EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СЕГМЕНТАЦІЯ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ
Н. І. Бедій

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.9.84

УДК: 339.138:339.133.017

Н. І. Бедій

СЕГМЕНТАЦІЯ РИНКУ ПРОДУКЦІЇ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ

Анотація

Статтю присвячено обгрунтуванню необхідності зміни підходів до сегментації ринку продукції під впливом тенденцій споживчої поведінки з метою посилення маркетингової ефективності інструментів сегментації для компаній. Актуальність статті викликана грунтовними змінами у споживчій поведінці в останні десятиліття, які виникли під впливом розвитку та поширення інформаційних технологій, а також глобалізації. У процесі дослідження, якому присвячена стаття, було вивчено сучасні праці вітчизняних та зарубіжних науковців, а також експертів галузі маркетингу, на тему зміни споживчої поведінки та підходів до сегментації ринку продукції компанії. Проаналізовано основні тенденції споживчої поведінки. Досліджено основні класичні методи та підходи до сегментації ринку продукції компанії. Запропоновано оновлену авторську концепцію сегментації ринку продукції. Описано механізм впровадження запропонованої концепції та методики сегментації ринку продукції на прикладі мережі ресторанів швидкого харчування Lviv Croissants.

Ключові слова: маркетинг; маркетингові тенденції; сегментація ринку; споживча поведінка; підприємство.

Література

1. Храбатин О.І., Яворська Л.В. Маркетинг: навчальний посібник / О.І. Храбатин. — Київ: Видавництво, 2014. — 284 с.
2. Лотиш О.Я. Сегментація ринку як інструмент стратегічного аналізу галузі // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2017. — Вип. 24 (1). — С. 120—124 [Онлайн] Режим доступу: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2017/24-1-2017/28.pdf
3. Котлер Ф. Основы маркетинга: краткий курс / Ф. Котлер. — Москва: Вильямс, 2007. — 646 с.
4. Годін С. Усі ми трохи дивакуваті: міф про масовість і кінець конформізму / С. Годін. — Київ: Наш Формат, 2016. — 104 с.
5. Lviv Croissants, Презентація для партнерів, lviv-croissants.com [Онланй]. Режим доступу: https://www.lviv-croissants.com/inc/uploads/2020/09/Lviv-Croissants-UA.pdf
6. Lviv Croissants Веб-сайт, lviv-croissants.com [Онлайн]. Режим доступу: https://www.lviv-croissants.com
7. Кохана Т. Стратегічний підхід до сегментації ринку // Аграрна економіка. 2013. — Т. 6, № 3—4. — С. 64—69. [Онлайн], Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ae_2013_6_3-4_14

N. Bedii

MARKET OF PDOCUTS SEGMENTATION IN THE CONTEXT OF MODERN CONSUMER BEHAVIOR TENDENCIES

Summary

The article is dedicated to validating the necessity of changing market segmentation methods due to the influence of consumer behavior tendencies and in order to strengthen the marketing efficiency of market segmentation methods for companies. The relevance of the article is conditioned by fundamental changes in consumer behavior in the last decades, influenced by the progress and spread of information technologies, and the factor of globalization. The works of Ukrainian and foreign scientists and experts in the field of marketing were studied in the process of the research described in the article. The main consumer behavior tendencies are analyzed. The classical market of companies 'products segmentation methods and approaches are researched. Renewed author's concepts of the market of products segmentation are suggested. The mechanism of implementing suggested concepts and methods of market segmentation is described in the example of fast-food chain restaurants Lviv Croissants.
As a result of the article research, it is established that market segmentation approaches should be strengthened both vertically and horizontally due to the shifting of consumers from "normal" to nonconformists. For that purpose, the article's research suggests enriching the classical segmentation method that traditionally includes 4 factors of segmentation (geographical, psychogeographical, behavioral, and demographic) by 4 new factors, which will ensure more detailed segmentation, both horizontally and vertically, and meet the modern challenges. These 4 new factors that are being suggested are following: culture-interests factor (refers to the cultural background of a consumer, as well as his life interests), informational factor (refers to the media bubble a consumer belongs to), the factor of a fundamental difference (refers to some principle diversity that a consumer carries, e.g. being a vegetarian), and the factor of consumer pain (refers to the needs a consumer have). Additionally to the new suggested factors of market segmentation, the article proposes a universal instrument for using that allows the companies to easily adopt, adapt and implement new market segmentation approaches. The instrument is called The Pyramid of Market Segmentation, and its main advantages are in the established sequence of market segmentation factors that allows doing a market segmentation more complex and logical.

Keywords: marketing; marketing tendencies; market segmentation; consumer behavior; enterprise.

References

1. Khrabatyn, O.I. and Yavorska, L.V. (2014), Marketing: Navchalnyi posibnyk [Marketing: Handbook], Lileya-NV, Ivano-Frankivsk, Ukraine.
2. Lotysh, O.Ya. (2011), "Market segmentation as a tool of strategic analysis of an industry", Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytety, [Online], vol. 24 (1), available at: http://vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2017/24-1-2017/28.pdf (Accessed 30 April 2021).
3. Kotler, Ph. (2007), Osnovy marketinga [Marketing Essentials], Williams, Moscow, Russia.
4. Godin, S. (2016), Usi my trohy duvakuvati [We Are All Weird], Nash Format, Kyiv, Ukraine.
5. Lviv Croissants (2020), "Presentation for partners", [Online], available at: https://www.lviv-croissants.com/inc/uploads/2020/09/Lviv-Croissants-UA.pdf (Accessed 30 April 2021).
6. Lviv Croissants (2021), available at: https://www.lviv-croissants.com (Accessed 30 April 2021).
7. Kohana, T. (2013), "Strategic approach to market segmentation", Ahrarna Ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ae_2013_6_3-4_14 (Accessed 30 April 2021).

№ 9 2021, стор. 84 - 90

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-05-20

Кількість переглядів: 1245

Відомості про авторів

Н. І. Бедій

слухач магістратури кафедри маркетингу на управління бізнесом, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

N. Bedii

Master's Student of the Department of Marketing and Business Administration, National University of Kyiv-Mohyla Academy

ORCID:

0000-0001-9063-3909

Як цитувати статтю

Бедій Н. І. Сегментація ринку продукції в контексті сучасних тенденцій споживчої поведінки. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 9. С. 84–90. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.9.84

Bedii, N. (2021), “Market of pdocuts segmentation in the context of modern consumer behavior tendencies”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 9, pp. 84–90. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.9.84

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.