EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МАРКЕТИНГОВИЙ АНАЛІЗ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ УКРАЇНИ
О. Г. Пенькова, І. І. Корман, О. В. Семенда

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.16

УДК: 338.1:338.3:338.5

О. Г. Пенькова, І. І. Корман, О. В. Семенда

МАРКЕТИНГОВИЙ АНАЛІЗ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ УКРАЇНИ

Анотація

Фармацевтична промисловість України існує вже більше століття. На всіх етапах розвитку вона була і залишається інноваційним центром, що концентрує технологічний потенціал країни. Сучасна фармацевтична промисловість є одним із лідерів за продуктивністю та витратами на інновації, хоча і не є найбільшою галуззю економіки. Пандемія Covid-19 чітко продемонструвала важливість сильної фарми, як частини системи охорони здоров'я та фактора, що зміцнює національну безпеку: крім економічного впливу, зростання фармацевтичного виробництва позитивно впливає на рівень життя населення. Наразі країна переживає важкі часи військової агресія російської федерації проти України, що є негативним чинником більшої частини усіх сфер життєдіяльності.
В статті проаналізовано основні тенденції щодо обсягів продажу, споживання лікарських засобів, рівень витрат на препарати, визначено перспективні та трендові напрямки у розвитку діджитал-маркетингу та інноваційної діяльності фармацевтичної галузі.

Ключові слова: фармацевтичний ринок; споживач; аптека; маркетинг; цифровізація; інновації.

Література

1. Гончаренко Д.О. Теоретичні підходи та методологічні засади розвитку фармацевтики України в умовах європейської інтеграції. Бізнес Інформ. 2021. № 5. C.194—201. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-194-201
2. Алексєєв О.Г. Фармацевтичний сектор України: сучасний стан правового регулювання. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. 2020. № 1. С.115—121. URL: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2020.1.198185
3. Нікітюк В., Шікіна Т. Фармацевтична галузь України — інтеграція в європейський та світовий ринок чи тупцювання на місці? Аптека. 2019. №30. URL: https://www.apteka.ua/article/510294
4. Посилкіна О.В., Гладкова О.В. Удосконалення системи показників оцінки фінансового стану вітчизняних підприємств — виробників лікарських засобів з урахуванням вимог міжнародних стандартів фінансового аналізу. Бізнес Інформ. 2020. №2. С. 236—244. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-236-244
5. Разумова Г.В., Бут К.А., Буцанова К.Г. Оцінка впливу пандемії на економіку країн світу. Бізнес Інформ. 2022. № 1. С. 28—32. URL: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-1-28-32
6. Кузьмінська Н.Л., Місяйло О.В. Основні тенденції розвитку фармацевтичного ринку в Україні. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. № 17. С. 787—791.
7. Петренко Л.А., Кириленко В.Ю., Терещенко Ю.В. Проблеми та перспективи інтелектуальної власності у фармацевтичній галузі України. Економіка та держава. 2021. №6. С.110—117. URL: 10.32702/2306-6806.2021.6.110
8. Борис Н.В., Кошова С.П., Качур О.Ю. Державні підходи до регулювання імпорту та реєстрації лікарських засобів в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 20. С .94—100. URL: 10.32702/2306-6814.2021.20.94
9. Митич С.П. Особливості державного регулювання і контролю у сфері виробництва та обігу лікарських засобів в Україні. Наука і правоохорона. 2018. № 1. С. 262—269.
10. Ємельяненко Л.М., Кохан М.М. Гармонізація регуляторного середовища торгівлі лікарськими засобами на фармацевтичному ринку України. Ефективна економіка. 2018. №7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7084
11. Стресостійкістю "фарма" завдячує інноваціям. URL: https://thepharma.media/uk/news/26774-stresostiikistyu-farma-zavdyacuje-innovaciyam-22092021
12. Державна служба статистики України. URL: http://ukrstat.gov.ua
13. Інновації в фармвиробництві стимулюють позитивні зміни в системі охорони здоров'я — дані дослідження. URL: https://www.darnitsa.ua/press-center/novini-kompan/ukrayinska-farmindustriya-dolaie-vikliki-koronakrizi-i-prodovzhuie-trend-zrostannya---dani-doslidzhennya
14. Протасюк Л. Вітчизняна фармацевтична індустрія та ринок лікарських засобів у 2021 році. URL: https://thepharma.media/uk/marketing/26979-vitciznyana-farmacevticna-industriya-ta-rinok-likarskix-zasobiv-u-2021-roci-25102021
15. Дані аналітичної системи дослідження ринку "PharmXplorer"/"Фармстандарт" компанії "Proxima Research". URL: https://proximaresearch.com/
16. Кірсанов Д. Аптечний продаж за підсумками 2021 р.: фармринок продовжує зростання, перевищуючи очікування експертів. Аптека. 2022. № 2 (1323). URL: https://www.apteka.ua/article/625683
17. Симоненко К. Топ-10 аптечних мереж за товарообігом та інші підсумки фармринку-2021. URL: https://rau.ua/novyni/top-10-aptechnih-merezh-2021/
18. Загальна вартість трьох українських фармкомпаній становить $1,6 млрд — рейтинг. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/pharmacy/700528.html
19. Фармацевтика України 2021. Інфоргафічний довідник. URL: https://businessviews.com.ua/ru/get_file/id/the-infographics-report-pharmaceutical-industry-of-ukraine-2021.pdf
20. Євсейцева O., Люльчак З., Семенда O., Ярвіс М., Пономаренко I. Digital-маркетинг як сучасний інструмент просування товарів та послуг у соціальних мережах. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. № 1 (42). 2022. С. 361—370. https://doi.org/10.18371/fcaptp.1.42.2022.3723
21. "Дарниця" розповідає про тренди розвитку діджитал-маркетингу фарми в 2022 році. Експертна думка. URL: https://www.darnitsa.ua/press-center/novini-kompan/darnitsya-viznachila-strategichno-vazhlivi-napryamki-dlya-rozvitku-didzhital-marketingu-v-2022-rotsi?utm_source=press%20release&utm_medium%20=article&utm_campaign=pharmadigitalday
22. Ocean Media Plus. URL: https://www.oceanmedia.plus/
23. Реклама фармбрендів у медіа: підсумки 2021р. URL: https://www.apteka.ua/article/628087
24. Комунікаційний Альянс. URL: https://detector.media/tag/1568/
25. Forbes. URL: https://forbes.ua/news
26. Kantar. URL: https://tns-ua.com/category/news
27. Grassano N., Hernandez G. and Tuebke A. et al. The 2020 EU Industrial R&D Investment Scoreboard Luxembourg. Publications Office of the European Union. 2020. 113p.
28. Tormay P. Big Data in Pharmaceutical R&D: Creating a Sustainable R&D Engine. Pharmaceut. Med. Vol. 29 (2). 2015. P.87—92

