DOI: 10.32702/2306-6814.2020.13-14.50
УДК: 336.1
Л. М. Борисенко
ЗАРУБІЖНА ПРАКТИКА ДЕРЖАВНОГО ФІНАНСОВОГО КОНТРОЛЮ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті проаналізовано зарубіжну практику державного фінансового контролю розвинених країн. Автором розкрито особливості побудови системи державного фінансового контролю в зарубіжних країнах. Визначено спільні ознаками, притаманні більшості вищих зарубіжних органів фінансового контролю. Окреслено проблеми імплементації директиви INTOSAІ в Україні. Розглянуто принципи організації державного фінансового контролю, що висвітлено у Лімській декларації. Обгрунтовано напрями імплементації зарубіжного досвіду в системі здійснення державного фінансового контролю. Наголошено на необхідності посилення співпраці Рахункової палати з іншими державними інституціями та підвищення рівня публічності результатів її діяльності. Виявлено, що загалом, попри пробіли та недоліки, вітчизняна система державного фінансового контролю розвивається у напрямі, що відповідає міжнародній практиці.
Ключові слова: фінансовий контроль; державний фінансовий контроль; Рахункова палата України; вищі органи фінансового контролю; директива INTOSAI; Лімська декларація.
Література
1. Skoryk, M. and Bohdan, S. (2020), "Risk management tools in the system of public financial control", Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7932 (Accessed 08 Jul 2020).
2. Лімська декларація керівних принципів контролю: міжнародний документ від 01.01.1977. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/604_001 (дата звернення: 01.06.2020).
3. Zavalko N.A., Panina O.V., Kovalev V.A., Zhakevich A.G., Lebedev K.A. Improving financial control over the government system. Espacios. 2017. № 38 (29).
4. Aliyev M.K., Akimova B.Z., Altynbekov M.A., Tussibayeva G.S., Yussupov U.B., Sagindykova G.M., Tokbergenov A.A. Some issues of state audit and ways to address them. International Journal of Economic Research. 2017. № 14 (10). Р. 183—189.
5. Романів Є.М., Гончарук С.М., Приймак С.В., Даниляк Л.Я. Розвиток державного фінансового контролю в Україні: монографія. Львів. Простір М. 2015. 174 с.
6. Симоненко В.К. Основи єдиної системи державного фінансового контролю в Україні: макроекономічний аспект: монографія. Київ. Знання України. 2006. 280 с.
7. Іванова А.І. Адаптація зарубіжного досвіду з формування ефективної системи державного фінансового контролю. Облік і фінанси. № 3 (77). 2017. URL: file:///C:/Users/Marusya/Downloads/Oif_apk_2017_3_12.pdf (дата звернення: 08.07.2020).
8. Ярошенко С.П. Теоретичні і методологічні основи контролю: монографія. Суми: ВТД "Університетська книга", 2007. 251 с.
9. Тимохін М.О. Роль європейських ідей у реформуванні ДФК в Україні. Фінансовий контроль, 2010. C. 39—41.
10. Resolution adopted by the General Assembly on 19 December 2014 № 69/228. Promoting and fostering the efficiency, accountability, effectiveness and transparency of public administration by strengthening supreme audit institutions. URL: http: // www.un.org/es/comun/ docs/index.asp?symbol=A/RES/69/228&referer=/ spanish/&Lang=E. (дата звернення: 08.07.2020).
L. Borysenko
FOREIGN PRACTICE OF STATE FINANCIAL CONTROL AND POSSIBILITIES OF ITS IMPLEMENTATION IN UKRAINE
Summary
The article analyzes the foreign practice of public financial control of developed countries. The author revealed the features the article is to study the foreign experience of organization and functioning of the system of state financial control and to analyze the possibilities of its implementation in Ukraine. The features of construction of the system of state financial control in foreign countries are revealed. The common features, inherent in most of the highest foreign financial control bodies, are determined. The problems of implementation of the INTOSAI directive in Ukraine are outlined. The principles of organization of state financial control are considered, which are covered in the Lima Declaration. These include such universal principles as independence and objectivity, competence and transparency. The primary directions of implementation of foreign experience in the system of implementation of state financial control are substantiated. The necessity of strengthening the cooperation of the Accounting Chamber with other state institutions and increase of publicity of the results of its activity is emphasized. It was revealed that, in general, despite the gaps and shortcomings, the domestic system of state financial control is developing in a direction that is in line with international practice.
The existing two important bodies that carry out the following financial control are considered in detail: the Accounting Chamber of Ukraine and the State Audit Office of Ukraine as a whole characterize the accepted world practice. At the same time, the Accounting Chamber of Ukraine constantly raises the issue of transferring all further state financial control to the parliamentary body, ie leaving it only internal control to the executive body — the State Audit Office of Ukraine, although it means "internal".
It is proved that the improved system of state financial control will help neutralize potential threats to Ukraine's security and improve financial and budgetary discipline through the formation of an effective system of responsibility in the financial sphere, restoring the coordinating role of the state in financial control.
Keywords: financial control; public financial control; Accounting Chamber of Ukraine; supreme bodies of financial control; INTOSAI directive; Lima Declaration.
References
1. Skoryk, M. and Bohdan, S. (2020), "Risk management tools in the system of public financial control", Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7932 (Accessed 08 Jul 2020).
2. INTOSAI (1977), "Lima Declaration of Control Guidelines: International document", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/604_001 (Accessed 08 July 2020).
3. Zavalko, N.A. Panina, O.V. Kovalev, V.A. Zhakevich, A.G. and Lebedev, K.A. (2017), "Improving financial control over the government system. Espacios", vol. 38 (29).
4. Aliyev, M.K. Akimova, B.Z. Altynbekov, M.A. Tussibayeva, G.S. Yussupov, U.B. Sagindykova, G.M. and Tokbergenov, A.A. (2017), "Some issues of state audit and ways to address them", International Journal of Economic Research, vol. 14 (10), pp. 183—189.
5. Romaniv, Ye.M. Honcharuk, S.M. Pryjmak, S.V. and Danyliak, L.Ya. (2015), Rozvytok derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [Development of public financial control in Ukraine], Prostir M, Lviv, Ukraine.
6. Symonenko, V.K. (2006), Osnovy iedynoi systemy derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini: makroekonomichnyj aspekt [Fundamentals of a unified system of public financial control in Ukraine: macroeconomic aspect], Znannia Ukrainy, Kyiv, Ukraine.
7. Ivanova, A.I. (2017), "Adaptation of foreign experience in the formation of an effective system of public financial control", Oblik i finansy, vol. 3 (77), available at: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Oif_apk_2017_3_12.pdf (Accessed 08 July 2020).
8. Yaroshenko, S.P. (2007), Teoretychni i metodolohichni osnovy kontroliu [Theoretical and methodological foundations of control], VTD "Universytets'ka knyha", Sumy, Ukraine.
9. Tymokhin, M.O. (2010), "The role of European ideas in reforming the DFC in Ukraine", Finansovyj kontrol', pp. 39—41.
10. UN (2014), "Resolution adopted by the General Assembly on 19 December 2014 № 69/228. Promoting and fostering the efficiency, accountability, effectiveness and transparency of public administration by strengthening supreme audit institutions", available at: http://www.un.org/es/comun/docs/index.asp?symbol=A/RES/69/228&referer=/spanish/&Lang=E (Accessed 08 July 2020).
№ 13-14 2020, стор. 50 - 54
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2020-08-18
Кількість переглядів: 1704