
ВПЛИВ ОСВІТНЬОГО ТУРИЗМУ НА РІВЕНЬ ГЛОБАЛЬНОГО ІНДЕКСУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
В. В. Джинджоян
DOI: 10.32702/2306-6814.2022.5-6.12
УДК: 338.48
В. В. Джинджоян
ВПЛИВ ОСВІТНЬОГО ТУРИЗМУ НА РІВЕНЬ ГЛОБАЛЬНОГО ІНДЕКСУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ
Анотація
В статті досліджено чинники розвитку країн, які знаходяться в прямій залежності від вдосконалення національної системи вищої освіти, що лежать в основі якісного зростання та мають вплив на рівень глобального індексу конкурентоспроможності країн. Виявлено вплив показників освітнього туризму та розвитку галузі освіти на рівень глобального індексу конкурентоспроможності для країн, відносно яких проведено дослідження. На основі глобального звіту про конкурентоспроможність складено загальний рейтинг конкурентоспроможності країн. Погіршення рейтингових позицій Німеччині пов'язано зі зменшенням фінансування на міжнародні освітні програми. Завдяки перерозподілу коштів з бюджету Європейського Союзу місце Польщі в загальному рейтингу покращилось. Проаналізовано динаміку індикаторів розвитку вищої освіти та навчання глобального індексу конкурентоспроможності. Виявлено, що зниження рейтингу індикаторів розвитку галузі освіти України зумовлено погіршенням рівня охоплення вищою освітою, а також доступу до мережі Інтернет в середніх навчальних закладах. Доведено, що найбільше українських студентів отримують освіту у Польщі, а загальна кількість українських студентів у Польщі за останні 10 років зросла у 11 разів. Це зумовлено наступними чинниками: ефективна маркетингова кампанія освіти у Польщі; складна ситуація в Україні; спільні кордони; стимулювання польськими ВНЗ припливу іноземних студентів.
Ключові слова: індекс конкурентоспроможності; індикатори розвитку; індустрія туризму; інтелектуальний потенціал; освітній туризм.
Література
1. Бузько І.Р., Бабаєвська В.Л. Розвиток ринку освітніх послуг в Україні в умовах глобалізації освітнього простору. Наукові праці ДонНТУ. Серія: економічна. 2020. №84. С. 108—114.
2. Джинджоян В.В. Базисні детермінанти розвитку туристичних підприємств на основі їх соціальної діяльності: монографія. Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2020. 248 с.
3. Джинджоян В.В. Детермінанти функціонування туристичних підприємств на основі розвитку їх соціальної діяльності: монографія. Рівне: Волинськи обереги, 2020. — 264 с.
4. Джинджоян В.В. Реалізація туристичних програм в сфері освіти, медицини, природо охорони. Економіка і держава. 2020. №1. С. 50—53.
5. Нaзирoв К.З. Сучaснi фaктoри кoнкурeнтoспрoмoжнoстi нaцioнaльнoї економіки. Вiсник Нaцioнaльнoгo унiвeрситeту Юридичнa aкaдeмiя України ім. Ярoслaвa Мудрoгo. Сeрія: Eкoнoмiчнa тeoрiя тa прaвo. 2020. № 3. С. 159—171.
6. Прокопенко І.Ф., Мельникова О.В. Вища освіта як чинник економічного зростання України: сучасний стан та перспективи розвитку. Збірник наукових праць ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Серія "Економіка". 2020. № 17. С. 5—14.
7. Рeутoв В.Є. Мiжнaрoднa кoнкурeнтoспрoмoжнiсть рeгioну: сутнiсть, мeтoди оцінювання. Eкoнoмiкa тa дeржaвa. 2018. № 4. С. 52—54.
8. Слободян О., Стадний Є. Українські студенти за кордоном: скільки та чому. URL: https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-tachomu#description. (дата звернення: 21.09.2021)
9. Торяник В.М., Джинджоян В.В., Піхун Н.А. Реклама та PR у сфері туризму: підручник Д.: ДГУ, 2018. 320 с.
10. Arici H., Erturk M. and Orcan O. (2014), "A Study on Educational Tourism: Impacts of Foreign Students on The Perception of Local Turkish Students: Evidence From Northern Cyprus", Journal of Gastronomy and Studies, vol. 2 (1), pp. 3—12.
11. Babolian H. (2016), "Residents' perception of educational tourism in Jakarta", Indonesia. Journal of Environmental Management and Tourism, vol. 7 (02 (14)), pp. 295—305.
12. Bhuiyan M., Islam R., Siwar C. and Ismail S. (2010), "Educational tourism and forest conservation: Diversification for child education", Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol 7, рр. 19—23.
13. Donaldson R. and Gatsinzi J. (2019), "Foreign students as tourists: Educational tourism, a market segment with potential", Africa insight, vol. 35 (3), pp. 19—24.
14. Schwab K. (2019), "The microeconomic foundations of prosperity: findings from the business competitiveness index. Insight Report, The Global Competitiveness Report 2019", World Economic Forum, Geneva, Switzerland.
15. Snyder T., de Brey C. and Dillow S. (2020), "Digest of Education Statistics 2020, NCES 2017-094", National Center for Education Statistics, Washington, DC, USA.
16. World Ecuonomic Forum, Annual Report 2020—2021, URL: https://www3.weforum.org/docs (дата звернення: 17.11.2021).
17. World Bank Open Data, "Education Statistics", URL: https://databank.worldbank.org/source/education-statistics-%5e-all-indicators (дата звернення: 05.01.2022).
18. World Tourism Organization, International Tourism Highlights, 2020 Edition, URL: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422456 (дата звернення: 05.03.2021).
