EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ СТВОРЕННЯМ БЕЗБАР’ЄРНОГО СЕРЕДОВИЩА В ОСВІТНІЙ СФЕРІ
У. Д. Токарева

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.89

УДК: 351:376

У. Д. Токарева

ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ СТВОРЕННЯМ БЕЗБАР’ЄРНОГО СЕРЕДОВИЩА В ОСВІТНІЙ СФЕРІ

Анотація

Визначено, що створення безбар'єрного освітнього середовища є одним з головних пріоритетів державної освітньої політики останніх років, що передбачає забезпечення рівних можливостей та вільного доступу до освіти для всіх громадян.
Доведено, що для створення безбар'єрного освітнього середовища та виконання ключових завдань інклюзивної освіти потрібні комплексні заходи та спеціальні програми на національному, регіональному, місцевому рівнях, які реалізуються шляхом застосування інституційних, організаційних, фінансових, інформаційних та мотиваційних механізмів управління. Це передбачає чіткий розподіл повноважень та відповідальності між органами публічної влади та досягнення відповідних індикаторів, визначених у Національній стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року
Визначено, що створення безбар'єрного освітнього середовища передбачає наявність відповідного законодавства, управлінських та освітніх структур, координованих дій органів публічної влади у вирішенні проблем безбар'єрності, тому впровадження інклюзивної освіти потребує комплексного, програмно-цільового підходу.
Відмічено, що за останні роки в процесі освітньої реформи в Україні суттєво змінилося правове поле щодо інклюзивної освіти, проведена організаційна та координаційна робота органами публічної влади по впровадженню інклюзивної освіти, що дало низку позитивних результатів і покращило надання освітніх послуг.
Доведено, що залишається значна частина проблем освітньої безбар'єрності, які потрібно вирішувати як на національному рівні, так і на рівні кожної громади. Визначено загальні напрями управління створенням безбар'єрного освітнього середовища та окремі завдання у сфері дошкільної, середньої та вищої освіти.
Визначено, що важливим напрямом є створення безбар'єрного середовища за принципами універсального дизайну, що сприяє участі дітей, учнів, студентів з особливими освітніми потребами у соціальному житті суспільства; розширює можливості їх пересування; підвищує шанси бути активними членами суспільства.

Ключові слова: державна освітня політика; освітня безбар'єрність; інклюзивна освіта; діти з особливими освітніми потребами; універсальний дизайн; публічне управління.

Література

1. 56% українців оцінюють рівень інклюзії як низький або дуже низький. Ukraine News. URL: https://www.ukraine.shafaqna.com/UA/AL/3871779 (дата звернення: 02.06.2021).
2. Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія. Київ: ТОВ "АТОПОЛ", 2016. 152 с.
3. МОН презентує досягнення інклюзивної освіти у 2020 році. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-prezentuye-dosyagnennya-inklyuzivnoyi-osviti-u-2020-roci (дата звернення: 02.06.2021).
4. Про права осіб з інвалідністю (Конвенція про права інвалідів). Конвенцію ратифіковано Законом України від 16.12.2009 року № 1765-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 02.06.2021).
5. Про схвалення Національної стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text (дата звернення: 02.06.2021).
6. Новий освітній простір. Безбар'єрність: інформ. посіб. 1 липня 2019. 151 с. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/408/NOP_Bezbaryernist.pdf (дата звернення: 02.06.2021).
7. Освіта в Україні: виклики та перспективи: інформ.-аналіт. збірник. Київ, 2020. 298 с.
8. Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 03.12.2019).
9. Руководящие принципы политики в области инклюзивного образования. ЮНЕСКО. Париж, 2009. 37 с.
10. Саламанкская декларация и Рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями: принятые Всемир. конф. по образованию лиц с особыми потребностями: доступ и качество (Саламанка. Испания, 7—10 июня 1994 г.). Киев, 2000. 21 с. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/salamanka.pdf (дата звернення: 03.12.2019).
11. Про внесення змін до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів". Постанова Кабінету міністрів України від 28 квітня 2021 року № 441. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-poryadku-ta-a441 (дата звернення: 03.12.2019).
12. Rome Ministerial Communiqu? 19 NOVEMBER 2020. EHEAROME 2020. URL: http://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (дата звернення: 03.12.2019).

