EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

НЕЧІТКО-МНОЖИННА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ
Д. М. Бабенко

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.33

УДК: 37.07: 005.33

Д. М. Бабенко

НЕЧІТКО-МНОЖИННА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОСЛІДНИЦЬКИХ УНІВЕРСИТЕТІВ

Анотація

У статті розроблено модель інноваційного процесу дослідницького університету, яка містить два напрями: освітній та науково-дослідний. Запропоновано методичний підхід до формування стратегій розвитку інноваційної діяльності дослідницьких університетів, який складається з п'яти етапів: формування системи критеріїв оцінювання інноваційної діяльності дослідницького університету за виділеними напрямами; вибір методів багатокритерійного аналізу, які грунтуються на теорії нечітких множин; реалізація алгоритму обраних методів для визначення інтегрованих оцінок інноваційної діяльності за виділеними напрямами; побудова матриці інноваційної діяльності дослідницького університету та формування стратегій розвитку. Розроблено систему критеріїв оцінювання інноваційної діяльності дослідницького університету, яка містить 10 критеріїв, що характеризують науково-дослідний напрям, та 10 критеріїв, що характеризують освітній напрям. Представлено алгоритм для розрахунку вагових коефіцієнтів критеріїв, лінгвістичного оцінювання та розрахунку інтегральних оцінок рівня інноваційної діяльності дослідницького університету за науково-дослідним та освітнім напрямами. У роботі використана семирівнева терм-множина для лінгвістичного оцінювання, нечіткі числа у триангулярній формі з трикутними функціями належності для представлення лінгвістичних оцінок та метод нечіткого багатокритерійного аналізу Fuzzy SAW для розрахунку інтегральних оцінок рівня інноваційної діяльності дослідницького університету за науково-дослідним та освітнім напрямами. На основі одержаних нечітких оцінок рівня інноваційної діяльності за кожним напрямом побудована матриця інноваційної діяльності дослідницького університету, яка складається з 9 квадрантів (кожному квадранту відповідає певний рівень інноваційної діяльності (низький, середній, високий) в освітньому та науково-дослідному напрямах) і дає змогу сформувати стратегічні рекомендації і заходи для розвитку інноваційної діяльності дослідницького університету та посилення його конкурентоспроможності. Надано детальну характеристику кожної області матриці інноваційної діяльності дослідницького університету та розроблені відповідні стратегічні рекомендації. Наведено застосування матриці інноваційної діяльності на прикладі Київського національного університету імені Тараса Шевченко та розроблено відповідні стратегічні рекомендації. Дана методика може бути використана для забезпечення розвитку інноваційної діяльності дослідницьких університетів в Україні та частково для компаративного аналізу інноваційної діяльності українських і світових закладів вищої освіти.

Ключові слова: дослідницький університет; інноваційна діяльність; теорія нечітких множин; Fuzzy SAW.

