EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

КОМУНІКАЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТА АДМІНІСТРУВАННІ: ЗАРУБІЖНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД
С. А. Чукут, В. О. Яценко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.72

УДК: 35.075:004

С. А. Чукут, В. О. Яценко

КОМУНІКАЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ В ПУБЛІЧНОМУ УПРАВЛІННІ ТА АДМІНІСТРУВАННІ: ЗАРУБІЖНИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД

Анотація

Статтю присвячено дослідженню комунікаційних стратегій в публічному управлінні та пошуку шляхів удосконалення процесів їх реалізації. Розкрито поняття комунікації, комунікаційних стратегій та комунікативної політики. Досліджено феномен комунікаційних стратегій, їх сутність, ознаки та принципи, які складають теоретико-методологічну основу. Відзначено, що комунікаційні стратегії є надзвичайно важливими для органів та організацій, які є суб'єктами публічного управління. Саме вони допомагають визначитися з напрямом діяльності та трансформувати свою основну ідею у ключові повідомлення для кожної аудиторії. Проаналізовані кращі практики формування та реалізації комунікаційних стратегій країн Європи, Північної Америки та Азії. У розвинутих країнах, налагодження та розвиток зв'язків з громадськістю стоїть у пріоритеті, тому що головним завданням держави є задоволення потреб громадян. Ефективна комунікація можлива лише у тому випадку, коли чітко визначені ролі кожної сторони, тому основою для створення чіткого та стабільного діалогу є розробка комунікаційної стратегії. У статті розглянуто досвід Іспанії, а саме проєкт Consul у місті Мадрид, який став проривом у системі механізмів громадянської участі та довів, що брати активну участь у формуванні та прийнятті управлінських рішень можна знаходячись у будь-якій точці світу. Досвід Північної Америки представлено успішною реалізацією комунікаційної стратегії Канади, що концентрує увагу на взаємодії з громадянами. Аналіз кращих практик Азії був здійснений на прикладі комунікаційної стратегії Бангладешу, яку можна назвати зразковою. Попри те, що реалізація відбувається на місцевому рівні, вона містить всі необхідні пункти, які повинні бути в комунікаційній стратегії. Починаючи від правильно сформованої цілі до особливого підходу до кожної цільової аудиторії.
Також у статті здійснено аналіз українського досвіду реалізації комунікативної політики, а також взаємодію суб'єктів публічного управління з громадянами та іншими зацікавленими сторонами. Розглянуто досвід формування та реалізації комунікаційних стратегій, як на державному, так і на місцевому рівні на прикладі Верховної Ради та Мереф'янської міської ради.

Ключові слова: комунікації; комунікаційна стратегія; стратегічні комунікації; суб'єкти публічного управління; громадськість; публічне управління; зарубіжний досвід; зацікавлені сторони; ефективна взаємодія; комунікативна політика.

