EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ РОЗРОБОК У КОНТЕКСТІ СПРИЙНЯТТЯ СПОЖИВАЧАМИ ТОВАРІВ-НОВИНОК
О. В. Євтушевська

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.38

УДК: 339.187: 608.1

О. В. Євтушевська

КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ РОЗРОБОК У КОНТЕКСТІ СПРИЙНЯТТЯ СПОЖИВАЧАМИ ТОВАРІВ-НОВИНОК

Анотація

Висвітлено основні причини несприйняття споживачами деяких товарів-новинок. Однією з причин низького попиту на інноваційну продукцію з боку частини споживачів є нонконформізм, коли особа чинить опір соціальному середовищу, яке підштовхує її до купівлі інноваційних розробок, найбільше це стосується засобів зв'язку. Також причиною є обережність у сприйнятті нового, оскільки деякі інновації справді викликають занепокоєння. Крім того, перешкодою у сприйманні нововведень може бути небажання навчатися, адже інноваційні товари та послуги потребують нових знань і вмінь. Розкрито деякі види маніпуляцій у процесі комерціалізації інноваційних розробок. До них можна віднести використання наукових, малозрозумілих термінів у рекламі, які покликані створити враження новизни продукту, формування штучних черг, суспільний осуд тих, хто недостатньо швидко долучається до науково-технічного поступу. Вказано, чому одні товари втрачають актуальність, коли з'являються більш досконалі аналоги, а інші залишаються на ринку, незважаючи на появу сучасніших відповідників. На нашу думку, основною причиною такого явища є одно- або багатофункціональність продукції. Товари, які залишаються на ринку, здебільшого виконують декілька функцій.

Ключові слова: товари-новинки; комерціалізація; інноваційні розробки; науково-технічний прогрес; маніпуляції; споживачі-новатори.

Література

1. Котлер Ф., Армстронг Г., Сондерс Д., Вонг В. Основы маркетинга. — М.: Вильямс, 2001. — 944 с.
2. Єщенко П.С., Самко Н.Г. Фінансіалізація у водоверті глобальної економіки. — К.: Знання України, 2016. — 355 с.
3. Зезюлько А.В. Риски научно-технического прогресса / А.В. Зезюлько // Гуманитарные и социальные науки. — 2010. — № 1. — С. 52—59.
4. Михайлович О.П. Формування конотації іншомовності у рекламних текстах як ефективний маніпулятивний прийом / О.П. Михайлович // Наукові записки. — 2015. — № 1 (50). — С. 62—67.
5. Дыдров А.А. Мышление современного человека в контексте инновационной гонки (заметки о романе-антиутопии "Мы") / А.А. Дыдров // Социум и власть. — 2018. — № 2 (70). — С. 83—88.
6. Воронов В.М. Научно-технический прогресс и мировоззренческий кризис современности / В.М. Воронов // Вестник МГТУ. — 2013. — № 2. — С. 271—274.

O. Yevtushevska

COMMERCIALIZATION OF INNOVATIONS IN A CONTEXT OF NEW PRODUCTS PERCEPTION

Summary

Main reasons of consumers' discretion as to some new items are shown. One of the reasons, why some consumers demonstrate low demand for new products is non-conformism. When person offers resistance to social surroundings, which makes her buy innovations, especially it concerns to means of communication. Some people don't want to be under constant information stress of e-mail, ordinary telephone, mobile phone, different messengers etc. Of course, new means of communication make intercourse more easy and simple. At the same time it often leads to psychological discomfort and constant strain. One more reason is caution as to new goods, as much as some of them are really disturbing. Usually innovations are discordant. New inventions simplify our life, but at the same time create problems. Unwillingness to study something new also reduces demand for а new items. Usually new things demand more time and affords, all the more market of innovations proposes new items constantly. So consumers don't have much time to comprehend everything. Some types of manipulations under commercialization of new products are opened, namely using of scientific, abstruse terms in advertising to demonstrate novelty of goods, man-made lines, social deprecation of those, who are not enough involved into scientific and technical progress. People usually don't care, which food, furniture, household appliances buy others, but they are more interested in smartphones, computers, social networks, which use other members of social surroundings. It is lightened, why some items lost their influence, when new ones come, and why other things remain on market in spite of appearance of improved products. In our opinion, main reason is multi functionality of these goods and services. Most of these inventions fulfill many tasks, whilst less successful accomplish only two or three functions. Prudent perception of scientific and technological progress is very important, because new goods and services can be rather controversial. In this case common sense is more important than watchwords of ideology of progress. Some researchers blame scientific progress of modern world view crisis. But, in our opinion, it is more likely, that main problem is wrong perception of this process.

Keywords: new goods; commercialization; innovations; scientific and technical progress; manipulations; innovators.

References

1. Kotler, F. Armstronh, H. Sonders D. and Vonh V. (2001), Osnovy marketinha [Principles of Marketing], Vil'ams, Moscow, Russia.
2. Yeschenko, P. and Samko, N. (2016), Finansilizatsia u vodoverti hlobal'noi ekonomiky [Finansialization in a vortex of global economy], Znannya Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
3. Zezul'ko, A. (2010), "Risks of scientific and technological progress", Humanitarnye I social'nye nauki, vol.1, pp. 52—59.
4. Myhailovych, O. (2015), "Forming of belonging to another language connotation in advertising as an effective method of manipulation", Naukovi zapysky, vol. 1 (50), pp. 62—67.
5. Dydrov, A. (2018), "Reflection of modern human in a context of innovative haste (notes about antiutopian novel "We")", Sotsium I vlast', vol. 2 (70), pp. 83—88.
6. Voronov, V. (2013), "Scientific and technological progress and world view crisis of modernity", Vestnik MHTU, vol. 2, pp. 271—274.

№ 2 2019, стор. 38 - 41

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 1187

Відомості про авторів

О. В. Євтушевська

к. е. н., доцент кафедри підприємництва,Київський національний університет імені Тараса Шевченка

O. Yevtushevska

PhD, Lecturer of the Department of Enterprise, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Як цитувати статтю

Євтушевська О. В. Комерціалізація інноваційних розробок у контексті сприйняття споживачами товарів-новинок. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 2. С. 38–41. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.38

Yevtushevska, O. (2019), “Commercialization of innovations in a context of new products perception”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 2, pp. 38–41. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.38

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.