Література

1. Закон України "Про вищу освіту": чинне законодавство станом на 16.01.2022.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
2. Закон України "Про інноваційну діяльність": чинне законодавство станом на 16.01.2022.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text
3. Закон України "Про наукову і науково-технічну діяльність": чинне законодавство станом на 16.01.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text
4. Аналітична довідка. Стан розвитку науки і техніки, результати наукової і науково-технічної діяльності за 2020 рік, 2021. К.: МОН України, УкрІНТЕІ. 117 с.
5. Балан В.Г. Інструментарій нечіткого моделювання у стратегічному управлінні підприємствами. Держава та регіони. Вип. 1. 2021.
6. Балан В.Г., Петрова К.І. Нечітко-множинна модель оцінювання та посилення конкурентоспроможності бренду роботодавця. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 4. С. 67—76.
7. Балан В.Г. Прийняття управлінських рішень. Навч. посіб. К.: Наукова столиця, 2019. 304 с.
8. Грищенко І.М. Напрям модернізації — підприємницький університет. Освіта і суспільство: навч. посіб.; П.М. Куліков, Т.В. Девтерова, І.В. Девтеров та ін.; уклад.: І.В. Девтеров, Т.В. Девтерова; Рада ректорів Київського вузівського центру. Київ: Видавництво "Політехніка" НТУУ "КПІ ім. Ігоря Сікорського", 2018.
9. Жилінська О.І. Дослідницькі університети у комерціалізації результатів ДіР // Сучасна наука та технології: від фундаментальних досліджень до комерціалізації результатів НДДКР. Мат.-ли міжнар. наук.-практ. конф.. К.: Фенікс 2010. С. 171—173.
10. Жилінська О.І. Науково-технічна діяльність у контексті самоорганізації: Монографія. К.: Парламентське видавництво, 2010. 552 с.
11. Клімова Г.П. Інноваційний розвиток вищої освіти України: методологічний аспект аналізу. Право та інноваційне суспільство. 2013. Вип. 1. С. 107—124.
12. Новікова І.Е. Активізація технологічного трансферу у дослідницьких університетах: теорія та практика: монографія / І.Е. Новікова — Кам'янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2019. 512 с.
13. Ситницький М.В. Стратегічне управління розвитком дослідницьких університетів: монографія. К.: "Ліра", 2018. 302.
14. Цибульов П.М., Чеботарьов В.П. Офіс управління інтелектуальною власністю: створення, робота, ефективність: навч. посіб.; М-во освіти і науки, Укр. ін-т наук.-техн. експертизи та інформації. Київ: УкрІНТЕІ, 2016. 195 с.
15. Carlson C., Wilmot W. Innovation: The Five Disciplines for Creating What Customers Want. Harper Business, 2006. 368 p.
16. Etzkowitz H. Networks of Innovation: science, technology and development in the triple helix era. Research Policy. 2002. № 14 (2).
17. Hwang C. L. Multiple attributes decision making methods and applications // Springer: Berlin Heidelberg, 1981. 269 р.
18. Nicholls A. Managing Educational Innovations [Текст] / A. Nicholls — London, 1983. — 276 p
19. Saaty T. The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation, McGraw-Hill, 1980. 345 p.
20. Zhylinska O., Balan V., Avramchuk A. Methodological aspects of assessment of research universities competitiveness. Management of the 21st century: globalization challenges: [monograph] / in edition I. Markina. Prague. Nemoros s.r.o. 2018. Czech Republic. 508 p.
21. Консолідований рейтинг ВНЗ України за 2021 рік. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://osvita.ua/vnz/rating/51741/
22. QS World University Ranking. URL: htps://www.topuniversities.com/university-rankings/eeca-rankings/2021
23. Times Higher Education World University Rankings/ URL: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#!
24. Webometrics ranking of world universities. URL: webometrics.info

D. Babenko

FUZZY-MULTIPLE MODEL OF FORMATION OF STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF INNOVATION ACTIVITIES OF RESEARCH UNIVERSITIES

Summary

In the article is developed a model of the innovation process of a research university, which includes two areas: educational and research. A methodical approach to the formation of strategies for the development of innovative activities of research universities, which consists of five stages: the formation of a system of criteria for evaluating the innovative activities of research universities in selected areas; choice of methods of multicriteria analysis based on fuzzy set theory; implementation of the algorithm of selected methods for determining integrated assessments of innovation activities in selected areas; building a matrix of innovative activities of the research university and the formation of development strategies. A system of criteria for evaluating the innovative activity of a research university has been developed, which contains 10 criteria that characterize the research direction and 10 criteria that characterize the educational direction. An algorithm for calculating the weights of criteria, linguistic evaluation and calculation of integrated estimates of the level of innovation activity of the research university in research and educational areas is presented. The paper uses a seven-level term set for linguistic evaluation, fuzzy numbers in triangular form with triangular membership functions to represent linguistic evaluations and the method of fuzzy multicriteria analysis Fuzzy SAW to calculate integrated estimates of innovation activity of research university in research and development. Based on the obtained fuzzy estimates of innovation in each area, a matrix of innovation activities of the research university is built, which consists of 9 areas (each area corresponds to a certain level of innovation (low, medium, high) in educational and research areas) and allows to form strategic recommendations and measures for the development of innovative activities of the research university and increase its competitiveness. A detailed description of each quadrant of the research activity matrix of the research university is given and the corresponding strategic recommendations are given. This technique can be used to ensure the development of innovative activities of research universities in Ukraine and partly for a comparative analysis of innovative activities of Ukrainian and world higher education institutions.

Keywords: esearch university; innovation; fuzzy set theory; Fuzzy SAW.

