. А. Кредісов

д. е. н., доцент, професор кафедри економіки, екології та практичного підприємництва, ПВНЗ "Європейський університет", м. Київ, Україна

V. Kredisov

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Economics, Ecology and Practical Entrepreneurship, European University, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0003-2140-375X


І. А. Гнатенко

д. е. н., доцент, професор кафедри підприємництва та бізнесу, Київський національний університет технологій та дизайну, м. Київ, Україна

I. Hnatenko

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Professor of the Department of Entrepreneurship and Business, Kyiv National University of Technologies and Design, Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-0254-2466


С. С. Гальонкін

здобувач, Полтавський державний аграрний університет, м. Полтава, Україна

S. Galonkin

Сandidate for a degree, Poltava State Agrarian University, Poltava, Ukraine

ORCID:

0000-0003-0124-1044

Як цитувати статтю

Живко З. Б., Кредісов В. А., Гнатенко І. А., Гальонкін С. С. Інституціонально-матрична кластеризація в системі стратегічного управління інноваційною економікою в умовах зміни споживчих переваг, глобалізації, діджиталізації, формування економічної культури суспільства та сталого розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 21. С. 37–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.37

Zhyvko, Z., Kredisov, V., Hnatenko, I. and Galonkin, S. (2021), “Institutional-matrix clustering in the system of strategic management of innovative economy in the conditions of change of consumer preferences, globalization, digitalization, formation of economic culture of society and sustainable development”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 21, pp. 37–43. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.37

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.