O. Penkova, I. Korman, O. Semenda

MARKETING ANALYSIS OF THE PHARMACEUTICAL MARKET IN UKRAINE

Summary

The Ukrainian pharmaceutical industry has existed for more than a century. At all stages of development it has been and remains an innovation center, concentrating the country's technological potential. The modern pharmaceutical industry is one of the leaders in productivity and innovation costs, although it is not the largest sector of the economy. Pharmaceuticals serve many types of customers, from clinicians — who prescribe drugs, hospitals — who buy and prescribe, to distributors and pharmacies — who sell and deliver. With so many types of customers, it's critical for pharmaceutical companies to understand as much as they can about each and be able to identify the areas and consumers who need them most.
The Covid-19 pandemic has clearly demonstrated the importance of strong pharma as part of the health care system and a factor that strengthens national security: in addition to its economic impact, the growth of pharmaceutical production has a positive impact on the standard of living of the population. Currently, the country is going through a difficult time of military aggression of the Russian Federation against Ukraine, which is a negative factor in most all spheres of life.
The purpose of the study is to gain an understanding of the size and segmentation of the pharmaceutical industry market for more accurate forecasting and confidence in proper planning of marketing activities and business investments.
The article analyzes the main trends in sales volumes, drug consumption, drug cost levels, and identifies promising and trending areas in the development of digital marketing and innovation activities of the pharmaceutical industry.
Positive transformations in the digitalization of the healthcare system and drug production, as well as the development of market regulation system that stimulates its development. In particular, we should note the importance of the transition to electronic prescription, the development of e-commerce in medicines, the digitalization of drug production and the introduction of electronic document management by market participants.
As for the promotion of pharmaceutical products, the main challenge for market participants will be to find an effective balance between offline and online communication. While pharmaceutical companies annually increase investment in advertising their brands.
Ukrainian pharmaceutical market has positive prospects for further development. Key factors in accelerating its growth rate are continuation of reforming the healthcare system in Ukraine, development and creation of an effective sales system.

