EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

МЕТОДИКА РЕЙТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ ЗА РІВНЕМ СОЦІАЛЬНОЇ КОРИСНОСТІ ТА ВПЛИВ СОЦІАЛЬНОГО РЕЙТИНГУВАННЯ НА ДЕРЖАВНУ ФІНАНСОВУ ПОЛІТИКУ
О. І. Бобирь

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2019.7.52

УДК: 331.104.2

О. І. Бобирь

МЕТОДИКА РЕЙТИНГУ ПІДПРИЄМСТВ ЗА РІВНЕМ СОЦІАЛЬНОЇ КОРИСНОСТІ ТА ВПЛИВ СОЦІАЛЬНОГО РЕЙТИНГУВАННЯ НА ДЕРЖАВНУ ФІНАНСОВУ ПОЛІТИКУ

Анотація

У статті обгрунтовується доцільність, об'єктивність і значущість розробки системи рейтингування підприємств за рівнем соціальної корисності, ефективності і необхідності для громадськості, тобто для держави. Пояснюється, що за допомогою соціальних рейтингів можна стримувати недобросовісні види господарювання, що шкода, яку вони несуть, більша за користь, яку вони, пропонують суспільству. Робиться висновок, що у державах, де більший рівень соціальної нерівності (США), нижчій і рівень корпоративної соціальної відповідальності (КСВ), тобто зворотня кореляція, і навпаки, у країнах із найнижчім рівнем соціальної нерівності у світі (Норвегія) — рівень КСВ найвищій. В основному у країнах світу найпоширенішою є модель КСВ із забезпеченням робочих місць. Крім того, в статті пропонується методична розробка для обчислення рейтингів підприємств за рівнем соціальної корисності та досліджується вплив соціального рейтингування на ефективність державної фінансової політики. Пропонується до розрахунку вдосконалені індекс соціальних витрат ІСВ та комплексний соціальний індекс КСІ, а також вперше розроблений загальний соціальний підприємницький індекс ЗСПІ, що відрізняється від існуючих індексів можливістю виділення груп соціально ефективних підприємств із загального числа господарюючих суб'єктів, що дасть змогу державі надавати фінансову та іншу підтримку соціально активним підприємствам і таким чином прямо і опосередковано сприяти розширенню позитивної практики господарювання.

Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність; державна фінансова політика; стабілізація; індекс соціальних витрат; комплексний соціальний індекс; загальний соціальний підприємницький індекс; рейтингування; соціальні інвестиції; рівень соціальної корисності.

