EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ІНСТРУМЕНТІВ ТА ВАЖЕЛІВ РЕГУЛЯТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДЕРЖАВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МИТНИХ ІНТЕРЕСІВ УКРАЇНИ
С. В. Шевчук

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.4.48

УДК: 334.02:336.24

С. В. Шевчук

ВИЗНАЧЕННЯ СУТНОСТІ ІНСТРУМЕНТІВ ТА ВАЖЕЛІВ РЕГУЛЯТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДЕРЖАВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МИТНИХ ІНТЕРЕСІВ УКРАЇНИ

Анотація

У статі розглянуто визначення сутності інструментів та важелів регулятивного потенціалу держави забезпечення митних інтересів України з позицій комплексності та системності. Досліджено та проаналізовано основні механізми та інструменти, серед яких виокремлено митну справу, тарифні та нетарифні заходи. Встановлено взаємозалежності впливу управлінсько-інституційної та законодавчої складових на ефективність застосування державного інструментарію забезпечення митних інтересів. Акцентовано увагу, що для консолідації зусиль державних інституцій в рамках забезпечення митних інтересів України має бути визначений уповноважений державний орган, який крім формування та реалізації митної політики, відповідатиме за стан митної безпеки та захист митних інтересів. Представлено управлінський механізм державного регулювання у розрізі інструментів та важелів забезпечення митних інтересів, що сприятиме вирішенню низки особливих питань, що пов'язані зі специфічними аспектами забезпечення митних інтересів у розрізі різних сфер.

Ключові слова: законодавча база; державне регулювання; регулятивний потенціал; митні інтереси держави; інструменти забезпечення митних інтересів.

Література

1. Управленческие процедуры / Отв. ред. Б.М. Лазарев. — Москва: Юридическая литература, 1988. — 164 с.
2. Про зовнішньоекономічну діяльність Закон України від 16.04.1991 № 959-XII. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/959-12
3. Митний кодекс України від 03.12.2017 № 4495-17. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/4495-17
4. Про митний тариф України Закон України від 19.09.2013 № 584-VII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/584-18
5. Приймаченко Д. В. Митна політика держави та її реалізація митними органами: монографія. — Дніпропетровськ: Академія митної служби України, 2006. — 332 с.
6. Шевчук С.В. Сутність і складові регулятивного потенціалу держави у площині забезпечення митних інтересів. Бізнес Інформ. — 2018. — № 8. — C. 33—37.
7. Шевчук С.В. Митна безпека та митні інтереси держави: особливості економіко-правового регулювання. Економіка. Фінанси. Право. — 2018. — № 10/2. — С. 36—40.
8. Ченцов В. Механізм державного управління митною справою ЄС та України: порівняльний аналіз. Державне управління та місцеве самоврядування. — 2012. — Вип. 3 (14). — С. 72—81.
9. Єгоров О.Б. Митна економіка (Україна — СОТ — ЄС): посібник. — Одеса, 2005. — 226 с.
10. Пашко П.В., Пашко Д.В. Митний аудиторський контроль як пріоритет у справі реформування митного адміністрування. Реформування податкової системи України відповідно до європейських стандартів: матеріали VІІ міжнародної науково-практичної конференції 22 грудня 2015 року НУДПСУ. — С. 233—248.

S. Shevchuk

DETERMINATION OF THE NATURE OF INSTRUMENTS AND OBSERVERS OF REGULATORY POTENTIAL OF THE STATE OF PROVIDING CUSTOMS INTERESTS OF UKRAINE

