EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ МІЖНАРОДНОЇ ОСВІТНЬОЇ ЕМІГРАЦІЇ З УКРАЇНИ
А. А. Олешко, О. В. Ровнягін

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2020.3.21

УДК: 314.743 (477)

А. А. Олешко, О. В. Ровнягін

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ МІЖНАРОДНОЇ ОСВІТНЬОЇ ЕМІГРАЦІЇ З УКРАЇНИ

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан еміграції молоді з України до країн Європейського Союзу та інших високорозвинених країн з метою отримання вищої освіти. Виявлено тенденції до суттєвого зростання кількості українських студентів, що навчаються за кордоном, та означено країни-реципієнти здобувачів вищої освіти з України. Ідентифіковано мотиви виїзду української молоді за кордон у розрізі основних країн-реципієнтів. До основних мотивів прийняття рішення про навчання за кордоном віднесено якість освіти, можливість безкоштовного навчання та отримання стипендій і грантів, легкість вступу, можливість отримання роботи, кращі економічні й соціальні умови проживання, територіальну, культурну та ментальну спорідненість тощо. Результати дослідження полягають у виявленні сучасних тенденцій масового виїзду української молоді за кордон та активації реальних ризиків їх неповернення в Україну після отримання вищої освіти.

Ключові слова: міжнародна освітня міграція; міжнародна освітня еміграція; відтік мозків; вища освіта; менеджмент освітньої міграції.

Література

1. Carneiro, P., Dearden, L. and Vignoles, A. (2010), The Economics of Vocational Education and Training, Elsevier, Oxford, England.
2. Брензович К.С., Немеш Є.П. Міжнародна студентська міграція та її вплив на соціально-економічний розвиток країн. Економіка та суспільство. 2017. № 10. С. 32—36.
3. Гнатюк Т.О. Освітня міграція з України: сучасні тенденції. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка і менеджмент. 2018. Вип. 33. С. 85—89.
4. Гринькевич О.С. Освітня міграція в Україні та світі: інституційне середовище та напрями державного регулювання. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України, 2013, Вип. 3 (101). С. 254—264.
5. Староста В. Деякі аспекти освітньої міграції в Україні. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2018. № 4 (63). С. 157—165.
6. Степуріна С.О., Дериховська В.І. Тенденції освітньої міграції та її вплив на інституційне середовище в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 17. С. 496—505.
7. Черба В.М., Тоболь Г.Д, Мушкатьорова Д.В. Причини освітньої міграції українських студентів за кордон. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 12. С. 68—72.
8. Duleep H., and Regets M. (1997), The decline in immigrant entry earnings: Less transferable skills or lower ability? The Quarterly Review of Economics and Finance, vol. 37, pp. 189—208.
9. Becker G. (1962), Investment in Human Beings, Journal of Political Economy, vol. 70, pp. 9—49.
10. Betts J. R. and Lofstrom M. (2000), The Educational Attainment of Immigrants: Trends and Implications, Issues in the Economics of Immigration, vol. 5, pp. 51—11.
11. Стадний Є. Українське студентство за кордоном: дані до 2017/18 навчального року, Київ, 2019. URL: https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainske-studentstvo-za-kordonom-dani-do-201718-navchalnoho-roku
12. Олешко А.А. Генезис антикризового регулювання економіки України. Ефективна економіка. 2012. № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1253
13. UNESCO. 2018. Global Education Monitoring Report 2019: Migration, Displacement and Education — Building Bridges, not Walls. Paris, UNESCO.
14. OECD (2019), Education at a Glance 2019: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/f8d7880d-en

А. Oleshko, A. Rovnyagin

MODERN TENDENCIES IN INTERNATIONAL EDUCATIONAL EMIGRATION FROM UKRAINE

Summary

A key tendency of modern migration processes is international educational migration, which is the population movement between countries in order to obtain qualitative (better) education of different qualification levels. Such migration contains both additional positive opportunities for society and danger of brain drain from the country of origin. The purpose of the article is to research current tendencies in international educational emigration from Ukraine. The methodological basis of the research were the theoretical and empirical studies results of domestic and foreign scientists. Statistical and comparative analysis methods have been used to analyze current trends in international education emigration. The article reviews the current state of emigration among young people from Ukraine to the countries of the European Union and other highly developed countries for the purpose of higher education. The tendencies towards a significant increase in the number of Ukrainian students studying abroad were defined and the recipient countries of higher education from Ukraine were established. The causes for the departure of Ukrainian youth abroad in the context of the main recipient countries have been identified. The main incentives behind the decision to study abroad are the quality of education, the opportunity to study free, receive scholarships and grants, the ease of entry, the opportunity to get a job, better economic and social living conditions, territorial, cultural and mental affinity, etc. Educational migration has been determined as one of the brain drain channels from Ukraine. Research results consist in discovering current tendencies of mass departure of Ukrainian youth abroad and activating the real risks of their non-return to Ukraine after receiving higher education. Therefore, the state migration policy should be directed towards creating suitable conditions for the realization of the professional competencies acquired abroad by young people in the Motherland, as well as improving the efficiency of education migration management between Ukraine and other world countries, considering demanded specialties, quality guidelines and quantitative restrictions.

