EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСНОВИ МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ У ЛІКАРНЯХ
Н. В. Харченко, О. В. Харченко, А. В. Костріков

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.5

УДК: 614.21:005:339.138

Н. В. Харченко, О. В. Харченко, А. В. Костріков

ОСНОВИ МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ У ЛІКАРНЯХ

Анотація

Висвітлено суть медичного маркетингу і лікарняного маркетингу. Розглянуті функції лікарняного маркетингу. Доведено важливість маркетингу в галузі охорони здоров'я. Стверджується, що найефективніший маркетинг у охороні здоров'я орієнтований на пацієнта. Показані п'ять основних видів діяльності, які можуть сприяти іміджу лікарні (волонтерська медична діяльність, лінія повідомлень про скарги пацієнтів, дошка оголошень, освітні заходи та семінари). Обгрунтовані переваги медичного маркетингу. Обговорені чинники, що впливають на вибір лікарень споживачами. Основний принцип маркетингу відносин полягає у розвитку тривалих та безперервних відносин за допомогою низки пов'язаних продуктів та послуг. Маркетингове просування та маркетинг відносин є дуже важливими методами підвищення конкурентоспроможності лікарень. Просування лікарняного маркетингу є важливим мостом, який допомагає лікарні спілкуватися із зовнішнім світом. Показаний зарубіжний досвід у вигляді перевірених порад з маркетингу у сфері охорони здоров'я, життєвий цикл клієнта для лікарень та галузі охорони здоров'я.

Ключові слова: медичний маркетинг; лікарнятий маркетинг; пацієнт; медична послуга; маркетингове просування.

Література

1. Justin Knott Healthcare Marketing in 2021: Strategies & Tips to Grow Practices. Justin Knott CEO — Intrepy Healthcare Marketing. — Режим доступу: https://intrepy.com/importance-healthcare-marketing
2. Ravi Singh Hospital marketing management basics Ravi Singh Режим доступу: https://www.linkedin.com/pulse/hospital-marketing-management-basics-ravi-singh

N. Kharchenko, A. Kharchenko, A. Kostrikov

FUNDAMENTALS OF HOSPITAL MARKETING MANAGEMENT

Summary

The essence of medical marketing and hospital marketing is highlighted. The functions of hospital marketing are considered. First, from a hospital perspective, by analyzing the target market, hospitals can understand the future needs of consumers and establish a good management strategy to increase profitability. Secondly, from the consumer's point of view, they provide easily accessible and vital information to consumers. Third, from a social point of view, consumers receive quality but affordable medical services. The importance of healthcare marketing has been proven. It is argued that the most effective marketing in healthcare is patient-centered. The five main activities that can contribute to the image of the hospital are shown (volunteer medical activities, patient complaint line, bulletin board, educational events and seminars). Substantiated advantages of medical marketing. Factors influencing the choice of hospitals by consumers are discussed. The basic principle of relationship marketing is to develop long-term and continuous relationships through a range of related products and services. Marketing promotion and relationship marketing are very important methods of increasing the competitiveness of hospitals. Marketing promotion and relationship marketing are very important methods of increasing the competitiveness of hospitals. This can not only create the image of the hospital, increase consumer awareness and understanding of medical services, increase customer satisfaction and loyalty, but can also create new customers and make more profit. Promoting hospital marketing is an important bridge that helps hospitals communicate with the outside world. Ways or skills of marketing promotion of hospitals, popular as marketing promotion of hospitals: Direction of friends and relatives; Hospital news on television; Hospital news in newspapers; Hospital news in magazines; Hospital news presented in DVD format; Medical certificates or medical journals; Offer treatment at a discount clinic; Providing education in the field of public health and hygiene; Advertising brochures; Website promotion. Overseas experience is presented in the form of proven marketing advice in the field of health care, the life cycle of the client for hospitals and health care.

Keywords: medical marketing; hospital marketing; patient; medical service; marketing promotion.

References

1. Justin Knott, J. (2022), "Healthcare Marketing in 2021: Strategies & Tips to Grow Practices", CEO - Intrepy Healthcare Marketing, available at: https://intrepy.com/importance-healthcare-marketing https://www.linkedin.com/pulse/hospital-marketing-management-basics-ravi-singh (Accessed 10 April 2022).
2. Singh, R. (2015), "Hospital marketing management basics", available at: (Accessed 10 April 2022).

№ 7-8 2022, стор. 5 - 9

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2022-04-30

Кількість переглядів: 92

Відомості про авторів

Н. В. Харченко

д. е. н., доцент, Полтавський державний медичний університет

N. Kharchenko

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Poltava State Medical University

ORCID:

0000-0001-8668-1596


О. В. Харченко

д. мед. н., професор, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленко

A. Kharchenko

Doctor of Medical Sciences, Professor, Poltava National Pedagogical University named after VG Korolenko

ORCID:

0000-0002-7822-9476


А. В. Костріков

к. мед. н., доцент, Полтавський державний медичний університет

A. Kostrikov

PhD in Medical Sciences, Associate Professor, Poltava State Medical University

ORCID:

0000-0003-3045-5439

Як цитувати статтю

Харченко Н. В., Харченко О. В., Костріков А. В. Основи маркетингового управління у лікарнях. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 7-8. С. 5–9. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.5

Kharchenko, N., Kharchenko, A. and Kostrikov, A. (2022), “Fundamentals of hospital marketing management”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 7-8, pp. 5–9. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.5

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.