EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ІННОВАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА
К. І. Левчук, І. В. Гунько

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.12

УДК: 330.34

К. І. Левчук, І. В. Гунько

ІННОВАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ПОСТІНДУСТРІАЛЬНОГО СУСПІЛЬСТВА

Анотація

Узагальнено головні теоретичні розробки ролі та місця університету в постіндустріальному суспільстві: концепції "підприємницького університету", "академічного капіталізму", "потрійної спіралі".
Відзначено, що підприємницький університет активно прагне до інновацій у своїй діяльності, залишаючи "зону комфорту" та свідомо ризикуючи новими практиками. Він намагається суттєво змінити характер діяльності організації для того, щоб у майбутньому досягнути кращого результату.
Узагальнено причини та наслідки комерціалізації діяльності університетів, що призвело до появи концепції "академічного капіталізму" в умовах домінування економіки послуг та ситуації невизначеності.
Проаналізовано теорію "потрійної спіралі", в якій враховано зміни в тріаді "держава — виробництво — університетська наука" за умов переходу від економіки виробництва до постіндустріального суспільства. Університет, генеруючи інноваційний розвиток на національному та регіональному рівні, використовує отримані результати для покращання свого фінансового, кадрового та матеріального забезпечення, сприяє економічному та культурному розвитку навколишніх територій.
Наведено низку прикладів інновацій у діяльності наукових та освітніх організацій, зокрема утворення та діяльність Навчально-науково-виробничого комплексу "Всеукраїнський науково-навчальний консорціум".

Ключові слова: університет; постіндустріальне суспільство; "академічний капіталізм"; "підприємницький університет"; "потрійна спіраль"; інноваційний розвиток; виробництво; консорціум.

Література

1. Гумбольдт В.О внутренней и внешней организации высших научных учреждений в Берлине. Неприкосновенный запас. 2002. № 2 (22). URL: http://ecsocman.hse.ru/univman/msg/144983.html
2. Сучасна зарубіжна соціальна філософія. Хрестоматія: навч. посібник / Упоряд. Віталій Лях. Київ: Либідь, 1996. 384 с.
3. Ицковиц Г. Тройная спираль. Университеты — предприятия — государство. Инновации в действии. Томск: Изд-во Томск. гос. ун-та систем упр. и радиоэлектроники, 2010. 238 с.
4. Slaughter Sh., Leslie L. Expanding and Elaborating the Concept of Academic Capitalism. Organization. 2001. Vol. 8 (2). Р. 154—161. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1350508401082003
5. Бок Д. Университеты в условиях рынка. Коммерциализация высшего образования. Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. 224 с.
6. Кларк Б. Создание предпринимательских университетов: организационные направления трансформации. Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2011. 240 с.
7. Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна. Москва: Институт экспериментальной социологии, Санкт-Петербург: Алетейя, 1998. 1б0 с.
8. Ридингз Б. Университет у руинах. Москва: Изд. дом Высшей школы экономики, 2010. 304 с.
9. Калетнік Г.М. Науково-навчально-виробничий комплекс як концепція механізму переходу агропромислового виробництва на інноваційну модель розвитку. Економіка АПК, 2013. № 9. С. 5—11.
10. Калетнік Г.М., Підвальна О.Г., Колесник Т.В. Діяльність університетів та інноваційних структур за їх участю як чинник сталого місцевого та регіонального розвитку в умовах проведення реформи децентралізації (на прикладі ННВК "Всеукраїнський науково-навчальний консорціум). Економіка. Фінанси. Менеджмент, 2018. № 6. С. 7—27.
11. Караяннис Э., Григорудис Э. Четырехзвенная спираль инноваций и "умная специализация": производство знаний и национальная конкурентоспособность. Форсайт. № 1. 2016. С. 31—42. URL: https://foresight-journal.hse.ru/2016-10-1/178892561.html
12. Study on University-Business Cooperation in the US Enterprise Final report Annexes EAC-2011-0469 Мау 2013. 256 р. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/24d870af-a01c-458b-bab2-f9216ea41cad/language-en/format-PDF/source-175526998
13. Інноваційна діяльність в Україні у 2019 році: науково-аналітична доповідь / Т.В. Писаренко, Т.К. Кваша, Рожкова Л.В., Коваленко О.В. Київ: УкрІНТЕІ, 2020. 45 с. URL: http://www.uintei.kiev.ua/sites/default/files/inov-diyal-2019_0.pdf
14. Звіт ректора університету про діяльність Вінницького національного аграрного університету за 2019 рік. 189 с. URL: https://vsau.org/assets/images /content/dokPDF/zvit-rectora-2019.pdf

K. Levchuk, I. Hunko

INNOVATIVE POTENTIAL OF THE UNIVERSITY IN THE CONDITIONS OF POST-INDUSTRIAL SOCIETY

Summary

From its emergence till present day, the University remains a key social institution which provides expanded reproduction of educational, scientific and innovative potential of mankind. The dependence the society's level of development and the change of the university activity's directions have been traced.
The stages of the development of the university, the impact of technological changes and socio-economic transformations on its world-historical mission have been viewed. The main theoretical developments of the role and place of the university in the post-industrial society: the concepts of "entrepreneurial university", "academic capitalism", "triple helix" have been generalized.
It has been mentioned that the University of Entrepreneurship is actively striving for innovation in its activities, leaving the "comfort zone" and consciously challenging new practices. It tries to change substantially the nature of the organization to achieve better results in the future.
The causes and consequences of the commercialisation of universities have been generalized, which cause the emergence of the concept of "academic capitalism" in the conditions of dominance of the service economy and the situation of uncertainty.
The "triple helix" theory has been analysed, which takes into account the changes in the triad "state — production — academic science" in the transition from the economics of production to post-industrial society. The University, generating innovative development at the national and regional levels, uses the results to improve its financial, human and material support, promotes economic and cultural development of the surrounding areas.
An amount of examples of innovations in the activities of scientific and educational institutions have been given, in particular, the formation and activity of the Educational, Research and Production Complex "All-Ukrainian Scientific and Educational Consortium".