Summary

The article deals with the definition of the essence of instruments and levers of the regulatory potential of the state to ensure the customs interests of Ukraine from the standpoint of complexity and systemicity. The main mechanisms and tools are analyzed and analyzed, among which the customs, tariff and non-tariff measures are distinguished. The interdependence of the influence of the administrative-institutional and legislative components on the effectiveness of the use of state tools for the provision of customs interests has been established. It is emphasized that in order to consolidate the efforts of state institutions within the framework of ensuring the customs interests of Ukraine, an authorized state body should be established, which, in addition to the formation and implementation of customs policy, will be responsible for the state of customs security and the protection of customs interests. The focus is on the decisive role of objectives, which should have a clear specification and detail, as well as focus on solving the tasks. It is noted that the effectiveness of the functioning of the legislative framework, its functionality, quality filling and compliance with modern development trends is crucial in the formation of priorities and goals, as well as the definition of mechanisms and tools for their implementation. The administrative mechanism of state regulation is presented in the context of tools and instruments of ensuring the customs interests, which will facilitate the solution of a number of specific issues related to specific aspects of the provision of customs interests in the different spheres. It is noted that the relevant mechanism, which is formed within the existing regulatory potential, depending on the results obtained and the analysis conducted, should be adjusted in the light of the economic situation, the priority of the goals set and the results of the provision of each sphere of customs interests (state security, economic, ecological, informational, investment-innovation and scientific and technological).

Keywords: legislative base; state regulation; regulatory potential; customs interests of the state; tools for ensuring customs interests.

References

1. Lazarev, B.M. (1988), Upravlencheskye protsedyru. [Management procedures], Yurydycheskaia lyteratura, Moskva, Russia.
2. Pryimachenko, D. V. (2006), Mytna polityka derzhavy ta yii realizatsiia mytnymy orhanamy, [Customs policy of the state and its realization by the customs authorities], Akademiia mytnoi sluzhby Ukrainy, Dnipropetrovsk, Ukraine.
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), " On foreign economic activity", available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/959-12 (Accessed 17 January 2019).
4. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), "The Customs Code of Ukraine", available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/4495-17 (Accessed 17 January 2019).
5. The Verkhovna Rada of Ukraine (2019), " About the customs tariff of Ukraine", available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/4495-17 (Accessed 17 January 2019).
6. Shevchuk, S. V. (2018), "The Essence and Constituents of the Regulatory Potential of the State in Terms of Ensuring Customs Interests", Biznes Inform. №8. pp. 33—37.
7. Shevchuk, S. V. (2018), "Customs security and customs interests of the state: features of economic and legal regulation", Ekonomika. Finansy. Pravo. № 10/2 pp. 36—40.
8. Chentsov, V. (2012), "The mechanism of state administration of customs in the EU and Ukraine: a comparative analysis", Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, Vol. 3 (14). pp. 72—81.
9. Iehorov, O.B. (2005), Mytna ekonomika (Ukraina — SOT — YeS): posibnyk [Customs economy (Ukraine — WTO — EU): manual], Odessa, Ukraine.
10. Pashko, P.V. Pashko, D.V. (2015), Customs audit as a priority in the reform of customs administration, Zbirka dopovidej na Mizhnarodnij ekonomichnij konferentsii [Conference Proceedings of the International Economic Conference], Reformuvannia podatkovoi systemy Ukrainy vidpovidno do yevropeiskykh standartiv [Reforming the tax system of Ukraine in accordance with European standards], Irpin, Ukraine, 22 December, NUDPSU, pp. 233—248.

№ 4 2019, стор. 48 - 53

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-02-28

Кількість переглядів: 146

Відомості про авторів

С. В. Шевчук

к. е. н., доцент, докторант кафедри економіки підприємств,Університет державної фіскальної служби України, м. Ірпінь

S. Shevchuk

Candidate of Economic Sciences (Ph.D.), Doctoral student of the department of economics of enterprises, University of the State Fiscal Service of Ukraine, Irpin

Як цитувати статтю

Шевчук С. В. Визначення сутності інструментів та важелів регулятивного потенціалу держави забезпечення митних інтересів України. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 4. С. 48–53. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.4.48

Shevchuk, S. (2019), “Determination of the nature of instruments and observers of regulatory potential of the state of providing customs interests of Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 48–53. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.4.48

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.