EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАРКЕРІВ ЕФЕКТИВНОСТІ БІЗНЕСУ В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО КОНТРОЛІНГУ ПІДПРИЄМСТВА
О. О. Кизенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.21

УДК: 338.1

О. О. Кизенко

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАРКЕРІВ ЕФЕКТИВНОСТІ БІЗНЕСУ В СИСТЕМІ СТРАТЕГІЧНОГО КОНТРОЛІНГУ ПІДПРИЄМСТВА

Анотація

Метою статті є аналіз теоретико-методичних засад та розробка практичних рекомендацій щодо систематизації управлінської інформації на основі виділення маркерів ефективності бізнесу в системі стратегічного контролінгу. Теоретико-методичні засади систематизації управлінської інформації проаналізовано із застосуванням кібернетичного підходу до характеристики системи стратегічного контролінгу компанії. Окреслено необхідність вивчення системи стратегічного контролінгу компанії в проекціях функцій, структури, процесу та технологічного забезпечення. Практичне значення має розроблена рамка взаємовідповідності між інструментами і об'єктами стратегічного управління та маркерами ефективності бізнесу. Цінність наукових результатів полягає в можливості врахування компліментарності інструментарію стратегічного управління при формуванні специфічного набору маркерів ефективності бізнесу в середовищі стратегічного контролінгу. У дослідженні сконцентровано увагу на детальній характеристиці лише окремих питань функціонального аспекту системи стратегічного контролінгу, тому подальших розробок потребують питання характеристики системи стратегічного контролінгу підприємства в структурному, процесному аспектах та аспекті технічного забезпечення, зважаючи на їх тісний взаємозв'язок та постійний розвиток цифрових технологій.

Ключові слова: стратегічний контролінг; контролінг; маркер ефективності; технології управління; система контролінгу.

Література

1. Rigby D., Bilodeau B. Management Tools & Trends. [Electronic resourse] — Electronic data. — Mode of access: https://www.bain.com/insights/management-tools-and-trends-2017 (viewed on Feb 15, 2019). — Title from the screen.
2. Accenture Technology Vision 2018 [Electronic resourse] — Electronic data. — Mode of access: https://www.accenture.com/ru-ru/insight-technology-trends-2018 (viewed on Feb 15, 2019). — Title from the screen.
3. Felin T. When Strategy Walks Out the Door [Electronic resourse] — Electronic data. — Mode of access: https://sloanreview.mit.edu/article/when-strategy-walks-out-the-door/ (viewed on Feb 15, 2019). — Title from the screen
4. Одноволик В.І. Контролінг — кібернетична система управління економічними об'єктами на основі інформаційних технологій. Актуальні проблеми економіки. — 2013. — № 12. — С. 24—28.
5. Костенко О.М. Контролінг як інтегрована інформаційно-аналітична система управління. Інвестиції: практика та досвід. — 2013. — № 1. — С. 30—33.
6. Бердников В.В. Аналитическая концепция контроллинга бизнеса. Аудит и финансовый анализ. — 2013. — № 2. — С. 228—241.
7. Софійчук КК. Модель впливу загроз на контрольні точки реалізації стратегії. Актуальні проблеми економіки. — 2014. — № 12 (162). — С. 447—452.
8. Almasan A., Circa C., Zarzycka E., Dobroszek J. Management accounting information from the perspective of managers: the case of Poland and Romania. Selected findings of a survey research. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowosci. — 2016. — 90 (146). — P. 41—64.
9. Bienkowska A., Kral Z., Zablocka-Kluczka A. Selected functional solutions of strategic controlling in organisations operating in Poland. Management. — 2018. — Vol. 22, — No. 1. DOI: 10.2478/manment-2018-0008.
10. Дуднєва Ю.Е., Кір'ян О.І. Сучасний інструментарій стратегічного контролінгу в управлінні промисловими підприємствами. Економіка та право. — 2018. — № 1 (49). — С. 136—142.

