
DOI: 10.32702/2306-6814.2021.22.68
УДК: 338.48:004.9
Є. В. Козловський, О. Ю. Кузьмич, А. О. Шковира, Д. С. Фещук
ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНДУСТРІЇ ТУРИЗМУ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ
Анотація
У статті здійснюється спроба довести, що розвиток цифрової економіки кардинально змінює модель функціонування більшості видів економічної діяльності, зокрема і сфери туризму. Наголошується, що цифрова економіка є унікальним типом господарювання, при якому найважливішим ресурсом у сфері виробництва, розподілу, обміну та споживання є цифрова інформація та відповідні методи управління даними. Визначено, що інформаційний простір індустрії туризму формує інформаційну взаємодію всіх учасників сучасного ринку, включаючи туроператорські та турагентські компанії, засоби розміщення, транспортні компанії, а також самих туристів. Встановлено, що до новітніх цифрових технологій, які виступають в якості платформи для цифрової економіки, відносяться: технології великих даних, хмарні послуги, Інтернет речей, блокчейн-технології, нейромережі, розумні технології, технології визначення місцезнаходження, мобільні пристрої, інтелектуальні датчики та ін. Виявлено що, іноземні туристичні компанії активно та результативно провадять діджиталізацію своєї діяльності, отримуючи значні грошові доходи. Отже, у найближчій перспективі більшість галузей світової економіки зазнаватимуть серйозних перетворень у зв'язку зі зміною бізнес-моделей, викликаних впровадженням цифрових інновацій.
Ключові слова: цифрова економіка; індустрія туризму; інформаційні ресурси; розумні технології; цифрові сервіси.
Література
1. Козловський Є.В. Сучасні інформаційно-технологічні можливості управління туристичним підприємством. Strategic management: global trends and national peculiarities: monograph. Kielce, 2019. С. 580—593.
2. Козловський Є.В. Особливості використання сучасних мультимедійних технологій у туристичній діяльності. Нові медіа в сучасному суспільстві: культурологічний вимір: монографія. Київ, 2017. С. 212—230.
3. Мельниченко С.В. Інформаційні технології у туристичній індустрії: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т., 2011. 280 с.
4. Ткаченко Т.І., Козловський Є.В. Вплив глобальних дистрибутивних систем на розвиток сучасного туристичного бізнесу. Економіка та держава. 2018. № 6. С. 56—59.
5. Camboticket. Офіційний сайт. URL: https://www.camboticket.com (дата звернення: 10.11.2021).
6. Negroponte N. Being Digital. New York: Alfred A. Knopf, 1995. 272 p.
7. Oxford Business Group. Report Sri Lanka, Tourism: 2018. URL: https://oxfordbusinessgroup.com/sri-lanka-2018/tourism (дата звернення: 10.11.2021).
8. Travelport. Офіційний сайт. URL: https://travelport.ua (дата звернення: 10.11.2021).
9. V3 — the industry leader in travel exchange technology. Tourism Exchange in Indonesia. URL: https://www.v3leisure.com/tourism-exchange-indonesia (дата звернення: 10.11.2021).
Ye. Kozlovskyi, O. Kuzmych, A. Shkovyra, D. Feschuk
TRENDS OF DEVELOPMENT THE TOURISM INDUSTRY IN A DIGITAL ECONOMY
Summary
The article attempts to prove that the development of the digital economy radically changes the model of functioning the most types of economic activity, including tourism. The use of digitization tools makes it possible in real time to choose a travel company or hotel, find the necessary information about the tourist product, compare prices for services, make a purchase and more. It is emphasized that the digital economy is a unique type of management, in which the most important resource in production, distribution, exchange and consumption is digital information and appropriate methods of data management. In the digital economy the new requirements for the information and communication environment, information systems and services are formed. The creation of a single information space is carried out taking into account the needs of citizens and society in the process of obtaining quality and reliable information focused on the social and economic spheres. It is determined that the information space of the tourism industry forms the information interaction of all participants of the modern market, including tour operators and travel agencies, accommodation facilities, transport companies, as well as tourists themselves. The main components of the data space are information resources, means of information interaction and information infrastructure. It is established that the latest digital technologies that act as a platform for the digital economy include: big data technologies, cloud services, internet of things, blockchain technologies, neural networks, smart technologies, location technologies, mobile devices, smart sensors and others. It was found that foreign travel companies are aggressively and effectively digitizing their activities, receiving significant money income. Most countries, which economies are largely dependent on foreign exchange earnings from tourism, have begun a digital transformation at the government level. Thus, in the near future, most sectors of the world economy will undergo major transformations due to changes in business models caused by the introduction of digital innovations.
Keywords: digital economy; tourism industry; information resources; smart technologies; digital services.
References
1. Kozlovskyi, Ye. V. (2019), "Modern information and technological capabilities of tourism enterprise management", Strategic management: global trends and national peculiarities: monograph, Kielce, Poland.
2. Kozlovskyi, Ye. V. (2017), "Features of implementation of the modern multimedia technologies in tourism", Novi media v suchasnomu suspil'stvi: kul'turolohichnyj vymir: monohrafiia [New media in modern society: cultural dimension: monograph], Kyiv, Ukraine.
3. Melnychenko, S. V. (2011), Informatsijni tekhnolohii u turystychnij industrii: pidruchnyk [Information technology in the tourism industry: textbook], Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t, Kyiv, Ukraine.
4. Tkachenko, T. I. and Kozlovskyi, Ye. V. (2018), "Influence of global distribution systems on the development of modern tourism business", Ekonomika ta Derzhava, vol. 6, pp. 56—59.
5. Camboticket. Official site (2021), available at: https://www.camboticket.com (Accessed 10 November 2021).
6. Negroponte N. (1995), Being Digital, Alfred A. Knopf, New York, USA.
7. Oxford Business Group (2018), "Report Sri Lanka, Tourism", available at: https://oxfordbusinessgroup.com/sri-lanka-2018/tourism (Accessed 10 November 2021).
8. Travelport. Official site (2021), available at: https://travelport.ua (Accessed 10 November 2021).
9. V3 — the industry leader in travel exchange technology (2021), "Tourism Exchange in Indonesia", available at: https://www.v3leisure.com/tourism-exchange-indonesia (Accessed 10 November 2021).
№ 22 2021, стор. 68 - 72
Рубрика: Економіка
Дата публікації: 2021-12-01
Кількість переглядів: 257