Keywords: pharmaceutical market; consumer; pharmacy; marketing; digitalization; innovation.

References

1. Honcharenko, D.O. (2021), "Theoretical approaches and methodological principles of development of Ukrainian pharmaceuticals in the conditions of European integration", Biznes Inform, vol.5, pp.194—201, available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-5-194-201 (Accessed 10 May 2022).
2. Aleksieiev, O.H. (2020), "Pharmaceutical sector of Ukraine: current state of legal regulation", Aktual'ni pytannia farmatsevtychnoi i medychnoi nauky ta praktyky, vol.1, pp.115—121, available at: https://doi.org/10.14739/2409-2932.2020.1.198185(Accessed 10 May 2022).
3. Nikitiuk, V. and Shikina, T. (2019), "Pharmaceutical industry of Ukraine — integration into the European and world market or stumbling block?", Apteka, vol.30, available at: https://www.apteka.ua/article/510294 (Accessed 10 May 2022).
4. Posylkina, O.V. and Hladkova, O.V. (2020), "Improving the system of indicators for assessing the financial condition of domestic enterprises — manufacturers of medicines, taking into account the requirements of international standards of financial analysis", Biznes Inform, vol.2, pp. 236—244, available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-2-236-244 (Accessed 10 May 2022).
5. Razumova, H. V., But, K. A. and Butsanova, K. H. (2022), "Assessment of the impact of the pandemic on the world economy", Biznes Inform, vol.1, pp. 28—32, available at: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-1-28-32 (Accessed 10 May 2022)
6. Kuz'mins'ka, N.L. and Misiajlo, O.V. (2018), "The main trends in the pharmaceutical market in Ukraine", Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, vol.17, pp. 787—791.
7. Petrenko, L.A., Kyrylenko, V.Yu. and Tereschenko, Yu.V. (2021), "Problems and prospects of intellectual property in the pharmaceutical industry of Ukraine", Ekonomika ta derzhava, vol.6, pp.110—117, available at: 10.32702/2306-6806.2021.6.110 (Accessed 10 May 2022).
8. Borys, N.V., Koshova, S.P. and Kachur, O.Yu. (2021), "State approaches to the regulation of import and registration of medicines in Ukraine", Investytsii: praktyka ta dosvid, 2021, vol. 20, pp. 94—100, available at: 10.32702/2306-6814.2021.20.94 (Accessed 10 May 2022)
9. Mytych, S.P. (2018), "Features of state regulation and control in the field of production and circulation of medicines in Ukraine", Nauka i pravookhorona, vol. 1, pp. 262—269.
10. Yemel'ianenko, L.M. and Kokhan, M.M. (2018), "Harmonization of the regulatory environment of trade in medicines in the pharmaceutical market of Ukraine", Efektyvna ekonomika, vol.7, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7084 (Accessed 10 May 2022).
11. Pharmaceutical company Darnitsa (2021), "Stress-resistant "pharma" thanks to innovation", available at: https://thepharma.media/uk/news/26774-stresostiikistyu-farma-zavdyacuje-innovaciyam-22092021 (Accessed 10 May 2022).
12. State Statistics Service of Ukraine (2021), "Official site of the State Statistics Service of Ukraine", available at: http://ukrstat.gov.ua (Accessed 10 May 2022).
13. Pharmaceutical company Darnitsa (2022), "Innovations in the pharmaceutical industry stimulate positive changes in the health care system, according to research", available at: https://www.darnitsa.ua/press-center/novini-kompan/ukrayinska-farmindustriya-dolaie-vikliki-koronakrizi-i-prodovzhuie-trend-zrostannya---dani-doslidzhennya (Accessed 10 May 2022).
14. Protasiuk, L. (2021), "Domestic pharmaceutical industry and drug market in 2021", available at: https://thepharma.media/uk/marketing/26979-vitciznyana-farmacevticna-industriya-ta-rinok-likarskix-zasobiv-u-2021-roci-25102021 (Accessed 10 May 2022).
15. Proxima Research (2022), "Data from the analytical system of market research "PharmXplorer"/ "Pharmstandard" of the company "Proxima Research", available at: https://proximaresearch.com/ (Accessed 10 May 2022).