O. Kyzenko

SYSTEMATIZATION OF BUSINESS PERFORMANCE MARKERS IN THE ENTERPRISE STRATEGIC CONTROLLING SYSTEM

Summary

The purpose of the article is to analyze the theoretical and methodological foundations and develop practical recommendations for systematizing management information based on the identification of business performance markers in the strategic controlling system. The concept of strategic controlling was further developed to use a cybernetic approach to its characteristics. The theoretical and methodological foundations of the systematization of management information are analyzed using the provisions of the systems theory. Analysis of relevant theoretical studies showed the feasibility of characterizing the company's strategic controlling system in aspects of functions, structure, process, and technological support. The study focuses on the detailed characterization of only selected issues of the functional aspect of the strategic controlling system. The result of the formation of a complex of business performance markers based on a systematic approach is the streamlining of internal information flows in the context of optimizing the information system, the speed of obtaining information about the strategic prospects of the business and the relevance of such information in relation to the objects of strategic management. It has been determined that the functions of accumulation, measurement and evaluation of strategically important information in a company are closely connected to the methodology of strategic management used to convert external and internal data into information and knowledge. Of practical importance is the developed framework of correspondence between tools and objects of strategic management and business performance markers. The proposed frame allows you to determine the complementarity of the strategic management toolbox and make a set of markers of business performance, taking into account the features of the operational flow and the current business model. This minimizes the need to generate redundant data and contributes to streamlining internal information flows. The value of scientific results lies in the ability to take into account the complementarity of strategic management tools in the formation of a specific set of markers of business performance in a strategic controlling environment. Further development is required for the characteristics of the system of strategic controlling of the enterprise in the aspects of technical support, structural and process, taking into account their close interconnection and the continuous development of digital technologies.

Keywords: strategic controlling; controlling; efficiency marker; management technology; controlling system.

References

1. Rigby, D. and Bilodeau, B. (2017), "Management Tools & Trends", available at: https://www.bain.com/insights/management-tools-and-trends-2017 (Accessed 15 February 2019).
2. Accenture Technology Vision (2018) "Accenture Technology Vision 2018", available at: https://www.accenture.com/ru-ru/insight-technology-trends-2018 (Accessed 15 February 2019).
3. Felin, T. (2016), "When Strategy Walks Out the Door", available at: https://sloanreview.mit.edu/article/when-strategy-walks-out-the-door/ (Accessed 15 February 2019).
4. Odnovolik, V.I. (2013), "Controlling is a cybernetic system of economic management objects based on information technology", Aktual'ni problemi ekonomiki, vol. 12, pp. 24—28.
5. Kostenko, O. M. (2013), "Controlling as an integrated information and analytical management system", Investicii: praktika ta dosvid, vol. 1, pp. 30—33.
6. Berdnikov, V. V. (2013), "Analytical concept of business controlling", Audit i finansovyj analiz, vol. 2. pp. 228—241.
7. Sofijchuk, K.K. (2014), "Model of the impact of threats on the control points of strategy implementation", Aktual'ni problemi ekonomiki, vol. 12 (162). pp. 447—452.
8. Almasan, A. Circa, C. Zarzycka, E. and Dobroszek, J. (2016), "Management accounting information from the perspective of managers: the case of Poland and Romania. Selected findings of a survey research", Zeszyty Teoretyczne Rachunkowosci, 90 (146), pp. 41—64.
9. Bienkowska, A. Kral, Z. and Zablocka-Kluczka, A. (2018), "Selected functional solutions of strategic controlling in organisations operating in Poland", Management, Vol. 22, No. 1. DOI: 10.2478/manment-2018-0008.
10. Dudnieva, Ju.E. and Kir'jan, O.I. (2018), "Modern tools for strategic control in the management of industrial enterprises", Ekonomika ta pravo, vol. 1 (49), pp.136—142.

№ 5 2019, стор. 21 - 24

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-03-19

Кількість переглядів: 944

Відомості про авторів

О. О. Кизенко

к. е. н., доцент, докторант кафедри стратегії бізнесу, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

O. Kyzenko

PhD, Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

Як цитувати статтю

Кизенко О. О. Систематизація маркерів ефективності бізнесу в системі стратегічного контролінгу підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 5. С. 21–24. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.21

Kyzenko, O. (2019), “Systematization of business performance markers in the enterprise strategic controlling system”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5, pp. 21–24. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.5.21

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.