EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА ПОБУДОВУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ
Р. Б. Вільгуцька

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.72

УДК: 005.93:316:070

Р. Б. Вільгуцька

ВПЛИВ СОЦІАЛЬНИХ МЕДІА НА ПОБУДОВУ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ СТРУКТУРИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВ

Анотація

У статті розглянуто вплив соціальні медіа інших факторів на побудову організаційної структури управління (ОСУ) підприємства. Здійснено аналіз соціальних медіа та їх вплив на діяльність підприємства загалом і конкретизовано на ОСУ. Також охарактеризовано вплив інших факторів, а саме: цілі підприємства, його працівники, вид господарської діяльності, організаційна форма, в якій засноване підприємство, його величина, автоматизація виробництва, інтегрованість підприємства у виробничо-господарські структури, положення законодавства, яке регламентує господарську діяльність, професійна підготовка керівників, їх бачення, переконання й амбіції, рівень конкуренції в галузі та стан ринкової кон'юнктури. На основі проведених досліджень було виявлено, що приймаючи рішення щодо врегулювання дії будь-якого з факторів, які впливають на побудову організаційної структури управління підприємством, необхідно враховувати те, що це рішення може позначитись на характері цих факторів, які входять із ним в один ланцюжок, а також певною мірою відобразитись на факторах іншого ланцюжка, оскільки всі ці фактори пов'язані лінійними або опосередкованими зв'язками.

Ключові слова: соціальні медіа; організаційні структури управління; фактори впливу; цілі; форма власності; працівники; вид діяльності підприємства.

Література

1. Антонов В.М. Інтелектуально-математичний менеджмент. Кіберакмеологічна концепція: монографія. К.: КНТ, 2007. 528 с.
2. Бабець Є.К. Максимчук А.Г., Стасюк В.П., Чернов А.П. Основи менеджменту: навч. посіб. К.: В-во: Професiонал, Видавничий Дiм, 2007. 254 с.
3. Виссема Х. Менеджмент в подразделениях фирмы: пер. с англ. М.: Инфра, 1996. 241 с.
4. Дерлоу Дес. Ключові управлінські рішення. Технологія прийняття рішень / пер. з англ. Р.А. Семків, Р.Л. Ткачук. К.: Всеувито; Наукова думка, 2001. 219 с.
5. Друкер П. Як забезпечити успіх у бізнесі: новаторство і підприємництво: пер. з англ. К: Україна, 1994. 319 с.
6. Кузьмин О.Е., Скворцов И.Б. Регулирование влияния значений амортизационных отчислений на величину прибыльности машиностроительных предприятий. Бизнес Информ. 2007. № 11. С. 79—83.
7. Мартін Т. Посібник The Financial Times зі стратегії для соціальних медіа/ пер. з англ. Я. Машико. Харків: Вид-во Ранок: Фабула, 2020. 304 с.
8. Осовська Г.В., Осовський О.А. Менеджмент організацій: навчальний посібник. К.: Кондор, 2007. 676 с.
9. Nelli Heorhiadi, Oleksiy Druhov, Roksolana Vilhutska, Mariana Bets, Andrii Stoianovskyi and Mateusz Folwarski (2018). Organizational development in banks management systems. Banks and Bank Systems, 13 (3), 1—11. doi:10.21511/bbs.13(3).2018.01

R. Vilhutska

THE INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA ON THE CONSTRUCTION OF THE ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF ENTERPRISE MANAGEMENT