Література

1. Betteke Van Ruler. Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests. International Journal of Strategic Communication. 2018. Vol. 12. URL: https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1452240
2. Овсянікова О. Комунікаційна стратегія судової влади: поняття, цілі, основні напрями реалізації. Вісник Запорізького національного університету. 2015. № 1. С. 23—29.
3. Kjerstin Thorson. Strategic Communication. Oxford Bibliographies. 2018. URL: https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo9780199756841/obo-9780199756841-0007.xml#obo-9780199756841-0007-bibItem0002
4. Побережна М.П. Комунікаційні стратегії забезпечення стратегічного розвитку підприємств хлібопекарської галузі: автореф. дис. канд. економ. наук. Київ, 2014. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/bitstream/123456789/19033/1/Poberezhna%20aref%202003.pdf
5. Наукові підходи до визначення сутності поняття комунікаційної стратегії та її основних форм. Науковий блог Національний університет "Острозька академія". 2018. URL: https://naub.oa.edu.ua/2018/наукові-підходи-до-визначення-сутнос/
6. Асташина О.В. Коммуникативные стратегии в организации. Вестник науки и образования Северо-Запада России. 2015. № 4. С.151—156.
7. Murphy D.M. Strategic Communication Talking the Talk: Why Warfighters Don't Understand Information Operations. U.S. Army War College, 2019. 409 p.
8. Маслова О.Г. Роль коммуникативной культуры в профессиональной деятельности государственных служащих. Научный вестник Ярославского педагогического ун-та. 2010. № 1. С. 77—85.
9. Комунікаційна стратегія ДПС: поняття, цілі та основні напрями реалізації. НДІ фіскальної політики (Наук. дослід. інст. фіскальної політики). URL: https://www.ndifp.com/1081/#:~:text=Відповідно%2C%20комунікаційна%20стратегія%20-%20це%20системна,досягати%20організаційних%20цілей%20%5B2%5D
10. Josе Marіa Becerra Gonzаlez. The Consul project for citizen participation. URL: https://www.slideshare.net/mysociety/the-consul-project-for-citizen-participation-jos-mara-becerra-gonzlez-consul-project-at-madrid-city-council
11. Consul Open Participation, Open Software for Citizen Participation (2015). URL: http://consulproject.org/docs/consul_executive_dossier_en.pdf
12. Consul ProjectTest. URL: https://oecd-opsi.org/innovations/consul-project/
13. Patricia E., Syed A.R. Communication Policy in Developed Countries. URL: https://books.google.com.ua/books?id=1rrMCgAAQBAJ&pg=PT89&lpg=PT89&dq=Communication+policy+of+the+Government+of+Canada&source=bl&ots=sbthun3feY&sig=ACfU3U2cJg-xW3__1B0Ct4vH7T_XBQMVqg&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwj6ivr2_8bpAhWDHHcKHa04D-A4ChDoATABegQICRAB#v=onepage&q=Communication%20policy%20of%20the%20Government%20of%20Canada&f=false
14. Communications Policy of the Government of Canada. URL: http://caid.ca/ComPolFedGov2006.pdf
15. Government of Canada. Policy on Communications and Federal Identity. URL: https://www.tbs-sct.gc.ca/pol/doc-eng.aspx?id=30683
16. IUCN Bangladesh Communications Strategy: Improving Natural Resource Governance for Rural Poverty Reduction. URL: https://www.iucn.org/sites/dev/files/import/downloads/communication_strategy.pdf
17. Комунікаційна стратегія Верховної Ради України на 2017—2021 роки. URL: https://iportal.rada.gov.ua/uploads/documents/44841.pdf
18. Комунікаційна стратегія Мереф'янської міської ради та її Виконавчого комітету на 2020—2022 роки. URL: https://drive.google.com/file/d/1nw2p1CpvcZclpJQhyassynIYVYiT83za/view

S. Chukut, V. Yatsenko

COMMUNICATION STRATEGIES IN PUBLIC MANAGEMENT AND ADMINISTRATION: FOREIGN AND UKRAINIAN EXPERIENCE

Summary

The article is devoted to the study of communication strategies in public administration and finding ways to improve the processes of their implementation. The concepts of communication, communication strategies and communication policy are revealed. The phenomenon of communication strategies, their essence, features and principles that form the theoretical and methodological basis are studied. It is noted that communication strategies are extremely important for bodies and organizations that are subjects of public administration. They help to determine the direction of activity and transform their main idea into key messages for each audience. The best practices of formation and implementation of communication strategies of Europe, North America and Asia are analyzed. In developed countries, the establishment and development of public relations is a priority, because the main task of the state is to meet the needs of citizens. Effective communication is possible only if the roles of each party are clearly defined, so the basis for creating a clear and stable dialogue is the development of a communication strategy. The article examines the experience of Spain, namely the Consul project in Madrid, which was a breakthrough in the system of mechanisms of civic participation and proved that to participate actively in the formation and management decisions can be anywhere in the world. The experience of North America is represented by the successful implementation of Canada's communication strategy, which focuses on interaction with citizens. The analysis of Asian best practices was carried out on the example of Bangladesh's communication strategy, which can be called exemplary. Although the implementation takes place at the local level, it contains all the necessary points that should be in the communication strategy. From a well-formed goal to a special approach to each target audience.
The article also analyzes the Ukrainian experience in implementing communication policy, as well as the interaction of public administration entities with citizens and other stakeholders. The experience of formation and implementation of communication strategies, both at the state and local level, is considered on the example of the Verkhovna Rada and Merefa City Council.

Keywords: communications; communication strategy; strategic communications; public administration entities; public; public administration; foreign experience; stakeholders; effective interaction; communication policy.

