
DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.11
УДК: 330.8, 330.34, 339.1
В. В. Білоцерківець, О. О. Завгородня
ІСТОРИКО-ЕКОНОМІЧНІ ТА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ КООРДИНАТИ ФОРМУВАННЯ ВІЛЬЯМА ШЕКСПІРА ЯК ОСОБИСТОСТІ, ПІДПРИЄМЦЯ ТА ІННОВАТОРА В ЕПОХУ ПЕРЕХІДНОГО СУСПІЛЬСТВА
Анотація
В статті досліджуються особливості історичного, економічного та соціального ландшафтів в епоху перехідного суспільства в єлизаветинській Англії та їх вплив на формування індивідуальності Вільяма Шекспіра. Показано специфіку становлення особистості поета в умовах розгортання на Британських островах фронтальних процесів переходу від традиційного суспільства за В. Ростоу до стадії "підготовки до зльоту". Розкрито, що саме транзитивні процеси в соціально-економічному житті стали факторами, що відіграли визначальну роль у формуванні соціального та економічного світогляду Вільяма Шекспіра. Показано, що дитинство та молодість поета припало на добу переходу гомеостатичної системи пізнього Середньовіччя до більш конкурентоспроможної нерівноважної системи, в межах якої важливу роль відіграють особистісні якості людини, здатність до креативного підходу до вирішення проблем. Визначені умови, що детермінували прихильність Вільяма Шекспіра до патернів трансформації світоглядної матриці, ефективного пристосування до нових умов, що знайшло належне відображення в його творчості як поета, інноватора та підприємця.
Ключові слова: соціально-економічні координати; економіко-історичні координати; перехідне суспільство; технології; творчість В. Шекспіра.
Література
1. Allen A.L., Seidl M.R. Cross-Cultural Commerce in Shakespeare's The Merchant of Venice. American University International Law Review. 1995. Vol. 10. no. 2. Р. 837—859. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/235402235.pdf (дата звернення: 23.03.2022).
2. Barber C.L. Shakespeare's Festive Comedy Shakespeare's Festive Comedy A Study of Dramatic Form and Its Relation to Social Custom. Princeton, 1959. 265 p.
3. Bearman R. John Shakespeare: A Papist or Just Penniless? Shakespeare Quarterly. 2005. Vol. 56. No. 4. P. 411—433.
4. Boyce Ch., White D. A. Shakespeare A to Z: The Essential Reference to His Plays, His Poems, His Life and Times, and More. New York, 1990. 742 p.
5. Greenblatt S. Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare. Chicago, 2005. 332 p.
6. Gogela A. M. (1999). Economic Conflict and Collusion in Shakespeare's Merchant of Venice. Journal X, 4. 21—39.
7. Ward, C. B. The Value of Commerce in The Merchant of Venice. URL: http://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/1278 (дата звернення: 21.03.2022).
8. Parmet, J. R. Shylock's Demon and the Ideology of Capitalism. URL: https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/6969z1117 (дата звернення: 21.03.2022).
9. Ruebl, J. The Merchant of Venice and the Economics of Risk and Investment. URL: https://static1.squarespace.com/static/58d6cdd81b10e366b420cb80/t /59605cc12e69cf41515c38e2/1499487425439/The+Merchant+of+Venice.pdf (дата звернення: 12.03.2022).
10. Шайтанов И.О. Шекспир. Москва, 2013. 474 с.
11. Rostow W.W. The Stages of Economic Gowth: A Non-Communist Manifesto: 3-rd ed. Cambridge, 1991. 320 p.
12. Parry G., Enis C. Shakespeare Before Shakespeare: Stratford-upon-Avon, Warwickshire, and the Elizabethan State. Oxford, 2020. 240 p.
13. Chambers E. K. William Shakespeare. A study of facts and problems. Oxford, 1963. Vol. 1. 551 p.
14. Flood A. William Shakespeare: father's legal skirmishes shed light on bard's early years. The Guardian. 2018. 13 Sept. URL: https://www.theguardian.com/books/2018/sep/13/william-shakespeare-father-legal-skirmishes-john-shakespeare-national-archives-glyn-parry (дата звернення: 17.02.2022).
