EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ПРІОРИТЕТИ ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ
Т. І. Крикун

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.28

УДК: 336.1

Т. І. Крикун

ПРІОРИТЕТИ ФОРМУВАННЯ БЮДЖЕТНОЇ ПОЛІТИКИ

Анотація

У статті розкрито пріоритети формування бюджетної політики, орієнтованої на забезпечення сталого соціально-економічного розвитку суспільства із врахуванням системи національних цінностей. На сучасному етапі суспільних перетворень у країні пріоритетні напрями формування бюджетної політики мають визначатись, виходячи із життєво важливих інтересів суспільства та держави, нагальних та стратегічних завдань соціально-економічного розвитку, необхідності реалізації інтересів країни у різних галузях економіки, національних економічних завдань, створення належних умов життєдіяльності та добробуту громадян. Досягнення стратегічних цілей соціально-економічного розвитку країни залежить від ступеня врахування в бюджетній політиці особливостей інституційного середовища, функціонування фінансово-економічних відносин, динаміки суспільного розвитку. Обгрунтовано, що одним із інструментів державного регулювання соціально-економічного розвитку є перспективне бюджетне планування, яке забезпечує розробку основних напрямів формування та використання бюджетних коштів на середньострокову перспективу. Ефективна бюджетна політика позитивно впиває на реалізацію завдань суспільного розвитку.

Ключові слова: бюджет; бюджетні видатки; бюджетна політика; перспективне бюджетне планування; суспільний розвиток.

Література

1. Бюджетна складова реалізації домінантних напрямів суспільного розвитку: монографія / За ред. Л.В. Лисяк. Дніпропетровськ: ДДФА. 2015. 396 с.
2. Бюджетно-податкова політика у системі регулювання економіки: монографія. І.Я. Чугунов, Т.В.Канєва, М.Д.Пасічний та ін.; за заг. ред. І.Я. Чугунова. К.: Глобус-Пресс. 2018. 354 с.
3. Б'юкенен Дж.М. Суспільні фінанси і суспільний вибір; пер. з англ. К.: Вид. Дім "КМ Академія", 2004. 175 с.
4. Лук'яненко І.Г. Бюджетно-податкова політика України: нові виклики: монографія. К.: НаУКМА, 2014. 229 с.
5. Чугунов І.Я. Довгострокова бюджетна стратегія у системі економічної циклічності. Вісник КНТЕУ. 2014. № 5. С. 64—77.
6. Чугунов І.Я. Бюджетні відносини в системі соціально-економічного розвитку країни. Вісник КНТЕУ. 2014. № 6. С. 25—28.
7. Фінанси України: інституційні перетворення та напрями розвитку; за ред. І.Я. Чугунова. К.: ДННУАФУ, 2009. 848 с.
8. Stiglitz J.E. (2013) Stable Growth in an Era of Crises; Learning from Economic Theory and History //Ekonomi-tek — International Economics Journalю — Vol. 2 (1). P. 1—39. [http://ekonomitek.org/pdffile/no4_07_joseph_e_stiglitz.pdf]
9. Fitoussi J.-P. and Stiglitz J.E.(2013) On the Measurement of Social Progress and Wellbeing: Some Further Thoughts // Global Policy. Vol. 4 (3). P. 290—293. [http://www.ofce.sciences-po.fr/pdf/dtravail/WP2011-19.pdf]