Keywords: international education migration; international education emigration; brain drain; higher education; management of educational migration.

References

1. Carneiro, P. Dearden, L. and Vignoles, A. (2010), The Economics of Vocational Education and Training, Elsevier, Oxford, England.
2. Brenzovych, K.S. and Nemesh, Ye.P. (2017), "International student migration and its impact on the socio-economic development of countries", Ekonomika ta suspil'stvo, vol. 10, pp. 32—36.
3. Hnatiuk, T.O. (2018), "Educational migration from Ukraine: modern trends", Naukovyj visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Ekonomika i menedzhment, vol. 33, pp. 85—89.
4. Hryn'kevych, O. S. (2013), "Educational migration in Ukraine and in the world: institutional environment and directions of state regulation", Sotsial'no-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, vol. 3 (101), pp. 254—264.
5. Starosta, V. (2018), "Some aspects of educational migration in Ukraine", Naukovyj visnyk MNU imeni V. O. Sukhomlyns'koho. Pedahohichni nauky, vol. 4 (63), pp. 157—165.
6. Stepurina, S.O. and Derykhovs'ka, V.I. (2018), "Educational migration trends and their impact on the institutional environment in Ukraine", Ekonomika ta suspil'stvo, vol. 17, pp. 496—505.
7. Cherba, V. M. Tobol', H.D. and Mushkat'orova D.V. (2017), "The reasons of educational migrations of ukrainian students abroad", Investytsii: praktyka ta dosvid vol. 12, pp. 68—72.
8. Duleep, H., and Regets, M. (1997), "The decline in immigrant entry earnings: Less transferable skills or lower ability?", The Quarterly Review of Economics and Finance, vol. 37, pp. 189—208.
9. Becker, G. (1962), "Investment in Human Beings", Journal of Political Economy, vol. 70, pp. 9—49.
10. Betts J. R. and Lofstrom M. (2000), "The Educational Attainment of Immigrants: Trends and Implications", Issues in the Economics of Immigration, vol. 5, pp. 51—11.
11. Stadniy, Ye. (2019), "Ukrainian Student Abroad: Data for the 2017/18 Academic Year", available at: https://cedos.org.ua/uk/articles/ukrainske-studentstvo-za-kordonom-dani-do-201718-navchalnoho-roku (Accessed 02 February 2020).
12. Oleshko, A. A. (2012), "Genesis of the anti-crisis regulation of the Ukraine's economy", Efektyvna ekonomika, vol. 7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1253 (Accessed 02 February 2020).
13. UNESCO (2018), Global Education Monitoring Report 2019: Migration, Displacement and Education - Building Bridges, not Walls, UNESCO, Paris, France.
14. OECD (2019), "Education at a Glance 2019: OECD Indicators", OECD Publishing, Paris, available at: https://doi.org/10.1787/f8d7880d-en (Accessed 02 February 2020).

№ 3 2020, стор. 21 - 25

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2020-02-21

Кількість переглядів: 1074

Відомості про авторів

А. А. Олешко

д. е. н., професор, професор кафедри менеджменту, Київський національний університет технологій та дизайну

А. Oleshko

Doctor of Economic Sciences, Professor, Professor of Management Department, Kyiv National University of Technologies and Design

ORCID:

0000-0001-9328-7730


О. В. Ровнягін

фахівець проектного офісу, Київський національний університет технологій та дизайну

A. Rovnyagin

Project office specialist, Kyiv National University of Technologies and Design

ORCID:

0000-0002-0868-6794

Як цитувати статтю

Олешко А. А., Ровнягін О. В. Сучасні тенденції міжнародної освітньої еміграції з України. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 3. С. 21–25. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.3.21

Oleshko, А. and Rovnyagin, A. (2020), “Modern tendencies in international educational emigration from Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 3, pp. 21–25. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.3.21

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.