References

1. Betteke, R. (2018), "Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests", International Journal of Strategic Communication, [Online], vol. 12. https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1452240
2. Ovsianikova, O. (2015), "Communication strategy of the judiciary: concepts, goals, main directions of implementation", Visnyk Zaporiz'koho natsional'noho universytetu, vol. 1, pp. 23—29.
3. Thorson, K. (2018), Strategic Communication, Oxford Bibliographies, London, UK, available at: https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo9780199756841/obo-9780199756841-0007.xml#obo-9780199756841-0007-bibItem0002 (Accessed 05 June 2021).
4. Poberezhna, M.P. (2019), "Communication strategies to ensure the strategic development of bakery enterprises", Ph.D. Thesis, Global economy, National University of Food Technologies, Kyiv, Ukraine, available at: http://dspace.nuft.edu.ua/bitstream/123456789/19033/1/Poberezhna%20aref%202003.pdf (Accessed 05 June 2021).
5. Scientific blog National University "Ostroh Academy" (2018), "Scientific approaches to defining the essence of the concept of communication strategy and its main forms", available at: https://naub.oa.edu.ua/2018/scientific-approaches-to-determining-the— essence/ (Accessed 05 June 2021).
6. Astashina, O.V. (2015), "Communication strategies in the organization", Vestnik nauki i obrazovanija Severo-Zapada Rossii, vol. 4, pp. 151—156.
7. Murphy, D. (2019), Strategic Communication Talking the Talk: Why Warfighters Don't Understand Information Operations, U.S. Army War College, Pennsylvania, USA.
8. Maslova, O.G. (2010), "The role of communicative culture in the professional activities of civil servants", Nauchnyj vestnik Jaroslavskogo pedagogicheskogo un-ta, vol. 1, pp. 77—85.
9. SRI fiscal policy (2014), "Communication strategy of the State Tax Service: concepts, goals and main directions of implementation", available at: https://www.ndifp.com/1081/#:~:text=Vidpovidno%2C%20komunikatsijna%20stratehiia%20-%20tse%20systemna,dosiahaty%20orhanizatsijnykh%20tsilej%20%5B2%5D (Accessed 05 June 2021).
10. Gonzаlez, J.M. (2018), "The Consul project for citizen participation", mySociety's TICTeC Local conference, Madrid, Spain, available at: https://www.slideshare.net/mysociety/the-consul-project-for-citizen-participation-jos-mara-becerra-gonzlez-consul-project-at-madrid-city-council (Accessed 05 June 2021).
11. The official site of Consul Open Participation (2015), "Open Software for Citizen Participation", available at: http://consulproject.org/docs/consul_executive_dossier_en.pdf (Accessed 05 June 2021).
12. OPSI (2015), "Consul ProjectTest", available at: https://oecd-opsi.org/innovations/consul-project/ (Accessed 05 June 2021).
13. Patricia, E. and Syed, A. (2004), Communication Policy in Developed Countries, Routledge, London, UK, available at: https://books.google.com.ua/books?id=1rrMCgAAQBAJ&pg=PT89&lpg=PT89&dq=Communication+policy+of+the+Government+of+Canada&source=bl&ots=sbthun3feY&sig=ACfU3U2cJg-xW3__1B0Ct4vH7T_XBQMVqg&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwj6ivr2_8bpAhWDHHcKHa04D-A4ChDoATABegQICRAB#v=onepage&q=Communication%20policy%20of%20the%20Government%20of%20Canada&f=false (Accessed 05 June 2021).
14. CAID (2006), "Communications Policy of the Government of Canada", available at: http://caid.ca/ComPolFedGov2006.pdf (Accessed 05 June 2021).
15. Government of Canada (2019), "Policy on Communications and Federal Identity", available at: https://www.tbs-sct.gc.ca/pol/doc-eng.aspx?id=30683
16. IUCN (2012), "Bangladesh Communications Strategy: Improving Natural Resource Governance for Rural Poverty Reduction", available at: https://www.iucn.org/sites/dev/files/import/downloads/communication_strategy.pdf (Accessed 05 June 2021).
17. Verkhovna Rada (2017), "Communication strategy of the Verkhovna Rada of Ukraine for 2017—2021", available at: https://iportal.rada.gov.ua/uploads/documents/44841.pdf (Accessed 05 June 2021).
18. The official site of Merefa community (2020), "Communication strategy of Merefa City Council and its Executive Committee for 2020-2022", available at: https://drive.google.com/file/d/1nw2p1CpvcZclpJQhyassynIYVYiT83za/view (Accessed 05 June 2021).

№ 12 2021, стор. 72 - 79

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2021-07-06

Кількість переглядів: 1161

Відомості про авторів

С. А. Чукут

д. держ. упр., професор, професор кафедри теорії та практики управління,Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", м. Київ

S. Chukut

Doctor of Sciences in Public Administration, Professor, Professor of the Department of Theory and Practice of Management, National technical university of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic institute"

ORCID:

0000-0001-9829-0218


В. О. Яценко

студентка факультету соціології і права, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського", м. Київ

V. Yatsenko

student of the Department of Sociology and Law, National technical university of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic institute"

ORCID:

0000-0002-0445-8540

Як цитувати статтю

Чукут С. А., Яценко В. О. Комунікаційні стратегії в публічному управлінні та адмініструванні: зарубіжний та український досвід. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 12. С. 72–79. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.72

Chukut, S. and Yatsenko, V. (2021), “Communication strategies in public management and administration: foreign and ukrainian experience”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 12, pp. 72–79. DOI: 10.32702/2306-6814.2021.12.72

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.