15. Aubrey J. Brief Lives; Ed. A. Clark. Oxford, 1898. Vol. 2. URL: https://www.gutenberg.org/files/47791/47791-h/47791-h.htm (дата звернення: 11.02.2022).
16. Parry G. Catholicism and Tyranny in Shakespeare's Warwickshire / The Oxford Handbook of the Age of Shakespeare / Ed. M. Smuts. Oxford, 2016. P. 123—138.
17. Шекспір В. Ромео і Джульєтта: пер. з англ. Стешенко / Твори в шести томах / За ред. П. А. Загребельного, Д. В. Затонського та ін. Київ, 1986. Т. 2. С. 311—413.
18. Шекспір В. Генріх VIII: пер. з англ. М. Габлевич / Твори в шести томах / За ред. П. А. Загребельного, Д. В. Затонського та ін. Київ., 1986. Т. 6. С. 438—538.
19. Шекспір В. Гамлет, принц датський: пер. з англ. Л. Гребінки / Твори в шести томах / За ред. П. А. Загребельного, Д. В. Затонського та ін. — Київ, 1986. Т. 5. С. 5—118.
20. Шекспір В. Юлій Цезар: пер. В. Мисик / Твори в шести томах / За ред. П. А. Загребельного, Д. В. Затонського та ін. Київ, 1986. Т. 4. С. 249—330.
21. Шекспір В. Сон літньої ночі: пер. Ю. Лісняк / Твори в шести томах / За ред. П. А. Загребельного, Д. В. Затонського та ін. Київ, 1986. Т. 2. С. 414—476.
22. Miller A. 'Words before blows': Civil and military in Julius Caesar. Sydney Studys in English. 2002. Vol. 28. P. 123— 134.
V. Bilotserkivets, O. Zavhorodnia
HISTORICAL-ECONOMIC AND SOCIO-ECONOMIC COORDINATES OF THE FORMATION OF WILLIAM SHAKESPEARE: THE PERSON, ENTREPRENEUR AND INNOVATOR IN THE ERA OF TRANSITION SOCIETY
Summary
The article provides a study of the features of historical, economic and social landscapes in the era of transitional society in Elizabethan England and their impact on the formation of the personality of William Shakespeare. The specifics of the formation of the poet's personality in the conditions of the deployment in the British Isles of the frontal processes of transition from traditional society according to W. Rostow to the stage of "the precondition for take-off" are shown. The article analyzes the role of transitive processes in socio-economic life as factors that played a decisive role in shaping the social and economic worldview of William Shakespeare. It is shown that the poet's childhood and youth coincided with the transition of the homeostatic system of the High Middle Ages to a more competitive imbalance system, within which personal qualities play an important role, the ability to take a creative approach to solving problems. Innovation in economic activity, the ability to generate something new, the ability to act as an innovator in various human activities in such conditions is an important factor in achieving success in the professional field. It is in the conditions of preparation for the rally that the character of William Shakespeare is formed and they are the essential determinant of becoming a poet-innovator, playwright-creator. The article shows that an important factor in the formation of William Shakespeare's personality is his belonging to a certain socio-economic stratum — the petty local nobility. The socio-economic living conditions of the young William Shakespeare were typical of the urban un-noble patrician and the middle bourgeoisie living in the English provinces. At the same time, belonging to the middle class determined the peculiarities of the poet's socio-economic life in his early years, his knowledge of the grain and livestock trade, resale of wool purchased on credit, disposal of animal waste, leather products and more. Participation in the agrarian business, possession of certain technological knowledge received interpretations in the creative work of William Shakespeare. This has enriched our knowledge of the era of transition. Inability to flexibility, inability to quickly adapt to an era of change, preparing society for transit to another socio-economic reality on the example of his own family determined the commitment of William Shakespeare to the patterns of transformation of his worldview matrix, effective adaptation to new conditions, which is properly reflected in his work as a poet, innovator and entrepreneur.