Summary

The article considers the influence of social media of other factors on the construction of the organizational structure of management (OSM) of the enterprise. The analysis of social media and their impact on the enterprise in general and specified on the OSM. The influence of other factors is also characterized, such as goals of the enterprise, employees, type of economic activity, organizational form in which the enterprise is founded, size, production automation, integration of the enterprise into production and economic structures, provisions of legislation governing economic activity, training leaders, vision, beliefs and ambitions, the level of competition in the industry and the state of market conditions. Social media influences the company, because it contributes to the promotion of its brand among consumers. Today, it is not possible to remain "offline" for both individuals and businesses. In order to be successful, profitable, to function effectively, you should promote yourself through social media, so when building a OSM it is necessary to take this into account. It is the structure of the enterprise that holistically reflects it, all the links and relationships that exist there. Factors such as the type of activity of enterprises, form of ownership, employees and goals set by the enterprise, etc. also have an important influence on the construction of OSM. After all, the interaction of each of them is reflected in the company's activities and affects its OSM. In the list of identified factors, the most significant are the goals of the enterprise and the size, professional training of managers, their visions, beliefs and ambitions, as well as no less important influence of social media. So, such factors as the staffing of structural units of the enterprise with the necessary qualifications and the level of competition in the industry and the state of the market situation are the least significant. Based on research, it was found that when deciding on the regulation of any of the factors that affect the construction of the organizational structure of enterprise management, it is necessary to take into account that this decision may affect the nature of these factors that are in the same chain, and to a certain extent to be reflected in the factors of another chain, since all these factors are connected by linear or indirect connections.

Keywords: social media; organizational structures of management; factors of influence; goals; form of ownership; employees; type of enterprise activity.

References

1. Antonov, V.M. (2007), Intelektualno-matematychnyy menedzhment. Kiberakmeolohichna kontseptsiya: monohrafiya [Intellectual and mathematical management. Cyberacmeological concept], KNT, Kyiv, Ukraine.
2. Babets, Ye.K. Maksymchuk, A.H. Stasyuk, V.P. and Chernov, A.P. (2007), Osnovy menedzhmentu: navchalnyy posibnyk [Fundamentals of management], Profesional, Vydavnychyy Dim, Kyiv, Ukraine.
3. Vissema, H. (1996), Menedzhment v podrazdelenijah firmy [Management in the divisions of the firm], Infra, Moskva, Rossija.
4. Derlou, Des. (2001), Klyuchovi upravlinski rishennya. Tekhnolohiya pryynyattya rishen [Key management decisions. Decision making technology], Vseuvyto; Naukova dumka, Kyiv, Ukraine.
5. Druker, P. (1994), Yak zabezpechyty uspikh u biznesi: novatorstvo i pidpryyemnytstvo [How to ensure success in business: innovation and entrepreneurship], Kyiv, Ukraine
6. Kuzmin, O.E. and Skvorcov, I.B. (2007), "Regulation of the influence of the values of depreciation deductions on the value of the profitability of machine-building enterprises", Biznes Inform, vol. 11, pp. 79—83.
7. Martin, T. (2020), Posibnyk The Financial Times zi stratehiyi dlya sotsial'nykh media [Handbook of The Financial Times Strategy for Social Media], Vyd-vo Ranok; Fabula, Kharkiv, Ukraine.
8. Osovska, H.V. and Osovskyy, O.A. (2007), Menedzhment orhanizatsiy: navchalnyy posibnyk [Management of organizations], Kondor, Kyiv, Ukraine.
9. Heorhiadi, N. Druhov, O Vilhutska, R. Bets, M. Stoianovskyi, A.and Folwarski, M. (2018), "Organizational development in banks management systems", Banks and Bank Systems, vol. 13 (3), pp. 1—11. doi:10.21511/bbs.13(3).2018.01

№ 21 2021, стор. 72 - 77

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-11-18

Кількість переглядів: 358

Відомості про авторів

Р. Б. Вільгуцька

к. е. н., доцент кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

R. Vilhutska

PhD in Economics, Associate Professor of the Department of Management and International Business, Lviv Polytechnic National Univesity

ORCID:

0000-0002-9291-8606

Як цитувати статтю

Вільгуцька Р. Б. Вплив соціальних медіа на побудову організаційної структури управління підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 21. С. 72–77. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.72

Vilhutska, R. (2021), “The influence of social media on the construction of the organizational structure of enterprise management”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 21, pp. 72–77. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.21.72

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.