EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ОСОБЛИВОСТІ ЗМІНИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ НА РИНКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
С. С. Полях

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.69

УДК: 339.113

С. С. Полях

ОСОБЛИВОСТІ ЗМІНИ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧІВ НА РИНКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Анотація

Стаття містить локальний аналіз споживчих тенденцій, що виникли в Україні за час пандемії Covid-19 та під час військової агресії Російської Федерації. В роботі виокремлена сутність поняття "поведінка споживача" та його місце в економічній літературі. Розглянуто теорії споживчої поведінки, виділено основні типи поведінки споживача на ринку, а також охарактеризовано основні тренди, які формують тип купівельної поведінки споживача. У дослідженні представлена інформація, що була отримана з первинних джерел за допомогою анкетування, стосовно адаптації українського населення до змін, з якими воно зіткнулися за час військової агресії на території України, а також визначено вплив факторів на вибір споживача при здійсненні покупки в сучасних умовах. На основі аналізу нових тенденцій, запропоновано використання моделі зміни поведінки споживача при форс мажорних обставинах (MAPPS), яка визначає ключові аспекти, вагомі для зміни поведінки споживача, бар'єри, драйвери, тригери, та допомагає розробити набір дій при зміні звичайної поведінки споживача.

Ключові слова: поведінка споживача; споживачі; адаптація споживачів; нові реалії; модель споживчої поведінки MAPPS.

Література

1. Суспільно-політичні настрої населення. Соціологічна група "Рейтинг". 2021. URL: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/obschestvenno-politicheskie_nastroeniya_naseleniya_14—16_dekabrya_2021.html
2. Нєізвєстна О. В. Скринько Н. В. Теорія споживчої поведінки в трактуванні маркетингу: монографія. Донецьк: ДонНУЕТ, 2016. 216 с.
3. Теорії поведінки споживачів. Відкритий університет Бангладеш. 2021. URL: http://www.ebookbou.edu.bd/Books/Text/SOB/MBA/mba_4321/Unit-02.pdf
4. Котлер Ф., Армстронг Г., Сондерс Дж., Вонг В. Основы маркетинга. Компьютерное издательство "Диалектика", 2001. 752 с.
5. Russell I. Haley. Benefit Segmentation: A Decision-Oriented Research Tool. Journal of Marketing. 1968. №. 32. рр. 30—35.
6. Трайно В. М. Особливості поведінки споживачів в умовах Covid-19. Економіка та суспільство. 2021. № 29. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29—20.
7. Коломицева О. В., Васильченко Л.С., Пепчук С.М. Маркетингові комунікації підприємства: стратегічні вектори розвитку в епоху цифрової економіки: монографія. М-во освіти і науки України, Черкас. держ. технол. ун-т. Черкаси: видавець Гордієнко Є. І., 2022. 455 с.
8. Бочко О.Ю., Кожушок Н. Дослідження поведінки споживачів в умовах Соvid-19 та вплив на них трендів маркетингу — 2021. Приазовський економічний вісник. 2021. № 2 (25). С. 66—71. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2021/2_25_ukr/14.pdf
9. Consumers and the new reality. KPMG International. 2021. URL: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/obschestvenno-politicheskie_nastroeniya_naseleniya_14-16_dekabrya_2021.html
10. Шайда, С., Горін, Н. Зміни в маркетинговій діяльності підприємств під впливом пандемії Covid-19. Збірник наукових праць . 2021. №. 1. С. 92—94.
11. Євтушевська О. В. Особливості поведінки споживачів на ринку в сучасних умовах. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 20. С. 22—24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_20_6
12. Сенишин О.С., Кривешко О. В. Маркетинг: навч. посібник. Львів. Львівський національний університет імені Івана Франка, 2020. 347 с.
13. Trend Vision: споживач у світі змін. Консалтингова компанія Ipsos. 2021. URL: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication /documents/2021-07/TrendVision-2021-ENG.pdf