T. Krykun

PRIORITIES FOR BUDGET POLICY

Summary

The article describes the priorities of forming a budget policy focused on ensuring sustainable socio-economic development of society, taking into account the system of national values. At the present stage of social transformation in Ukraine, the priority directions of budgetary policy making should be determined on the basis of vital interests of society and the state, urgent and strategic tasks of socio-economic development, the need to realize the interests of the country in various sectors of the economy, national economic tasks, and the creation of proper and the well-being of citizens. The strategy of social development influences the directions of budget policy formation, which in turn influences the degree of redistribution of the domestic gross product. Budget policy is formed based on the realization of national economic goals and interests of the country. Achieving strategic goals of the socio — economic development of the country depends on the degree of consideration in the budgetary policy of the features of the institutional environment, the functioning of financial and economic relations, the dynamics of social development. It is substantiated that one of the instruments of state regulation of socio-economic development is perspective budgetary planning, which ensures the development of the main directions of formation and use of budgetary funds in the medium term. Prospective budgeting creates the conditions for solving important problems of state influence on economic development. The development and implementation of fiscal policy should be based on scientifically grounded provisions and the results of the conducted studies on budget relations, which will undoubtedly strengthen the balance of public finances and create the necessary conditions and to improve the level of control of the economic processes of the country. It is proved that effective budgetary policy can have a positive effect on the realization of social development goals. Today, in the context of the need to address urgent current needs, including increasing various forms of support for the needy population, increasing levels of social assistance, high unemployment and increasing external migration of population of all ages, there is a need to develop and introduce new budgetary policy bases.

Keywords: udget; budget expenditures; budget policy; prospective budget planning; social development.

References

1. Lysiak, L.V. (2015), Biudzhetna skladova realizatsiidominantnykh napriamiv suspil'noho rozvytku [Budgetcomponent of realization of dominant directions of socialdevelopment], DDFA, Dnipropetrovsk, Ukraine.
2. Chuhunov, I.Ya. Kanieva, T.V. and Pasichnyi, M.D. (2018), Biudzhetno-podatkova polityka u systemi rehuliuvannia ekonomiky [Fiscal policy in the system of regulation of the economy], Hlobus-Press, Kyiv, Ukraine.
3. B'iukenen, Dzh.M. (2004), Suspil'ni finansy isuspil'nyj vybir [Public finances and social choice], Vyd.Dim "KM Akademiia", Kyiv, Ukraine.
4. Lukianenko, I.H. (2014), Biudzhetno-podatkova polityka Ukrainy: novi vyklyky [The fiscal policy of Ukraine: new challenges], NaUKMA, Kyiv, Ukraine.
5. Chuhunov, I.Ya. (2014), "Long-term budgetary strategy in the system of economic cyclicality", Visnyk KNTEU, vol. 5, pp. 64—77.
6. Chuhunov, I.Ya. (2014), "Budgetary relations in the system of socio-economic development of the country", Visnyk KNTEU, vol. 6, pp. 25—28.
7. Chuhunov, I.Ya. Dyachenko, Ya.Ya. and Mishchenko, V.I. (2009), Finansy Ukrainy: instytutsiini peretvorennia ta napriamy rozvytku [Finance of Ukraine: Institutional transformations and directions of development], DNNUAFU, Kyiv, Ukraine.
8. Stiglitz, J.E. (2013), "Stable Growth in an Era of Crises; Learning from Economic Theory and History", Ekonomi-tek — International Economics Journal, vol. 2 (1), pp. 1—39, available at: http://ekonomitek.org/pdffile/no4_07_joseph_e_stiglitz.pdf (Accessed 10 Aug 2019).
9. Fitoussi, J.-P. and Stiglitz, J.E. (2013), "On the Measurement of Social Progress and Wellbeing: Some Further Thoughts", Global Policy, vol. 4 (3), pp. 290—293, available at: http://www.ofce.sciences-po.fr/pdf/dtravail/WP2011-19.pdf (Accessed 10 Aug 2019).

№ 16 2019, стор. 28 - 32

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-09-05

Кількість переглядів: 975

Відомості про авторів

Т. І. Крикун

к. е. н., заступник директора Науково-дослідного фінансового інституту, Київський національний торговельно-економічний університет, м. Київ

T. Krykun

PhD in Economics, Deputy Director of the Research Financial Institute,Kyiv National University of Trade and Economics, Kyiv

ORCID:

0000-0003-0355-5768

Як цитувати статтю

Крикун Т. І. Пріоритети формування бюджетної політики. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 16. С. 28–32. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.28

Krykun, T. (2019), “Priorities for budget policy”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 16, pp. 28–32. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.16.28

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.