Keywords: socio-economic coordinates; economic-historical coordinates; transitional society; technologies; W. Shakespeare's works.
References
1. Allen, A.L. and Seidl, M.R. (1995), "Cross-Cultural Commerce in Shakespeare's The Merchant of Venice", American University International Law Review, [Online], vol. 10, no. 2, pp. 837-—859, available at: https://core.ac.uk/download/pdf/235402235.pdf (Accessed 23 March 2022).
2. Barber, C.L. (1959), Shakespeare's Festive Comedy Shakespeare's Festive Comedy, A Study of Dramatic Form and Its Relation to Social Custom, Princeton.
3. Bearman, R. (2005), "John Shakespeare: A Papist or Just Penniless?",Shakespeare Quarterly, vol. 56, No. 4, pp. 411—433.
4. Boyce, Ch. and White, D.A. (1990), Shakespeare A to Z: The Essential Reference to His Plays, His Poems, His Life and Times, and More, New York, USA.
5. Greenblatt, S. (2005), Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare, Chicago, USA.
6. Gogela, A.M. (1999), "Economic Conflict and Collusion in Shakespeare's Merchant of Venice", Journal X, vol. 4, pp. 21—39.
7. Ward, C. B. (2015), "The Value of Commerce in The Merchant of Venice", [Online], available at: http://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/1278 (Accessed 21 March 2022).
8. Parmet, J. R. (2014), "Shylock's Demon and the Ideology of Capitalism", [Online], available at: https://scholar.colorado.edu/concern/graduate_thesis_or_dissertations/6969z1117 (Accessed 21 March 2022).
9. Ruebl, J. (2014), "The Merchant of Venice and the Economics of Risk and Investment", [Online], available at: https://static1.squarespace.com/static/58d6cdd81b10e366b420cb80/t/59605cc12e69cf41515c38e2/1499487425439/The+Merchant+of+Venice.pdf (Accessed 12 March 2022).
10. Shaitanov, Y.O. (2013), Shakespeare [Shakespeare], Moscow, Russia.
11. Rostow, W.W. (1991), The Stages of Economic Gowth: A Non-Communist Manifesto, 3-rd ed., Cambridge.
12. Parry, G. and Enis, C. (2020), Shakespeare Before Shakespeare: Stratford-upon-Avon, Warwickshire, and the Elizabethan State, Oxford.
13. Chambers, E.K. (1963), William Shakespeare. A study of facts and problems, Oxford, vol. 1.
14. Flood, A. (2018), "William Shakespeare: father's legal skirmishes shed light on bard's early years", The Guardian, [Online], 13 Sept. available at: https://www.theguardian.com/books/2018/sep/13/william-shakespeare-father-legal-skirmishes-john-shakespeare-national-archives-glyn-parry (Accessed 17 February 2022).
15. Aubrey, J. (1898), Brief Lives, Oxford, [Online], vol. 2. available at: https://www.gutenberg.org/files/47791/47791-h/47791-h.htm (Accessed 11 February 2022).
16. Parry, G. (2016), Catholicism and Tyranny in Shakespeare's Warwickshire, The Oxford Handbook of the Age of Shakespeare, Oxford.
17. Shakespeare, W. (1986), "Romeo and Juliet", Tvory [Works], vol. 2, Kyiv, Ukraine.
18. Shakespeare, W. (1986), "King Henry VIII", Tvory [Works], vol. 6, Kyiv, Ukraine.
19. Shakespeare, W. (1986), "Hamlet, Prince of Denmark", Tvory [Works], vol. 5, Kyiv, Ukraine.
20. Shakespeare, W. (1986), "Julius Caesar", Tvory [Works], vol. 4, Kyiv, Ukraine.
21. Shakespeare, W. (1986), "A Midsummer-Night's Dream", Tvory [Works], vol. 2, Kyiv, Ukraine.
22. Miller, A. (2002), "Words before blows: Civil and military in Julius Caesar", Sydney Studys in English, Vol. 28, pp. 123—134.
№ 9-10 2022, стор. 11 - 15
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2022-05-27
Кількість переглядів: 28