Література

1. Бобирь О.І. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності як складової системи управління фінансово-економічною діяльністю суб'єкта підприємництва і як інструменту державної фінансової політики // Управління розвитком суб'єктів підприємництва: механізми, реалії, перспективи: колективна монографія / Під заг. ред. Т.В. Гринько. — м. Дніпро. — Біла К.О., 2018. — 444 с. — С. 191—201.
2. Бобирь О.І., Федорова В.А. Досягнення сталості розвитку національної економіки через вдосконалення концепції корпоративної соціальної відповідальності / О.І. Бобирь, В.А. Федорова — Науковий вісник Херсонського держуніверситету. Серія "Економічні науки" — 2018. — № 30. — С. 56—68.
3. Коренюк П.І., Бобирь О.І. Оцінка фінансового стану підприємств харчової промисловості в Україні та пошук заходів щодо його вдосконалення / П.І. Коренюк, О.І. Бобирь // Глобальні та національні проблеми економіки: електронне наукове видання. — 2018. — № 23. — С. 32—46.
4. Грабчук О.М. Теоретичні обмеження в управлінні страховим портфелем / О.М. Грабчук // Інвестиції: практика та досвід. — 2016. — № 6 (березень). — С. 22—26.
5. Bowen H. Social Responsibilities of the Businessman / H. Bowen. — N. Y.: Harper & Row, 1953, р. 6.
6. Caroll A.B. Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct / A.B. Caroll // Business and Society. — 1999. — Vol. 38. — № 3. — P. 268—295.
7. Davis K. Can Business Afford to Ignore Social Responsibilities? / K. Davis // California Management Review. — 1960. — Vol. 2. — № 3. — P. 70—76. — Р. 70.
8. Friedman M. The social responsibility of business is to increase its profits // New York Times. September 13. 1970.
9. Steurer R. Corporations, Stakeholders and Sustainable Development I: A Theoretical Exploration of Business Society Relations / R. Steurer, M. Langer, A. Konrad, A. Martinuzzi //Journal of Business Ethics. — 2005. — Vol. 61. — № 3. — P. 263—281.
10. Van Marrewijk M. Concepts and Definitions of CSR and Corporate Sustainability: between Agency and Communion / Van Marrewijk M. // Journal of Business Ethics. — 2003. — Vol. 44. — № 2/3. — P. 95—105.
11. Windsor D. The Future of Corporate Social Responsibility / D. Windsor // The International Journal of Organizational Analysis. — 2001. — Vol. 9, № 3. — P. 225—256.
12. Козин Л.В. Корпоративна соціальна відповідальність як засіб формування конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / Л.В. Козин // Вісник Харківського національного аграрного університету ім. В. В. Докучаєва. Сер. Економічні науки. — 2011. — № 12.
13. Поважний О.С. Корпоративне управління: підручник / О.С. Поважний, Н.С. Орлова, А.О. Харламова. — К.: Кондор, 2013. — 244 с.
14. Сазонець І.Л. Стратегічні альтернативи розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємств / І.Л. Сазонець, О.А. Джусов, А.Д. Прокоф'єва // Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. — Т. 22. — 2014. — С. 24—31.
15. Сазонець О.М. Теоретичні основи здійснення корпоративного підприємництва на основі використання екосистем / О.М. Сазонець, Н.П. Миськовець // Бізнес Інформ. — 2016. — № 11. — С. 144—148.
16. Catalao L.M., Branca A.S., Pimentel L.V. (2016) International Social Comparisons of Corporate Responsibility. Int J Econ Manag Sci 5: 327. doi:10.4172/2162-6359.1000327 // International Journal of Economics & Management Sciences // https://www.omicsonline.org/open-access/international-social-comparisons-of-corporate-responsibility-2162-6359-1000327.php?aid=70659

O. Bobyr

METHODOLOGY OF THE RATING OF ENTERPRISES ON THE LEVEL OF SOCIAL UTILITY AND THE INFLUENCE OF SOCIAL RATING ON THE STATE FINANCIAL POLICY

Summary

The article substantiates the expediency, objectivity and importance of developing a rating system of enterprises on the level of social utility, efficiency and necessity for the public, that is, for the state. It is explained that using social ratings can be restrained by unscrupulous types of management, that the damage they bear is greater than the benefits that they offer to society. It is concluded that in countries with higher levels of social inequality (USA), lower corporate social responsibility (CSR), ie, reverse correlation, and vice versa, in countries with the lowest levels of social inequality in the world (Norway) — the level of CSR is highest. Mostly, in the countries of the world, the CSR model with job security is the most common. In addition, the article proposes a methodological elaboration for calculating the ratings of enterprises by the level of social utility and investigates the impact of social rating on the efficiency of public finance policy. It is proposed to calculate the improved index of social expenditures and the complex social index, as well as for the first time developed a general social business index, which differs from the existing indexes by the possibility of allocating groups of socially effective enterprises from the total number of economic entities, which will enable the state to provide financial and other support for socially active enterprises and thus directly and indirectly promote the expansion of positive business practices.
As a result, the general social entrepreneurial index will be calculated as the average geometric or arithmetic mean of individual cumulative indices. In the article, we propose a method for calculating the social costs index, a comprehensive social index and a general social entrepreneurial index, each of which reflects the individual components of the social and financial performance of the company or group of companies for the state.
In addition, the improved methodology gives the authorities and experts a fairly flexible tool, allowing to take into account and introduce into the evaluation procedure the regional and sectoral specifics. Yes, nothing prevents the variations in both sets of indicators and the distribution of base points, depending on the severity of certain problems, the degree of their importance. The main thing is that the sum of base points by groups of volume, quality and efficiency remain the same.

Keywords: corporate social responsibility; state financial policy; stabilization; index of social expenditures; integrated social index; general social entrepreneurship index; rating; social investments; level of social utility.