U. Tokareva

PUBLIC ADMINISTRATION OF CREATION OF AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Summary

It has been identified that the creation of an inclusive educational environment is one of the main priorities of the state educational policy in recent years, which provides for equal opportunities and free access to education for all citizens.
It is proved that the creation of an inclusive educational environment and the implementation of key tasks of inclusive education require comprehensive measures and special programs at the national, regional and local levels, which are implemented through institutional, organizational, financial, informational and motivational management mechanisms. This implies a clear division of powers and responsibilities between public authorities and the achievement of relevant indicators defined in the National Strategy for the Inclusive Space in Ukraine for the period up to 2030.
It is determined that the creation of an inclusive educational environment presupposes the existence of relevant legislation, management and educational structures, coordinated actions of public authorities in solving problems of inclusion so the introduction of inclusive education requires a comprehensive, program-targeted approach.
It is noted that in recent years in the process of educational reform in Ukraine the legal field of inclusive education has changed significantly, organizational and coordination work has been carried out by public authorities to implement inclusive education, which has yielded a number of positive results and improved educational services.
It has been proven that a significant part of the problems of educational inclusion remain, which need to be addressed both at the national level and at the level of each community. The general directions of management of creation of an inclusive educational environment and separate tasks in the field of preschool, secondary and higher education are defined.
It is determined that an important direction is to create an inclusive environment based on the principles of universal design, which promotes the participation of children, students, students with special educational needs in the social life of society; expands the possibilities of their movement; increases the chances of being active members of society.

Keywords: state educational policy; inclusive education; children with special educational needs; universal design; public administration.

References

1. The official site of the Ukraine News (2020), "56% of Ukrainians rate the level of inclusion as low or very low", available at: https://www.ukraine.shafaqna.com/UA/AL/3871779 (Accessed June 1, 2021).
2. Kolupaieva, A. A. and Taranchenko, O. M. (2016), Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky: monohrafiia.[Inclusive education: from basics to practice: monograph.], TOV "ATOPOL", Kyiv, Ukraine.
3. Ministry of Education and Science of Ukraine (2020), "The Ministry of Education and Science presents the achievements of inclusive education in 2020", available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-prezentuye-dosyagnennya-inklyuzivnoyi-osviti-u-2020-roci (Accessed June 1, 2021).
4. UN (2006), "Convention on the Rights of Persons with Disabilities", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 (Accessed May 15 2021).
5. Cabinet of Ministers of Ukraine (2021), Resolution "National strategy for creating a barrier-free space in Ukraine for the period up to 2030", available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-nacionalnoyi-strategiyi-iz-stvorennya-bezbaryernogo-prostoru-v-ukrayini-na-period-do-t140421 (Accessed June 2, 2021).
6. Necheporchuk, A. (2019), "New educational space. Barrier-free: information guide. July 1, 2019", available at: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/408/NOP_Bezbaryernist.pdf (Accessed June 2, 2021).
7. Ministry of Education and Science of Ukraine (2020), Osvita v Ukraini: vyklyky ta perspektyvy: inform.-analit. Zbirnyk [Education in Ukraine: challenges and prospects: inform.-analyst. collection. ], Kyiv, Ukraine.
8. The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine "About education", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed June 2, 2021).
9. UNESCO (2009), Rukovodyashchie principy politiki v oblasti inklyuzivnogo obrazovaniya [Guidelines for Inclusive Education Policy], UNESCO, Paris, France.
10. UN (1994), "Salamanca Declaration and Framework for Action on the Education of Persons with Disabilities", Universe. conf. on the education of persons with special needs: access and quality, available at:: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/pdf/salamanka.pdf Accessed June 2, 2021).
11. Cabinet of Ministers of Ukraine (2021), Resolution. "On amendments to the procedure and conditions for providing a subvention from the state budget to local budgets for the implementation of the program "Able school for better results", available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vnesennya-zmin-do-poryadku-ta-a441 (Accessed June 2, 2021).
12. EHEA ROME (2020), "Rome Ministerial Communiqu?", available at: http://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (Accessed June 2, 2021).

№ 12 2021, стор. 89 - 94

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-07-06

Кількість переглядів: 775

Відомості про авторів

У. Д. Токарева

аспірант, Донецький державний університет управління, м. Маріуполь, Україна

U. Tokareva

Postgraduate student, Donetsk State University of Management, Mariupol, Ukraine

ORCID:

0000-0003-3919-5661

Як цитувати статтю

Токарева У. Д. Публічне управління створенням безбар’єрного середовища в освітній сфері. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 12. С. 89–94. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.89

Tokareva, U. (2021), “Public administration of creation of an inclusive educational environment”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 12, pp. 89–94. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.89

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.