EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

РЕАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ
І. А. Гриджук

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.113

УДК: 351

І. А. Гриджук

РЕАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ МАРКЕТИНГУ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТЕРИТОРІАЛЬНИМ РОЗВИТКОМ

Анотація

Розкрито сутність концепції маркетингу в публічному управлінні, обгрунтовано підхід та механізм його реалізації в сучасних умовах суспільного розвитку на територіальному рівні. Представлено основні напрями реалізації маркетингового підходу у публічному управлінні на територіальному рівні. Розкрито комплекс маркетингових заходів в публічному управлінні та охарактеризовано його елементи. Наведено приклад застосування методології маркетингу в публічному управлінні стосовно підвищення її інвестиційної привабливості. Показано, що система маркетингу й методика регулювання його реалізації мають базуватися на пророблених організаційних аспектах інвестиційних процесів, оскільки саме відсутність правильно сформованих організаційних структур, недостатньо коректний розподіл функціональних обов'язків, уповільнює або стримує розвиток ефективних інвестиційних процесів на відповідній території.

Ключові слова: інвестиційний клімат; органи влади; розвиток території; маркетингові заходи; механізм реалізації; публічне управління.

Література

1. Драган І.О. Організація надання публічних послуг населенню органами влади: зарубіжні практики [Електронний ресурс] / І. О. Драган // Державне управління: удосконалення та розвиток. — 2014. — №4. — Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua
2. Маркетинг у механізмах державного управління: [монографія] / І.В. Чаплай, Є.О. Романенко; Акад. муніцип. упр. — К.: Персонал, 2016. — 207 с.
3. Романенко Є.О. Процес формування та напрями впровадження маркетингового механізму в систему державного управління / Є.О. Романенко, І.В. Чаплай // Актуальні проблеми економіки. — 2016. — № 6. — С. 102—109.
4. Романенко К.М. Маркетинг як технологія державного управління: міжнародний досвід: [Електронний ресурс] / К.М. Романенко // Публічне адміністрування: теорія та практика. — 2010. — № 1 (3). — Режим доступу: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2010-01/10rkmumd.pdf

I. Hrydzhuk

IMPLEMENTATION OF MARKETING CONCEPT IN PUBLIC ADMINISTRATION OF TERRITORIAL DEVELOPMENT

Summary

The essence of the concept of marketing in public administration is revealed, the approach and mechanism of its realization in the modern conditions of social development at the territorial level are grounded. The main directions of implementation of marketing approach in public administration at the territorial level are presented. The complex of marketing actions in public management is revealed and its elements are characterized. An example of applying the marketing methodology in public administration to increase its investment attractiveness is given. It is shown that marketing activity, aimed at solving specified tasks of the territory development, requires managerial influence (on the part of state authorities and local self-government bodies). At the same time, the system of implementation of marketing approach in public administration should foresee the realization of such functions, namely: research, analysis and forecasting; formulating goals and strategies for development; development of a complex of measures of territorial marketing in public administration; regulation of marketing activity in the respective territory. The main objectives of the development of the territory on the basis of the concept of a marketing approach, for which investors are involved, are as follows: first, raising the level and quality of life, employment and improving its structure; and secondly, an increase in the dynamics of investment activity; thirdly, the creation of new productions and the modernization of functioning enterprises; Fourth, the introduction of modern information technology; fifthly, the development of production and market infrastructure; sixth, development of social institutions of the territory, educational and health care. The analysis made it possible to determine that the application of the methodology for implementing a marketing concept in public administration helps to organize problem situations based on the value guidelines of the development of the territory, in terms of its investment attractiveness, and to develop specific projects taking into account all of these elements of marketing activity. It is shown that the marketing system and the methodology of regulation of its implementation should be based on the worked out organizational aspects of investment processes, since it is the lack of well-formed organizational structures, the lack of proper allocation of functional responsibilities, slows down or constrains the development of effective investment processes in the respective territory.

Keywords: investment climate; authorities; territory development; marketing measures; mechanism of realization; public administration.

References

1. Drahan, I. O. (2014), "Organization of providing public services to the population by authorities: foreign practices", Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, [Online], vol. 4, available at: http://www.dy.nayka.com.ua (Accessed 10 Jan 2019).
2. Chaplaj, I. V. and Romanenko, Ye. O. (2016), Marketynh u mekhanizmakh derzhavnoho upravlinnia [Marketing in the mechanisms of state administration], Personal, Kyiv, Ukraine.
3. Romanenko, Ye. O. and Chaplaj, I. V. (2016), "The Process of Formation and Directions of Implementation of the Marketing Mechanism into the Public Administration System", Aktual'ni problemy ekonomiky, vol. 6, pp. 102—109.
4. Romanenko, K. M. (2010), "Marketing as a technology of public administration: international experience", Publichne administruvannia: teoriia ta praktyka, [Online], vol. 1(3), available at: http://www.dridu.dp.ua/zbirnik/2010-01/10rkmumd.pdf (Accessed 10 Jan 2019).

№ 2 2019, стор. 113 - 117

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2019-01-31

Кількість переглядів: 165

Відомості про авторів

І. А. Гриджук

к. держ. упр., доцент, Національний університет "Києво-Могилянська академія"

I. Hrydzhuk

Ph.D., Associate Professor, National University of "Kyiv-Mohyla Academy"

Як цитувати статтю

Гриджук І. А. Реалізація концепції маркетингу в публічному управлінні територіальним розвитком. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 2. С. 113–117. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.113

Hrydzhuk, I. (2019), “Implementation of marketing concept in public administration of territorial development”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 2, pp. 113–117. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.2.113

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.