ЕЛЕКТРОННЕ УРЯДУВАННЯ ЯК НОВА ПАРАДИГМА ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Є. В. Котух
DOI: 10.32702/2306-6814.2020.3.122
УДК: 351.865
Є. В. Котух
ЕЛЕКТРОННЕ УРЯДУВАННЯ ЯК НОВА ПАРАДИГМА ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Анотація
У статті сконцентровано увагу на електронне врядування як на нову парадигму публічного управління, оскільки електронне врядування не лише кардинально змінює і переосмислює взаємодію між органами влади та іншими суспільними стейкхолдерами, а й запроваджує новий спосіб координації, планування, формулювання та реалізації рішень і дій у публічному управлінні. Доведено, що оскільки електронне врядування представляє нові виклики довірі громадян до органів влади, тому необхідно забезпечити безпеку цифрових транзакцій та комунікацій; конфіденційність повинна бути захищена, а громадяни повинні мати можливість контролювати особисті дані та того, хто має доступ до них. Саме це дає підстави стверджувати, що кібербезпека є суспільним благом.
Ключові слова: публічне управління; органи влади; електронне врядування; електронний уряд; нова парадигма; кіберзагроза; кібербезпека.
Література
1. Глобальные риски 2019 года: оружие массового уничтожения и экстремальная погода. URL: https://ru.slovoidilo.ua/2019/01/23/infografika/mir /globalnye-riski-2019-goda-oruzhie-massovogo-unichtozheniya-i-ekstremalnaya-pogoda (дата звернення 24.12.2019).
2. Chadwick A. Internet politics: States, citizens and new communication technologies. Oxford: Oxford University Press. 2006.
3. Henry N. Paradigms in Public Administration. Public Administration Review, Volume 35 (4). 1975. PP. 378—386.
4. Jain Palvia S. C. and Sharma S. S. E-government and e-governance: Definitions. Domain framework and status around the world Accessible on. 2007. URL: http:// www.iceg.net/2007/books/1Z1_369.pdf. Accessed on 1/1/2013 (дата звернення 03.12.2019).
5. Minogue M., Polidano C. and Hulme D. Beyond the New Public Management: Changing ideas and practices in governance. Edward Elgar Pub (November 1999). 328 p.
6. Misuraca G. C. E-Governance in Africa: From theory to action. New Jersey: World Press. 2007.
7. Muhammad M. I. and Abu Momtaz S. A. Understanding e-governance: A theoretical approach. Journal of Asian Affairs. Volume 29 (4). 2007. PP. 29—46.
8. Somekh B. and Lewin C. Research methods in Social Sciences. London: Sage Publications. 2005.
9. Thornhill C. The domain of Public Administration. Journal of Public Administration. Volume 41 (1). 2006. PP. 793—806.
Ye. Kotukh
E-GOVERNANCE AS A NEW PARADIGM IN PUBLIC ADMINISTRATION
Summary
Public administration reform, part of which is the implementation of e-governance, can be seen as a worldwide trend that is observed in many countries. And these are not just experiments on the introduction of new modes of service delivery, as e-governance inevitably also covers (and is guided by) new models of policy making, new models of citizen participation in public administration and political processes, new models of relations between citizens and authorities, new variants of socio-economic development.
The rapid implementation of e-government is facilitated by dynamic technological and telecommunications innovations. Authorities around the world, with the aim of transforming management structures and management processes from traditional to electronic, transmit vast amounts of information on the Internet, automating once cumbersome processes and interacting electronically with their citizens. As a result, the issue of cybersecurity is becoming increasingly acute. The World Economic Forum's Global Risk Report for 2019 identified cyber attacks as one of the top ten global risks. From year to year, cyberattack data and their impact continue to increase, indicating that cyberattacks are a growing threat to information societies, especially in the public sector.
While it can be argued that e-governance can be "inscribed" either in the paradigm of new public management, or in the paradigm of governance, in our view, e-governance is a new paradigm of public governance, since e-governance not only dramatically changes and rethinks interaction between authorities and other public stakeholders, but also introduces a new way of coordinating, planning, formulating and implementing decisions and actions in public administration.
But e-governance also presents new challenges to public confidence in government. It is necessary to ensure the security of digital transactions and communications; confidentiality must be protected and citizens should be able to control their personal data and who has access to it. And this reinforces the argument that cybersecurity is a public good.
Keywords: public administration; government; e-governance; e-government; new paradigm; cyber-threat; cyber-security.
References
1. 2019 global risks: weapons of mass destruction and extreme weather. available at: https://ru.slovoidilo.ua/2019/01/23/infografika/mir /globalnye-riski-2019-goda-oruzhie-massovogo-unichtozheniya-i-ekstremalnaya-pogoda (Accessed 24 Dec 2019).
2. Chadwick, A. (2006), "Internet politics: States, citizens and new communication technologies", Oxford: Oxford University Press.
3. Henry, N. (1975), "Paradigms in Public Administration", Public Administration Review, Volume 35 (4), pp. 378—386.
4. Jain Palvia, S.C. and Sharma, S.S. (2007), "E-government and e-governance: Definitions". Domain framework and status around the world Accessible on. available at: http:// www.iceg.net/2007/books/1Z1_369.pdf. Accessed on 1/1/2013 (Accessed 3 Dec 2019).
5. Minogue, M., Polidano, C. and Hulme, D. (1999), Beyond the New Public Management: Changing ideas and practices in governance, Edward Elgar Pub, USA.
6. Misuraca, G.C. (2007), E-Governance in Africa: From theory to action, World Press, New Jersey, USA.
7. Muhammad, M.I. and Abu Momtaz, S.A. (2007), "Understanding e-governance: A theoretical approach", Journal of Asian Affairs, vol. 29 (4), pp. 29—46.
8. Somekh, B. and Lewin, C. (2005), Research methods in Social Sciences, Sage Publications, London, UK.
9. Thornhill, C. (2006), "The domain of Public Administration", Journal of Public Administration, vol. 41 (1), pp. 793—806.
№ 3 2020, стор. 122 - 127
Рубрика: Державне управління
Дата публікації: 2020-02-21
Кількість переглядів: 1296