16. Kirsanov, D. (2022), "Pharmacy sales in 2021: the pharmaceutical market continues to grow, exceeding the expectations of experts", Apteka, vol.2(1323), available at: https://www.apteka.ua/article/625683 (Accessed 10 May 2022).
17. Symonenko, K. (2021), "Top-10 pharmacy chains in terms of turnover and other results of the pharmaceutical market-2021", available at: https://rau.ua/novyni/top-10-aptechnih-merezh-2021/ (Accessed 10 May 2022).
18. Interfax (2021), "The total value of the three Ukrainian pharmaceutical companies is $1.6 billion — rating", available at: https://ua.interfax.com.ua/news/pharmacy/700528.html (Accessed 10 May 2022).
19. Farmatsevtyka Ukrainy 2021, "Pharmaceuticals of Ukraine 2021", Inforhafichnyj dovidnyk, available at: https://businessviews.com.ua/ru/get_file/id/the-infographics-report-pharmaceutical-industry-of-ukraine-2021.pdf (Accessed 10 May 2022).
20. Yevsejtseva, O., Liul'chak, Z., Semenda, O., Yarvis, M., and Ponomarenko, I. (2022), "Digital marketing as a modern tool for promoting goods and services on social networks", Finansovo-kredytna diial'nist': problemy teorii ta praktyky, vol.1(42), pp.361-370, available at: https://doi.org/10.18371/fcaptp.1.42.2022.3723 (Accessed 10 May 2022).
21. Pharmaceutical company Darnitsa (2022), "Darnytsia talks about the trends in the development of digital marketing of the farm in 2022. Expert opinion", available at: https://www.darnitsa.ua/press-center/novini-kompan/darnitsya-viznachila-strategichno-vazhlivi-napryamki-dlya-rozvitku-didzhital-marketingu-v-2022-rotsi?utm_source=press%20release&utm_medium%20=article&utm_campaign=pharmadigitalday (Accessed 10 May 2022).
22. Ocean Media Plus (2022), available at: https://www.oceanmedia.plus/ (Accessed 10 May 2022).
23. Dmytryk, K. (2021), "Advertising of pharmaceutical brands in the media: the results of 2021", available at: https://www.apteka.ua/article/628087 (Accessed 10 May 2022).
24. Communication Alliance (2022), available at: https://detector.media/tag/1568/ (Accessed 10 May 2022).
25. Forbes (2022), available at: https://forbes.ua/news (Accessed 10 May 2022).
26. Kantar (2022), available at: https://tns-ua.com/category/news (Accessed 10 May 2022).
27. Grassano, N., Hernandez, G. and Tuebke, A. et al. (2020), "The 2020 EU Industrial R&D Investment Scoreboard Luxembourg", Publications Office of the European Union, 113 p.
28. Tormay, P. (2015), "Big Data in Pharmaceutical R&D: Creating a Sustainable R&D Engine", Pharmaceut. Med, vol. 29 (2), pp. 87—92.

№ 9-10 2022, стор. 16 - 23

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2022-05-27

Кількість переглядів: 49

Відомості про авторів

О. Г. Пенькова

д. е. н., доцент, завідувач кафедри маркетингу,Уманський національний університет садівництва

O. Penkova

Doctor of Economic Sciences, Associate Professor, Head of the Department of MarketingUman National University of Horticulture

ORCID:

0000-0002-7213-9824


І. І. Корман

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Уманський національний університет садівництва

I. Korman

PhD in Economics, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Marketing, Uman National University of Horticulture

ORCID:

0000-0003-1743-1213


О. В. Семенда

к. е. н., доцент, доцент кафедри маркетингу, Уманський національний університет садівництва

O. Semenda

PhD in Economics, Associate Professor, Senior lecturer of the Department of Marketing, Uman National University of Horticulture

ORCID:

0000-0002-6690-645X

Як цитувати статтю

Пенькова О. Г., Корман І. І., Семенда О. В. Маркетинговий аналіз фармацевтичного ринку України. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 9-10. С. 16–23. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.16

Penkova, O., Korman, I. and Semenda, O. (2022), “Marketing analysis of the pharmaceutical market in Ukraine”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 9-10, pp. 16–23. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.9-10.16

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.