References

1. The Verkhovna Rada of Ukraine (2022), The Law of Ukraine "On higher education", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Accessed 10 February 2022).
2. The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine "On innovation activity", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text (Accessed 10 February 2022).
3. The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), The Law of Ukraine "On scientific and scientific-technical activities", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (Accessed 10 February 2022).
4. Ministry of Education and Science of Ukraine (2021), Analytical reference. The state of development of science and technology, the results of scientific and scientific and technical activities in 2020, UkrINTEI, Kyiv, Ukraine.
5. Balan, V.G. (2021), "Fuzzy modeling tools in the strategic management of enterprises", Derzhava ta rehiony, vol. 1.
6. Balan, V. and Petrova, K. (2021), "Fuzzy set model of evaluating and increasing employer brand competitiveness", Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 4, pp. 67—76
7. Balan, V.G. (2019), Pryjnyattya upravlins`kyx rishen`: Navchal`nyj posibnyk. [Making management decisions, tutorial], Naukova stolycya, Kyiv, Ukraine.
8. Hryshchenko, I.M, Kulikov, P.M. Devterova, T.V. and Devterov, I.V. (2018), Napriam modernizatsii — pidpryiemnytskyi universytet. Osvita i suspilstvo [The direction of modernization is the University of Entrepreneurship. Education and society], Vydavnytstvo "Politekhnika" NTUU "KPI im. Ihoria Sikorskoho", Kyiv, Ukraine.
9. Zhylinska, O. I. (2010), "Research universities in the commercialization of R&D results", Suchasna nauka ta tekhnolohii: vid fundamental'nykh doslidzhen' do komertsializatsii rezul'tativ NDDKR, [Modern science and technologies: from fundamental research to commercialization of R&D results], Feniks, Kyiv, Ukraine, pp. 171—173.
10. Zhylinska, O. I. (2010), Naukovo-texnichna diyal`nist` u konteksti samoorganizaciyi: Monografiya, [Scientific and technical activity in the context of self-organization, monograph], Parliamentary Publishing House, Kyiv, Ukraine.
11. Klimova, H. P. (2013), "Innovative development of higher education in Ukraine: methodological aspect of analysis", Pravo ta innovatsiine suspilstvo, Vol. 1, pp. 107—124.
12. Novikova, I.E. (2019), Aktyvizatsiia tekhnolohichnoho transferu u doslidnytskykh universytetakh: teoriia ta praktyka: Monohrafiia [Activation of technological transfer in research universities: theory and practice: Monograph], PP Zvoleiko D.H., Kamianets-Podilskyi, Ukraine.
13. Sytnytskyi, M.V. (2018), Stratehichne upravlinnia rozvytkom doslidnytskykh universytetiv: Monohrafiia [Strategic management of research universities development: monograph], Lira, Kyiv, Ukraine.
14. Tsybulov, P.M. and Chebotarov, V.P. (2016), Ofis upravlinnia intelektualnoiu vlasnistiu: stvorennia, robota, efektyvnist [Intellectual Property Management Office: creation, work, efficiency], UkrINTEI, Kyiv, Ukraine.
15. Carlson, C. and Wilmot, W. (2006), Innovation: The Five Disciplines for Creating What Customers Want, Harper Business, NY, USA.
16. Etzkowitz, H (2002), "Networks of Innovation: science, technology and development in the triple helix era", Research Policy, Vol. 14.
17. Hwang, C. and Yoon, K. (1981), Multiple attributes decision making methods and applications, Springer, Berlin Heidelberg, DE.
18. Nicholls, A (1983), Managing Educational, London, UK.
19. Saaty, T. (1980), The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation, McGraw-Hill, NY, USA.
20. Zhylinska, O. Balan, V. and Avramchuk, A. (2018), Methodological aspects of assessment of research universities competitiveness. Management of the 21st century: globalization challenges: monograph, Nemoros s.r.o., Prague, Czech Republic.
21. OSVITA.UA (2021), "Consolidated rating of Ukrainian universities for 2021", available at: http://osvita.ua/vnz/rating/51741/ (Accessed 10 February 2022).
22. QS (2021), "World University Ranking", available at: htps://www.topuniversities.com/university-rankings/eeca-rankings/2021 (Accessed 10 February 2022).
23. Times Higher Education (2021), "World University Rankings", available at: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2021/world-ranking#! (Accessed 10 February 2022).
24. Webometrics (2021), "Ranking of world universities", available at: webometrics.info (Accessed 10 February 2022).

№ 7-8 2022, стор. 33 - 41

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2022-04-30

Кількість переглядів: 81

Відомості про авторів

Д. М. Бабенко

магістрант, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, м. Київ

D. Babenko

student, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv

ORCID:

0000-0002-6513-5497

Як цитувати статтю

Бабенко Д. М. Нечітко-множинна модель формування стратегій розвитку інноваційної діяльності дослідницьких університетів. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 7-8. С. 33–41. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.33

Babenko, D. (2022), “Fuzzy-multiple model of formation of strategies for the development of innovation activities of research universities”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 7-8, pp. 33–41. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.7-8.33

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.