S. Poliakh

FEATURES OF CHANGES OF CONSUMER BEHAVIOR IN THE MARKET IN MODERN CONDITIONS

Summary

The article contains a local analysis of consumer trends that emerged in Ukraine during the Covid-19 pandemic and during the military aggression of the Russian Federation. The essence of the concept of "consumer behavior" and its place in the economic literature is highlighted. Traditional and modern theories of consumer behavior are considered, the main types of consumer behavior in the market are identified, namely: hedonists, rationalists, ascetics divided into optimists and pessimists.
The main trends that shape the type of consumer buying behavior in three areas are described: personalization of technological behavior, "transformation of consciousness", when pride in high wealth, replaced by shame for excessive consumption, consumer desire to have goods "out of time", and not just considering instant trend.
The study presents information obtained from primary sources through a questionnaire on the adaptation of the Ukrainian population to the changes they faced during the military aggression in Ukraine, according to which the biggest impact was rising store prices, lower wages and difficulties with employment. The influence of factors on consumer choice when making a purchase in modern conditions was also determined, the main of which were the ratio of price and quality, personal safety, ease of purchase, trust in the brand and support of domestic producers. The above shows that consumers are most concerned about the health of their loved ones, free access to basic needs, as well as their financial situation.
Accordingly, in the current situation, consumers are characterized by a decrease in confidence in stability, the desire to save, have limitations in movement, move to remote work, which leads to changes in values and consumer behavior. Based on the analysis of new trends, it is proposed to use the model of changing consumer behavior in case of force majeure (MAPPS), which identifies key aspects important for changing consumer behavior: barriers, drivers, triggers; and helps to develop a set of actions to change the usual consumer behavior.
Research may be of interest to marketing and management professionals.

Keywords: consumer behavior; consumers; consumer adaptation; new realities; MAPPS consumer behavior model.

References

1. Sociological group "Rating (2021), "Socio-political sentiments of the population", [Online], available at: https://ratinggroup.ua/research/ukraine/obschestvenno-politicheskie_nastroeniya_naseleniya_14-16_dekabrya_2021.html (Accessed 4 April 2022).
2. Neizvestna, O.V. and Skrynko, N.V. (2016), Teoriya spozhyvchoyi povedinky v traktuvanni marketynhu: monohrafiya [Theory of consumer behavior in the interpretation of marketing], DonNUET, Donetsk, Ukraine.
3. Bangladesh Open University (2021), "Consumer behavior theories", [Online], available at: http://www.ebookbou.edu.bd/Books/Text/SOB/MBA/mba _4321/Unit-02.pdf (Accessed 14 May 2022).
4. Kotler, F. Armstronh, H. Sonders, D. and Vonh, V. (2001), Osnovy marketinha [Principles of Marketing], Vil'ams, Moscow, Russia.
5. Haley, R. I. (1968). "Benefit Segmentation: A Decision-Oriented Research Tool", Journal of Marketing, vol. 32, pp. 30—35.
6. Trayno, V. M. (2021), "Features of consumer behavior in the conditions of COVID-19", Ekonomika ta suspil'stvo, vol 29. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-20
7. Kolomytseva, O. V., Vasyl'chenko, L.S. and Pepchuk, S.M. (2022), Marketynhovi komunikatsiyi pidpryyemstva: stratehichni vektory rozvytku v epokhu tsyfrovoyi ekonomiky [Marketing communications of the enterprise: strategic vectors of development in the epoch of digital economy], CHDBK, Cherkasy, Ukraine.
8. Bochko, O.Yu. and Kozhushok, N. (2021), "Research on consumers' behavior in the conditions of the Covid-19 pandemic and impact of the marketing trends 2021 on them", Pryazovs'kyy ekonomichnyy visnyk, vol. 2 (25), pp. 66—71.
9. KPMG International (2021). "Consumers and the new reality", [Online], available at: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2020/06/ consumers-and-the-new-reality.pdf (Accessed 04 May 2022).
10. Shaida, S. and Gorin, N. (2021), "Changes in the marketing activities of enterprises under the influence of the Covid-19 pandemic", Zbirnyk naukovykh prats' , vol. 1, pp. 92—94.
11. Yevtushevs'ka, O. V. (2016), "Features of consumer behavior in the market in modern conditions ", Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 20, pp. 22—24.
12. Senyshyn, O.S. and Kryveshko, O. V. (2020), Marketynh Marketing L'vivs'kyy natsional'nyy universytet imeni Ivana Franka, L'viv, Ukraine.
13. Consulting company Ipsos (2021), "Trend vision: consumersin a changing world", [Online], available at: https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-07/TrendVision-2021-ENG.pdf (Accessed 14 May 2022).

№ 9-10 2022, стор. 69 - 76

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2022-05-27

Кількість переглядів: 40

Відомості про авторів

С. С. Полях

к. е. н., доцент, Черкаський державний бізнес-коледж

S. Poliakh

PhD in Economics, Associate Professor, Cherkasy State Business College

ORCID:

0000-0001-6825-5083

Як цитувати статтю

Полях С. С. Особливості зміни поведінки споживачів на ринку в сучасних умовах. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 9-10. С. 69–76. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.69

Poliakh, S. (2022), “Features of changes of consumer behavior in the market in modern conditions”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 9-10, pp. 69–76. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.69

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.