References

1. Bobir, O.I. (2018), "Development of corporate social responsibility as an integral part of the system of financial and economic activity of the subject of entrepreneurship and as an instrument of the state financial policy", Upravlinnia rozvytkom sub'iektiv pidpryiemnytstva: mekhanizmy, realii, perspektyvy [Management of the development of business entities: mechanisms, realities, perspectives], Bila KO, Dnipro, Ukraine, pp. 191—201.
2. Bobir, O.I. and Fedorova, V.A. (2018), "Achievement of the Sustainability of the National Economy Development through Improving the Concept of Corporate Social Responsibility", Scientific Herald of the Kherson State University. Series "Economic Sciences", vol. 30, pp. 56—68.
3. Koreniuk, P.I. and Bobir, O.I. (2018), "Assessment of the financial situation of food industry enterprises in Ukraine and search for measures to improve it", Hlobal'ni ta natsional'ni problemy ekonomiky, vol. 23, pp. 32—46.
4. Grabchuk, O.M. (2016), "Theoretical limitations in insurance portfolio management", Investments: practice and experience, vol. 6, pp. 22—26.
5. Bowen, H. (1953), Social Responsibilities of the Businessman, Harper & Row, New York, USA.
6. Caroll, A.B. (1999), "Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct", Business and Society, vol. 3, no. 3, pp. 268—295.
7. Davis, K. (1960), "Can Business Afford to Ignore Social Responsibilities?", California Management Review, vol. 2, no. 3, pp. 70—76.
8. Friedman, M. (1970), "The social responsibility of business is to increase its profits", New York Times. September 13.
9. Steurer, R. (2005), "Corporations, Stakeholders and Sustainable Development I: A Theoretical Exploration of BusinessSociety Relations", Journal of Business Ethics, vol. 61, no. 3, pp. 263—281.
10. Van Marrewijk, M. (2003), "Concepts and Definitions of CSR and Corporate Sustainability: between Agency and Communion", Journal of Business Ethics, vol. 44, no. 2/3, pp. 95—105.
11. Windsor, D. (2001), "The Future of Corporate Social Responsibility", The International Journal of Organizational Analysis, vol. 9, no. 3, pp. 225—256.
12. Kozin, L.V. (2011), "Corporate Social Responsibility as a Means to Establishing the Competitiveness of the Enterprise", Visnyk Kharkivs'koho natsional'noho ahrarnoho universytetu im. V.V. Dokuchaieva. Ser. Ekonomichni nauky, vol. 12.
13. Povagniy, O.S. (2013), Korporatyvne upravlinnia [Corporate governance: a textbook], Condor, Kyiv, Ukraine.
14. Sazonets, I.L. Dzusov, O.A. and Prokofiev, A.D. (2014), "Strategic alternatives for the development of foreign economic activity of enterprises", Bulletin of the University of Dnipropetrovsk. Series: Innovation Management, vol. 22, pp. 24—31.
15. Sazonets, O.M. and Miskovets, N.P. (2016), "Theoretical bases for the implementation of corporate entrepreneurship on the basis of the use of ecosystems", Business Inform, vol. 11, pp. 144—148.
16. Catalao, L.M. Branca, A.S. and Pimentel, L.V. (2016), International Social Comparisons of Corporate Responsibility. Int J Econ Manag Sci 5: 327. doi: 10.4172 / 2162-6359.1000327 // International Journal of Economics & Management Sciences // https://www.omicsonline.org/open-access/international-social-comparisons-of-corporate-responsibility-2162-6359-1000327.php?help=70659

№ 7 2019, стор. 52 - 58

Рубрика: Економіка

Дата публікації: 2019-04-18

Кількість переглядів: 960

Відомості про авторів

О. І. Бобирь

к. е. н., доцент, доцент кафедри фінансів, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, м. Дніпро

O. Bobyr

PhD candidate, Associate professor, Associate professor of the Department of Finance, Oles Gonchar Dniprovsky National University, Dnipro

Як цитувати статтю

Бобирь О. І. Методика рейтингу підприємств за рівнем соціальної корисності та вплив соціального рейтингування на державну фінансову політику. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 7. С. 52–58. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.7.52

Boby, O. (2019), “Methodology of the rating of enterprises on the level of social utility and the influence of social rating on the state financial policy”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 7, pp. 52–58. DOI: 10.32702/2306-6814.2019.7.52

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.