Keywords: university; post-industrial society; "academic capitalism"; "entrepreneurial university"; "triple helix"; innovative development; production; consortium.

References

1. Humboldt, V. (2002), "On the internal and external organization of higher scientific institutions in Berlin", Neprikosnovennyy zapas, vol. 2, available at: http://ecsocman.hse.ru/univman/msg/144983.html (Accessed 11 Jan 2021).
2. Lуakh, V. (1996), Suchasna zarubizhna sotsialna filosofiia. Khrestomatiia: Navch. posibnyk, [Modern foreign social philosophy. Reader], Lybid, Kyiv, Ukraine.
3. Itskovits, G. (2010), Troynaya spiral. Universitety — predpriyatiya — gosudarstvo. Innovatsii v deystvii [Triple Helix. Universities — Enterprises — State. Innovation in action], Izd-vo Tomsk. gos. un-ta sistem upr. i radioelektroniki, Tomsk, Russia.
4. Slaughter, Sh. and Leslie, L. (2001), "Expanding and Elaborating the Concept of Academic Capitalism", Organization, vol. 8 (2), pp. 154—161, available at: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1350508401082003 (Accessed 14 Jan 2021).
5. Bok, D. (2012), Universitety v usloviyakh rynka. Kommertsializatsiya vysshego obrazovaniya, [Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education], Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moskva, Russia.
6. Clark, B. (2011), Sozdaniye predprinimatelskikh universitetov: organizatsionnyye napravleniya transformatsii. [Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation], Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moskva, Russia.
7. Liotard, J.-F. (1998), Sostoyaniye postmoderna, [La Condition postmoderne], Institut eksperimentalnoy sotsiologii, Moskva, Aleteyya, Sankt Peterburg, Russia.
8. Readings, B. (2010), Universitet u ruinakh, [The University in ruins], Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moskva, Russia.
9. Kaletnik, H. (2013), "Research, training and production complex as a concept of the mechanism of transition of agro-industrial production to an innovative model of development", Ekonomika APK, vol. 9, pp. 5—11.
10. Kaletnik, H.M., Pidvalna, O.H. and Kolesnyk, T.V. (2018), "Аctivities of universities and innovation structures for their participation as factors of sustained local and regional development in conditioins of the reform of decentralization (at the example of the NNVC "Ukrainian Science-Educational Consortium")", Ekonomika. Finansy. Menedzhment, vol. 6, pp. 7—27.
11. Karayannis, E. and Grigorudis, E. (2016), "The Quadruple Helix of Innovation and Smart Specialization: Knowledge Production and National Competitiveness", Foresight, vol. 1, pp. 31—42, available at: https://foresight-journal.hse.ru/2016-10-1/178892561.html (Accessed 21 Jan 2021).
12. EU publications (2013), "Study on University-Business Cooperation in the US Enterprise Final report Annexes EAC-2011-0469 Мау 2013". Available at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/24d870af-a01c-458b-bab2-f9216ea41cad/language-en/format-PDF/source-175526998 (Accessed 9 Jan 2021).
13. Pysarenko, T.V. Kvasha, T.K. Rozhkova, L.V. and Kovalenko, O.V. (2019), "Innovative activity in Ukraine in 2019: scientific and analytical report", UkrINTEI, available at: http://www.uintei.kiev.ua/sites/default/files/inov Innovative activity in Ukraine in 2019: scientific and analytical report -diyal-2019_0.pdf (Accessed 11 Jan 2021).
14. Vinnytsia National Agrarian University (2020), "Report of the Rector of the University on the activities of Vinnytsia National Agrarian University for 2019", available at: https://vsau.org/assets/images /content/dokPDF/zvit-rectora-2019.pdf (Accessed 16 Jan 2021).

№ 12 2021, стор. 12 - 17

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-07-06

Кількість переглядів: 598

Відомості про авторів

К. І. Левчук

д. і. н., професор, завідувач кафедри історії України та філософії, Вінницький національний аграрний університет

K. Levchuk

Doctor of Historical Sciences, Professor, Head of the Department of History of Ukraine and Philosophy, Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0003-0459-622X


І. В. Гунько

к. т. н., доцент кафедри загальнотехнічних дисциплін та охорони праці, Вінницький національний аграрний університет

I. Hunko

PhD in Technical Sciences, Associate Professor of the Department of General Technical Disciplines and Labor Protection, Vinnytsia National Agrarian University

ORCID:

0000-0001-5470-7413

Як цитувати статтю

Левчук К. І., Гунько І. В. Інноваційний потенціал університету в умовах постіндустріального суспільства. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 12. С. 12–17. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.12

Levchuk, K. and Hunko, I. (2021), “Innovative potential of the university in the conditions of post-industrial society”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 12, pp. 12–17. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.12

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.