EnglishНа русском

Переглянути у форматі pdf

ЄДИНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ ВНЕСОК НА ЗАГАЛЬНООБОВ'ЯЗКОВЕ ДЕРЖАВНЕ СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ
О. В. Карпенко, О. І. Пархоменко-Куцевіл

Назад

DOI: 10.32702/2306-6814.2022.5-6.64

УДК: 657

О. В. Карпенко, О. І. Пархоменко-Куцевіл

ЄДИНИЙ СОЦІАЛЬНИЙ ВНЕСОК НА ЗАГАЛЬНООБОВ'ЯЗКОВЕ ДЕРЖАВНЕ СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ

Анотація

У статті досліджуються особливості оплати та розрахунків по єдиному соціальному внеску на загальнообов'язкове державне страхування. Вивчається правові засади існування ЄСВ. Окрема увага приділяється змінам в розмірах єдиного соціального внеску починаючи з 2012 року.
Автор проводить аналіз ЗУ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", "Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", ЗУ "По внесення змін до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" щодо усунення дискримінації за колом платників". На основі їх положень визначаються особи та організації, що мають сплачувати ЄСВ.
Зазначається, що протягом останніх десятиліть повноваження щодо єдиного соціального внеску переходили до різних органів влади. Так, до 2013 року ці обов'язки покладалися на ПФУ (Пенсійний фонд України), з березня 2013 року, повноваження по ЄСВ були передані до Міністерства доходів в зборів. В другій половині 2014 року управлінська діяльність в сфері єдиних соціальних внесків почала здійснюватися Державною фіскальною службою, а з 2022 року — Бюро економічної безпеки.
Розглядаються зміни, які відбулися в основних положеннях щодо єдиного соціального внеску наприкінці 2015 року, визначено, що максимальний рівень нарахування було збільшено до 25 мінімальних зарплат, створено єдину ставку в розмірі 22%.
Автор наводить перелік платників єдиного соціального внеску, аналізує економічне та юридичне обгрунтування розмірів ЄСВ для різних груп населення, визначає умови звільнення від сплати єдиного соціального внеску.
Окрема увага звертається на зміни в системі державного страхування, які почалися в 2022 році. Зазначається, зокрема, що відтепер звільненню від єдиного соціального внеску підлягають ФОПи та суб'єкти господарства (фермери), які мають право не сплачувати ЄСВ за себе в разі надходжень на їх рахунки державних пенсійних виплат. Розглядаються розміри та терміни сплати ЄСВ, визначені Державним Бюджетом на 2022 рік.

Ключові слова: єдиний соціальний внесок (ЄСВ); оподаткування; фонди соціального страхування; фізичні особи-підприємці; роботодавці.

Література

1. Бабченко А.П. Удосконалення організації складання бюджетними установами звітності з загальнообов'язкового державного соціального страхування. Молодіжний науковий вісник УАБС НБУ, 2013. № 3. С. 164—167.
2. Безверхий К.В. Єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: особливості відображення нарахувань у звітності. Бухгалтерський облік і аудит, 2016. № 10. C. 33—35.
3. Безверхий К.В. Оновлений звіт з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування: новації законодавства. Науковий вісник НАСОА, 2016. № 1—2. С. 43.
4. Даценко Т., Засадний А. Особливості нарахування та утримання єдиного соціального внеску. Облік і фінанси, 2012. № 1. С. 58—62.
5. Касич А.О., Онищенко О.В., Чубка О.Ю. Облік єдиного соціального внеску в Україні та єдиного соціального податку в Російській Федерації. URL: https://ecj.oa.edu.ua/articles/2014/n24/53.pdf
6. Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text
7. Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" щодо усунення дискримінації за колом платників". URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/592-20#Text
8. Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування". URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#Text
9. Новосельська Л.І. Аналіз єдиного соціального внеску: переваги та недоліки. Науковий вісник НЛТУ України, 2014. Вип. 24.3. С. 237—240.
10. Розміри ЄСВ і єдиного податку для ФОП з 1 січня 2022 року. URL: https://biz.ligazakon.net/news/207461_rozmri-sv--dinogo-podatku-dlya-fop-z-1-schnya
11. Сердюк В.Т. Єдиний внесок на соціальне страхування: доцільність впровадження та подання в електронній формі. Агросвіт, 2011. № 22. С. 80.
12. Термін сплати ЄСВ у 2022 році: календар для ФОПів. URL: https://www.bip.net.ua/articles/termin-splaty-yesv-u-2022-roczi-kalendar-dlya-fop/
13. Шуляк О.І. Впровадження єдиного соціального внеску на підприємстві. Переваги єдиного соціального внеску підвищення ефективності інфраструктури: зб. наук. пр., 2011. № 30. С. 20.