V. Dzhyndzhoian
THE IMPACT OF EDUCATIONAL TOURISM ON THE LEVEL OF THE GLOBAL COMPETITIVENESS INDEX
Summary
The article examines the factors of development of countries that are directly dependent on the improvement of the national higher education system, which are the basis of qualitative growth and have an impact on the level of the global competitiveness index. The influence of indicators of educational tourism and education development on the level of the global competitiveness index for the countries surveyed is revealed. Based on the Global Competitiveness Report, an overall country competitiveness rating has been compiled. The deterioration of Germany's rating positions is due to a decrease in funding for international educational programs. Due to the redistribution of funds from the European Union budget, Poland's place in the overall ranking has improved. During the analyzed period, Ukraine's place in the group of indicators "Higher Education and Training" has improved, but in comparison with Poland and Germany, Ukraine's rating remains extremely low. The dynamics of indicators of development of higher education and training of the Global Competitiveness Index is analyzed. For European countries such as Poland and Germany, there is a gradual shift in the priorities of local accessibility of specialized training services towards the level of staff training. Moreover, in recent years the following criteria have become the most important for Poland: the quality of mathematics and science education, the quality of management schools and the level of Internet access in schools. In contrast to European countries, Ukraine is reducing the level of staff training and the quality of management schools. It was revealed that the decrease in the rating of indicators of development of the education sector of Ukraine is due to the deterioration of the level of coverage of higher education, as well as access to the Internet in secondary schools. It is proved that most Ukrainian students study in Poland, and the total number of Ukrainian students in Poland has increased 11 times over the last 10 years. This is due to the following factors: an effective marketing campaign for education in Poland; difficult situation in Ukraine; common borders; stimulating the influx of foreign students by Polish universities.
Keywords: competitiveness index; development indicators; tourism industry; intellectual potential; educational tourism.
References
1. Buz'ko, I. and Babaievs'ka, V. (2020), "Development of the market of educational services in Ukraine in the conditions of globalization of educational space", Naukovi pratsi DonNTU. Seriia: ekonomichna, vol. 84, pp. 108—114.
2. Dzhyndzhoian, V. (2020), Bazysni determinanty rozvytku turystychnykh pidpryiemstv na osnovi ikh sotsial'noi diial'nosti [Basic determinants of development of tourist enterprises on the basis of their social activity], Classical Private University, Zaporizhzhia, Ukraine.
3. Dzhyndzhoian, V. (2020), Determinanty funktsionuvannia turystychnykh pidpryiemstv na osnovi rozvytku ikh sotsial'noi diial'nosti [Determinants of the functioning of tourism enterprises based on the development of their social activities], Volyn. Charms, Rivne, Ukraine.
4. Dzhyndzhoian, V. (2020), "Implementation of tourism programs in the field of education, medicine, nature protection", Ekonomika ta derzhava, vol 1, pp. 50—53.
5. Nazyrov, K. (2020), "Modern factors of competitiveness of the national economy", Visnyk Natsional'noho universytetu Yurydychna akademiia Ukrainy im. Yaroslava Mudroho. Seriia: Ekonomichna teoriia ta pravo, vol. 3, pp. 159—171.
6. Prokopenko, I. and Mel'nykova, O. (2020), "Higher education as a factor of economic growth of Ukraine: current state and prospects of development", Zbirnyk naukovykh prats' KhNPU im. H.S. Skovorody. Seriia: Ekonomika, vol. 17, pp. 5—14.
7. Reutov, V. (2018), "International competitiveness of the region: essence, evaluation methods", Ekonomika ta derzhava, vol. 4, pp. 52—54.
8. Slobodyan, O. and Stadny, E. "Ukrainian students abroad: how many and why", available at: https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-tachomu#description. (Accessed 21 Sep 2021).
9. Toryanik, V. Dzhyndzhoian, V. And Pihun, N. (2018), Reklama ta PR u sferi turyzmu [Advertising and PR in the field of tourism], Dnipro University of the Humanities, Dnipro, Ukraine.
10. Arici, H. Erturk, M. and Orcan, O. (2014), "A Study on Educational Tourism: Impacts of Foreign Students on The Perception of Local Turkish Students: Evidence From Northern Cyprus", Journal of Gastronomy and Studies, vol. 2 (1), pp. 3—12.
11. Babolian, H. (2016), "Residents' perception of educational tourism in Jakarta", Indonesia, Journal of Environmental Management and Tourism, vol. 7 (02 (14)), pp. 295—305.
12. Bhuiyan, M. Islam, R. Siwar, C. and Ismail, S. (2010), "Educational tourism and forest conservation: Diversification for child education", Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol 7, рр. 19—23.
13. Donaldson, R. and Gatsinzi, J. (2019), "Foreign students as tourists: Educational tourism, a market segment with potential", Africa insight, vol. 35 (3), pp. 19—24.
14. Schwab, K. (2019), "The microeconomic foundations of prosperity: findings from the business competitiveness index. Insight Report, The Global Competitiveness Report 2019", World Economic Forum, Geneva, Switzerland.
15. Snyder, T. de Brey, C. and Dillow, S. (2020), "Digest of Education Statistics 2020", National Center for Education Statistics, Washington, DC, USA.
16. World Economic Forum (2021), "Annual Report 2020—2021", available at: https://www3.weforum.org/docs (Accessed 17 Nov 2021).
17. World Bank Open Data, (2021) "Education Statistics", available at: https://databank.worldbank.org/source/education-statistics-%5e-all-indicators (Accessed 05 Jan 2022).
18. World Tourism Organization (2020), "International Tourism Highlights", available at: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284422456 (Accessed 05 May 2021).
№ 5-6 2022, стор. 12 - 16
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2022-04-27
Кількість переглядів: 47





