EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ НА ОСНОВІ МОДЕЛІ ПРОСТОРОВОЇ МАРШРУТИЗАЦІЇ
Е. В. Тодьєрішко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.52

УДК: 352.851(477):37(477)

Е. В. Тодьєрішко

ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ НА ОСНОВІ МОДЕЛІ ПРОСТОРОВОЇ МАРШРУТИЗАЦІЇ

Анотація

Вітчизняні та закордонні туристичні підприємства формують моделі просторової маршрутизації, які мають певні риси. Ці риси специфічні для туроператорів, туристичних агентств, туристичних бюро, екскурсійних бюро, інших підприємства сфери туризму. Вони формують особливості управління такими підприємствами за допомогою параметризації підконтрольних об'єктів маршрутної мережі. Сама категорія параметризації є елементом системного аналізу об'єктів маршрутної мережі та процесів, що у ній відбуваються. Виходячи з наведених положень стаття присвячена аналізу вітчизняного та закордонного досвіду управління туристичним підприємство на основі моделі просторової маршрутизації. Зокрема, реалізоване виділення та типізація моделей просторової маршрутизації. Результатом став аналіз досвіду управління на основі моделі просторової маршрутизації туристичних агенцій, моделі просторової маршрутизації бюро екскурсій; та однопараметричних моделей просторової маршрутизації. За результатами дослідження констатовано, що основою управління туристичним підприємством на основі моделі просторової маршрутизації є оперування процесами з виробництва туристичного продукту у маршрутній мережі з певним охопленням. Вітчизняний та закордонний досвід дозволив виділити наступні особливості управління туристичним підприємством на основі моделі просторової маршрутизації: суб'єкти господарювання перебудовують дії (роботи) зі статичної організації різних переміщень туриста певною територією з метою її вивчення на динамічну. Крім того, доведено, що визначення базових параметрів мережевої моделі, здатних ідентифікувати операційні метрики (ціну) і тривалість комплекс туристичних послуг, що надаються туристу під час його переміщення туриста певною територією.

Ключові слова: маршрутизація; модель; параметризація; маршрутна мережа; туристичний продукт.

Література

1. American Express Global Business Travel Офіційний сайт. URL: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/
2. BCD Travel Офіційний сайт. URL: https://telehaus-corporate.com.ua/
3. Ernst & Young Global Limited. Database. Retrieved from: https://www.ey.com/uk_ua [in Ukrainian].
4. Expedia Inc/ Офіційний сайт. URL: https://www.expediagroup.com/home/default.aspx
5. HRG North America URL: https://www.businesstravelnews.com/Research/Distribution/Travel-Management-Companies-Battle-the-Content-Gap
6. Maslihan O. Methodological algorithms of sustained functioning of tourism and recreation enterprises in clusters / O. Maslihan, N. Kampov // Економічні горизонти. № 4 (10). — С. 54—63.
7. Maslihan O. Regional management paradigm of the integrated effort of development elements of recreation and tourism cluster / O. Maslihan, O. Korolovych // Економічні горизонти. № 4 (11). — С. 23—36.
8. Маслиган О.О. Формування підходу до просторової маршрутизації процесів, що обумовлюють функціонування та розвиток кластерів туризму та рекреації в Україні / О.О. Маслиган, Е.В. Тодьєрішко // Агросвіт. № 5—6. — С. 68—74.
9. The Priceline Group Офіційний сайт. URL.: https://www.bookingholdings.com

E. Todierishko

NATIONAL AND FOREIGN EXPERIENCES IN TOURISM ENTERPRISE MANAGEMENT BASED ON THE SPATIAL ROUTING MODEL

Summary

Domestic and foreign tourism enterprises are developing spatial routing models that have certain features. These features are specific for tour operators, travel agencies, tourist offices, tourist offices, tourist offices, and other tourism enterprises. They shape the management of such enterprises by parameterizing the controlled objects of the route network.
The parameterization category is an element of system analysis of the objects of a routing network and the processes that occur in it. Based on these provisions, the article is devoted to the analysis of domestic and foreign experience in the management of a tourism enterprise based on a spatial routing model. In particular, the selection and typing of spatial routing models have been implemented. The result was an analysis of management experiences based on the travel agency spatial routing model, the guided tour bureau spatial routing model, and single-parameter spatial routing models (characteristic of tourist clubs, local history clubs, tourist sections, etc.). In the process of research, methods of analysis, synthesis are used. The study found that the basis for managing a tourism enterprise based on a spatial routing model is the operation of tourism product production processes on a route network with a certain scope. Domestic and foreign experience has made it possible to identify the following features of the management of a tourism enterprise based on a spatial routing model: Economic agents reorganize actions (operations) with the static organization of the various movements of a tourist to a certain territory to study it dynamically. In addition, it has been proved that defining the basic parameters of the network model (early, late completion of each event, time reserves, critical path (the most in the network)) is capable of identifying operational metrics (price) and the duration of the tourist's tourist service during the tourist's journey to a certain area.
The prospects for further research in this area are to provide practical recommendations for the management of tourism enterprises based on a spatial routing model.

Keywords: outing; model; parameterization; route network; tourism product.

References

1. American Express Global Business Travel (2021), available at: https://www.amexglobalbusinesstravel.com/ (Accessed 10 Oct 2021).
2. BCD Travel (2021), available at: https://telehaus-corporate.com.ua/ (Accessed 10 Oct 2021).
3. Ernst & Young Global Limited (2021), "Database", available at: https://www.ey.com/uk_ua (Accessed 10 Oct 2021).
4. Expedia Inc (2021), available at: https://www.expediagroup.com/home/default.aspx (Accessed 10 Oct 2021).
5. HRG North America (2021), available at: https://www.businesstravelnews.com/Research/Distribution/Travel-Management-Companies-Battle-the-Content-Gap (Accessed 10 Oct 2021).
6. Maslihan, O. Kampov, N. (2019), "Methodological algorithms of sustained functioning of tourism and recreation enterprises in clusters", Ekonomichni horyzonty, vol. 4 (10), pp. 54—63.
7. Maslihan, O. Korolovych, O. (2019), "Regional management paradigm of the integrated effort of development elements of recreation and tourism cluster", Ekonomichni horyzonty, vol. 4 (11), pp. 23—36.
8. Maslyhan O.O. Tod'ierishko, E.V. (2021), "Development of a spatial routing approach to processes that predetermine the functioning and development of tourism and recreation clusters in Ukraine", Ahrosvit, vol. 5—6, pp. 68—74.
9. The Priceline Group (2021), available at: https://www.bookingholdings.com/ (Accessed 10 Oct 2021).

№ 20 2021, стор. 52 - 57

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2021-10-30

Кількість переглядів: 633

Відомості про авторів

Е. В. Тодьєрішко

аспірант кафедри eкономіки та фінансів, Мукачівський державний університет

E. Todierishko

Postgraduate student of the Department of Economics and Finance, Mukachevo State University

ORCID:

0000-0002-3055-0244

Як цитувати статтю

Тодьєрішко Е. В. Вітчизняний та закордонний досвід управління туристичним підприємством на основі моделі просторової маршрутизації. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 20. С. 52–57. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.52

Todierishko, E. (2021), “National and foreign experiences in tourism enterprise management based on the spatial routing model”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 52–57. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.20.52

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.