O. Karpenko, O. Parkhomenko-Kutsevil

UNIFORM SOCIAL CONTRIBUTION TO COMPULSORY STATE SOCIAL INSURANCE

Summary

The article examines the features of payment and calculation of the single social contribution to compulsory state insurance. The legal basis for the existence of SSC is being studied. Particular attention is paid to changes in the size of the single social contribution since 2012.
The author analyzes the Law "On collection and accounting of the single contribution to the obligatory state social insurance", "Instructions on the procedure of accrual and payment of the single contribution to the obligatory state social insurance", the Law "On amendments to the Law of Ukraine accounting for a single contribution to the obligatory state social insurance "to eliminate discrimination among payers." Based on their provisions, individuals and organizations that have to pay SDRs are determined.
It is noted that in recent decades, the authority for the single social contribution has been transferred to various authorities. Thus, until 2013, these responsibilities were assigned to the PFU (Pension Fund of Ukraine), from March 2013, the powers of the SSC were transferred to the Ministry of Revenue. In the second half of 2014, management activities in the field of single social contributions began to be carried out by the State Fiscal Service, and from 2022 — the Bureau of Economic Security.
The changes that took place in the main provisions on the single social contribution at the end of 2015 are considered, it is determined that the maximum level of accrual was increased to 25 minimum wages, a single rate of 22% was created.
The author provides a list of payers of the single social contribution, analyzes the economic and legal justification of the size of the SSC for different groups of the population, determines the conditions of exemption from the single social contribution.
Particular attention is paid to changes in the state insurance system, which began in 2022. It is noted, in particular, that from now on FOPs and economic entities (farmers) are entitled to exemption from the single social contribution, which have the right not to pay SDRs for themselves in case of receipt of state pension benefits on their accounts. The amounts and terms of payment of SDRs, determined by the State Budget for 2022, are considered.

Keywords: single social contribution (SSC); taxation; social insurance funds; natural persons-entrepreneurs; employers.

References

1. Babchenko, A.P. (2013), "Improving the organization of reporting by budgetary institutions on compulsory state social insurance", Molodizhnyj naukovyj visnyk UABS NBU, vol. 3, pp. 164—167.
2. Bezverkhyj, K.V. (2016), "Single social contribution to the obligatory state social insurance: features of reflection of accruals in the reporting", Bukhhalters'kyj oblik i audyt, vol. 10, pp. 33—35.
3. Bezverkhyj, K.V. (2016), "Updated report on the single contribution to the obligatory state social insurance: innovations in legislation", Naukovyj visnyk NASOA, vol. 1—2, pp. 43.
4. Datsenko, T. and Zasadnyj, A. (2012), "Features of accrual and withholding of the single social contribution", Oblik i finansy, vol. 1, pp. 58—62.
5. Kasych, A.O. Onyschenko, O.V. and Chubka, O.Yu. (2014), "Accounting of a single social contribution in Ukraine and unified social tax in Russian Federation", available at: https://ecj.oa.edu.ua/articles/2014/n24/53.pdf (Accessed 10 Feb 2022).
6. Verkhovna Rada of Ukraine (1996), "The Constitution of Ukraine", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Accessed 10 Feb 2022).
7. Verkhovna Rada of Ukraine (2020), The Law of Ukraine "On Amendments to the Law of Ukraine "On Collection and Accounting of the Single Contribution for Compulsory State Social Insurance" on Elimination of Discrimination by Payers", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/592-20#Text (Accessed 10 Feb 2022).
8. Verkhovna Rada of Ukraine (2011), The Law of Ukraine "On Collection and Registration of the Single Contribution for Mandatory State Social Insurance", available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17#Text (Accessed 10 Feb 2022).
9. Novosel's'ka, L.I. (2014), "Analysis of the single social contribution: advantages and disadvantages", Naukovyj visnyk NLTU Ukrainy, vol. 24.3, pp. 237—240.
10. State Fiscal Service of Ukraine (2021), "The amount of SSC and the single tax for sole proprietorships from January 1, 2022", available at: https://biz.ligazakon.net/news/207461_rozmri-sv--dinogo-podatku-dlya-fop-z-1-schnya (Accessed 10 Feb 2022).
11. Serdiuk, V.T. (2011), "Single contribution to social insurance: expediency of implementation and submission in electronic form", Ahrosvit, vol. 22, pp. 80.
12. Yudina, N. (2021), "Deadline for payment of SDRs in 2022: calendar for private individuals", available at: https://www.bip.net.ua/articles/termin-splaty-yesv-u-2022-roczi-kalendar-dlya-fop/ (Accessed 10 Feb 2022).
13. Shuliak, O.I. (2011), "Introduction of a single social contribution at the enterprise", Perevahy iedynoho sotsial'noho vnesku pidvyschennia efektyvnosti infrastruktury : zb. nauk. pr., vol. 30, pp. 20.

№ 5-6 2022, стор. 64 - 70

Рубрика: Державне управління

Дата публікації: 2022-04-27

Кількість переглядів: 146

Відомості про авторів

О. В. Карпенко

здобувач магістратури кафедри управління охороною здоров'я та публічного адміністрування, Національний університет охорони здоров'я України імені П.Л. Шупика

O. Karpenko

Master's student of the Department of Healthcare Management and Public Administration, Shupyk National Healthcare University of Ukraine Kyiv, Ukraine

ORCID:

0000-0002-3256-0892


О. І. Пархоменко-Куцевіл

д. держ. упр., професор, завідувач кафедри публічного управління та адміністрування, Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Скоровороди

O. Parkhomenko-Kutsevil

Doctor of Sciences in Public Administration, Professor, Head of the Department of Public Administration, Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav

ORCID:

0000-0002-0758-346X

Як цитувати статтю

Карпенко О. В., Пархоменко-Куцевіл О. І. Єдиний соціальний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 5-6. С. 64–70. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.5-6.64

Karpenko, O. and Parkhomenko-Kutsevil, O. (2022), “Uniform social contribution to compulsory state social insurance”, Investytsiyi: praktyka ta dosvid, vol. 5-6, pp. 64–70. DOI: 10.32702/2306-6814.2022.5-6.64

Creative Commons License

Стаття розповсюджується за ліцензією
Creative Commons Attribution 4.0 Міжнародна.