DOI: 10.32702/2306-6814.2019.20.78
УДК: 368.029
В. І. Андрущенко
ВИЗНАЧЕННЯ ВЛАСНОГО УТРИМАННЯ КОМПАНІЇ В ПРОЦЕСІ ПЕРЕСТРАХОВОГО АНДЕРАЙТИНГУ: ДОСВІД ЗАРУБІЖНИХ СТРАХОВИКІВ ТА ЙОГО ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті розглянуто зарубіжний досвід проведення андерайтингу у факультативному перестрахуванні та визначення основних умов та параметрів перестрахового захисту страховими компаніями. Обгрунтовано і систематизовано методологічні та практичні засади андерайтингової діяльності у перестрахуванні. На основі зарубіжного досвіду страхових компаній досліджено особливості розрахунку власного утримання за договорами факультативного перестрахування та прийняття андерайтингового рішення (авторський підхід, що створено на підставі вивчення умов та положень факультативного перестрахування) щодо визначення кращої перестрахової програми або вибору оптимального перестраховика. Представлена авторська розробка може широко використовуватись вітчизняними страховими компаніями, зважаючи на її універсальність та застосування алгоритму розрахунків всіх оціночних показників, що притаманні сучасному практичному андерайтингу в Україні. Впровадження вказаних методологічних підходів щодо визначення власного утримання страховика дозволить покращити ефективність андерайтингу у факультативному перестрахуванні вітчизняних страхових компаній. Імплементація досвіду зарубіжних страховиків в удосконаленні процесу андерайтингу сприятиме уникненню або зменшенню ризиків у факультативному перестрахуванні та покращенню прогнозування його майбутніх результатів.
Ключові слова: андерайтинг; факультативне перестрахування; власне утримання; зарубіжний досвід; страховик; ефективність; ризик; перестрахова програма.
Література
1. Братюк В.П., Гвоздак Р.В. Інноваційні послуги на ринку перестрахування / В.П. Братюк, Р.В. Гвоздак //Агросвіт. — 2016. — № 21. — С. 31—35.
2. Казак А.Ю., Слепухина Ю.Э. Финансовые риски в страховом бизнесе: модели и методы оценки / А.Ю. Казак, Ю.Э. Слепухина // Известия Уральского государственного университета. — 2010. — № 2 (77). — С. 75—89.
3. Рейтинг страхових компаній — 2018: як ринок страховиків в Україні виходить із застою [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://mind.ua/publications/20186445-rejting-strahovih-kompanij-2018-yak-rinok-strahovikiv-v-ukrayini-vihodit-iz-zastoyu
4. AVIVA. O naszej firmie [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.aviva.pl/o-naszej-firmie/
5. Grupa Kapitalowa Powszechnego Zakladu Ubezpieczen SA (Grupa PZU) [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.pzu.pl/grupa-pzu/o-nas
V. Andrushchenko
DETERMINATION OF THE COMPANY'S OWN MAINTENANCE IN THE PROCESS OF REINSURANCE UNDERTAKING: EXPERIENCE OF FOREIGN INSURERS AND ITS IMPLEMENTATION IN UKRAINE
Summary
The article deals with foreign experience of underwriting in optional reinsurance and defining the basic conditions and parameters of reinsurance protection by insurance companies. Methodological and practical principles of underwriting reinsurance activities are substantiated and systematized. On the basis of foreign experience of insurance companies the peculiarities of calculating own retention under optional reinsurance contracts and making an underwriting decision (an author's approach created on the basis of studying the conditions and provisions of an optional reinsurance) to determine the best reinsurance program or choosing the optimum reinsurance have been investigated. Based on the Polish experience, a modified technique for determining its own content in the underwriting process, adjusted for a number of factors, is considered, which provides the most optimal forecast of the level of retention. It is established that the implementation of the modified approach is the key to the successful development of optional reinsurance. It is justified that for underwriting, in particular at the stage of calculating own deduction and premiums under optional reinsurance contracts, insurance companies may use the appropriate express model of factor analysis, which takes into account the impact of additional risks depending on the objects of reinsurance. It is proved that the difficulties in this case for the Ukrainian insurance companies arise in the case of the need to increase the amount of their own maintenance necessary to guarantee protection against future losses, since the client may apply to another insurance company, and the commercial opportunity will be lost. At the same time, it is proved that the competitive advantage of this model is the formation of a stable circle of regular customers interested in a reliable partnership. The presented author's development can be widely used by domestic insurance companies due to its versatility and the application of the algorithm of calculations of all valuation indicators that are inherent in modern practical underwriting in Ukraine. The implementation of these methodological approaches to determine the insurer's own retention will improve the effectiveness of underwriting in the optional reinsurance of domestic insurance companies. Implementing the experience of foreign insurers in improving the underwriting process will help to avoid or reduce risks in elective reinsurance and to improve the forecasting of its future results.
Keywords: underwriting; optional reinsurance; own retention; foreign experience; insurer; efficiency; risk; reinsurance program.
References
1. Bratiuk, V.P. and Hvozdak, R.V. (2016), "Innovative services in the reinsurance market", Agrosvit, vol. 21, pp. 31—35.
2. Kazak, A. Yu. Slepukhina, Yu. E. (2010), "Financial risks in the insurance business: models and assessment methods", Izvestiya Uralskogo gosudarstvennogo universiteta, vol. 2 (77), pp.75—89.
3. Mind (2019), "Rating of insurance companies - 2018: how the market of insurers in Ukraine goes out of stagnation", available at: https://mind.ua/publications/20186445-rejting-strahovih-kompanij-2018-yak-rinok-strahovikiv-v-ukrayini-vihodit-iz-zastoyu (Accessed 22 Oct 2019).
4. AVIVA (2019), "About our company", available at: https://www.aviva.pl/o-naszej-firmie/ (Accessed 22 Oct 2019).
5. PZU (2019), "PZU Group", available at: https://www.pzu.pl/grupa-pzu/o-nas (Accessed 22 Oct 2019).
№ 20 2019, стор. 78 - 82
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2019-10-31
Кількість переглядів: 855